22.08.2019, kello 11.12

/media/kuvat/2_19/asv_automauto.jpg

Autot parkkiin ilman kuljettajaa

Automatisoitu ajaminen eli ilman kuljettajaa liikkuvat autot ovat tulevaisuutta. Nyt tällä tiellä on päästy askel eteenpäin, kun Euroopassa on saatu lupa ensimmäiselle automatisoidulle pysäköintijärjestelmälle.

Saksalaiset yritykset Bosch ja Daimler ovat saaneet viranomaisilta luvan automatisoidulle pysäköintijärjestelmälle Mercedes-Benzin museossa Stuttgartissa. Pysäköintipalvelua käytetään älypuhelinsovelluksella eikä se vaadi turvakuljettajaa. Tämä tekee siitä maailman ensimmäisen täysin ilman kuljettajaa toimivan pysäköintijärjestelmän, joka on hyväksytty virallisesti jokapäiväiseen käyttöön.

Ajamisen automaatioastetta kuvaavalla SAE-asteikolla järjestelmä on tasolla neljä, eli ajoneuvo voi liikkua ilman kuljettajaa maantieteellisesti rajatulla alueella. (SAE, Society of Automotive Engineers)

- Automatisoitu ajaminen ja pysäköinti ovat tulevaisuuden liikkumisen tärkeitä rakennuspalikoita. Pysäköintijärjestelmä näyttää miten pitkälle olemme jo päässeet tällä kehityspolulla, sanoo Robert Bosch GmbH:n hallituksen jäsen Markus Heyn.

- Viranomaishyväksyntä tasoittaa tietä automatisoiduille pysäköintipalveluille kaikkialla maailmassa, sanoo johtaja Michael Hafner, joka vastaa ajoteknologoista ja automaattisesta ajamisesta Daimler AG:lla.


Tärkein yhteinen tavoite turvallisuus

Koska automatisoidulle ajamiselle ei ole ollut virallista hyväksymisprosessia, paikalliset viranomaiset ovat valvoneet projektia yhdessä saksalaisen sertifiointilaitoksen TÜV:n kanssa. Heidän tavoitteensa oli arvioida pysäköintihallissa käytettävän teknologian käytön turvallisuutta.

Tuloksena on syntynyt kattava turvallisuuskonsepti, jonka testaus- ja hyväksyntäkriteerejä voidaan hyödyntää tämän pilottiprojektin jälkeenkin. Konseptissa kehittäjät muun muassa määrittelivät, miten automatisoitu ajoneuvo havaitsee jalankulkijat ja muut autot kulkureitillään ja pysähtyy luotettavasti kohdatessaan esteen.

Teknologia automatisoidun ajamisen taustalla

Automatisoitu pysäköintipalvelu ei kaipaa kuljettajaa: Aja auto pysäköintihalliin, hyppää autosta ulos ja passita auto pysäköintipaikalle yhdellä älypuhelimen ruudun napautuksella. Kun kuljettaja on poistunut pysäköintihallista, auto ajaa omalle paikalleen ja pysäköi itsensä. Myöhemmin auto palaa samaan paikkaan samalla tavalla.

Tämä prosessi pohjautuu Boschin älykkään pysäköintihalli-infran ja Mercedes-Benzin autoteknologian yhteispeliin. Boschin sensorit valvovat ajoväylää ja sen ympäristöä ja tuottavat tiedon, jota ajoneuvon ohjaaminen vaatii. Autossa oleva teknologia muuttaa infrastruktuurin antamat käskyt ajotoimenpiteiksi. Näin autot voivat jopa ajaa itsenäisesti pysäköintihallissa ramppeja pitkin ylös ja alas kerrosten välillä. Jos sensorit havaitsevat esteen, ajoneuvo pysähtyy välittömästi.

Huipennus vuosien työlle

Bosch ja Daimler ryhtyivät kehittämään täysin automatisoitua pysäköintiä vuonna 2015. Tämän tuloksena kesällä 2017 yritykset esittelivät Mercedes-Benzin museon pysäköintihallissa Stuttgartissa yleisölle pilottiratkaisunsa: automatisoidun, todellisissa olosuhteissa toimivan pysäköintipalvelun, joka toimi sekä ilman kuljettajaa että kuljettajan kanssa. Tätä ensi-iltaa seurasi intensiivinen testausvaihe. Vuodesta 2018 lähtien museon kävijät ovat voineet käyttää pysäköintipalvelua koulutetun turvallisuushenkilön ohjeistamana.

Pilottiprojektin yksi osa-alue käsitti ajoneuvojen valaistuskonseptien testausta. Turkoosi valaistus tarkoittaa, että ajoneuvo on automatisoidun ajamisen tilassa ja informoi ohikulkijoita ja muita tienkäyttäjiä, että ajoneuvo ajaa itsenäisesti. Näiden testien tuloksia käsitellään hiljattain julkaistussa SAE-standardissa 3134. Virallisen ja lopullisen viranomaishyväksynnän saaminen on merkittävä virstanpylväs Boschille ja Daimlerille: Pian kiinnostuneet voivat kokea innovatiivisen pysäköintipalvelukokemuksen Mercedes-Benzin museon pysäköintihallissa kokonaan ilman turva-kuljettajan apua.

Itse ajavat autot tulevaisuutta?

Autot tullevat liikkumaan tulevaisuudessa ilman kuljettajaa. Tulevaisuuden suunnitelmissa kuluttajat vain tilaavat itselleen auton, jolle kerrotaan minne haluavat mennä. Auto tulee noutamaan kyytiä tarvitsevat, jotka nousevat kyytiin ja auto vie heidät minne haluavat. Kehityksessä ollaan jo melko pitkällä ja Saksassa luvan saanut pysäköintilaitos on askel eteenpäin automatisoidussa ajamisessa.

Nyt kaduilla ja teillä saattaa nähdä kehitystyössä mukana olevia autoja, jotka liikkuvat automaattisesti, mutta niissä on edelleen sisällä kuljettaja, joka valvoo toimintoja.  Suomessakin on jo kokeiltu muun liikenteen seassa itse liikkuvia autoja. Esimerkiksi HAMKin Hämeen ammattikoulun kampuksella liikkuu itseohjautuva Gacha-pikkubussi. Tämä ilman kuskia liikkuva sähköbussi on suomalaisen Sensible4-yrityksen ja japanilaisen MUJIn yhteistyön tulos. Sensible4:n tavoitteena on kehittää Suomen oloihin soveltuvia autonomisia ajoneuvoja.

Tulosta

Osallistu keskusteluun

Kommentit

Uutiset

Valaise joulu turvallisesti

Syksyä ja joulunaikaa valaistaan näyttävillä kausi- ja jouluvaloilla. Valojen käytössä kannattaa muistaa sähköturvallisuus, niin sisällä kuin ulkona. Tietenkin myös valojen sähkönkulutuksella on merkitystä. Kun uusia valoja hankkii, löytyy kaupasta energiatehokkaita vaihtoehtoja, jotka kestävät huolellisesti käytettyinä useita vuosia. Lue lisää

Uutiset

Kaksi jouluista herkkua: Junanlähettäjän totikakku ja banaanikakku

Junanlähettäjän totikakku on todellinen erikoisuus. Resepti on peräisin englantilaisesta rautatieläisten keittokirjasta. Pikajunien ravintolavaunuissa valmistettavat leivonnaiset eivät voineet olla monimutkaisia valmistaa, koska ravintolavaunujen keittiöolosuhteet olivat vaatimattomat. Banaanikakku on mehevä herkku. Lue lisää

Pääkirjoitus

Energiantuotannon päästöt vähenevät vauhdilla

Energiateollisuus ry on sitoutunut puolittamaan päästöt nykyisestä vuoteen 2030 mennessä. Sähköntuotannosta on jo yli 80 prosenttia päästötöntä ja myös lämmöntuotannon päästöt putoavat vauhdilla. Jo nykyisellään suomalainen sähkö on eurooppalaisissa päästövertailuissa kärkipaikoilla. Lue lisää

Energiatehokkuus

Valaise joulu turvallisesti

Syksyä ja joulunaikaa valaistaan näyttävillä kausi- ja jouluvaloilla. Valojen käytössä kannattaa muistaa sähköturvallisuus, niin sisällä kuin ulkona. Tietenkin myös valojen sähkönkulutuksella on merkitystä. Kun uusia valoja hankkii, löytyy kaupasta energiatehokkaita vaihtoehtoja, jotka kestävät huolellisesti käytettyinä useita vuosia. Lue lisää

Liikenne

Autot parkkiin ilman kuljettajaa

Automatisoitu ajaminen eli ilman kuljettajaa liikkuvat autot ovat tulevaisuutta. Nyt tällä tiellä on päästy askel eteenpäin, kun Euroopassa on saatu lupa ensimmäiselle automatisoidulle pysäköintijärjestelmälle. Lue lisää

Vertailut

Korvaako varsi-imuri perinteisen imurin?

Imurivalmistajat uskovat varsi-imureihin ja niiden mallikirjo lisääntyy vauhdilla. Joko varsi-imurista on perinteisen perässä vedettävän letkuimurin haastajaksi, kodin ainoaksi imuriksi? Testasimme muutaman varsi-imurin. Miten kävi, tuliko koti puhtaaksi vai pitikö kaivaa letkuimuri kaapista korjaamaan siivousjälkeä varsi-imurin jäljiltä? Lue lisää

Lämmitys

Tulkoon pakkaset!

Kotona ei kannata hytistä. Lämmitys- ja ilmastointilaitteiden oikea toiminta kannattaa varmistaa jo ennen paukkupakkasia. Lue lisää

Kodintekniikka

Hemmottele jalkoja kylvyllä

Kuumottaako, aristaako ja kiristääkö jalkoja? Rentouttava jalkakylpy ja säännöllinen rasvaus on jo hyvä alku jalkojen hoidolle. Kylpylaitteet ovat helppokäyttöisiä ja niiden aikana voi esimerkiksi katsoa televisiota tai kuunnella äänikirjoja. Lue lisää

Laiteuutuudet

Kahvia kahvihifistelijöille

Aitoa italialaista espressoa, cappucinoa tai americanoa sekä höyryävän suklaista kaakaota yhdellä hipaisulla. De´Longhin Maestosan kahviautomaatin kylmäkahviohjelmalla loihdit myös kahvipöytään trendikkäät jääkahvit ja kylmät kahvidrinkit. Lue lisää

Blogi

Elämä on juhla

Pian on joulu, sitten uusi vuosi. Sen jälkeen koittaa pitkä ja harmaa arki. Lue lisää