22.08.2019, kello 11.12

/media/kuvat/2_19/asv_automauto.jpg

Autot parkkiin ilman kuljettajaa

Automatisoitu ajaminen eli ilman kuljettajaa liikkuvat autot ovat tulevaisuutta. Nyt tällä tiellä on päästy askel eteenpäin, kun Euroopassa on saatu lupa ensimmäiselle automatisoidulle pysäköintijärjestelmälle.

Saksalaiset yritykset Bosch ja Daimler ovat saaneet viranomaisilta luvan automatisoidulle pysäköintijärjestelmälle Mercedes-Benzin museossa Stuttgartissa. Pysäköintipalvelua käytetään älypuhelinsovelluksella eikä se vaadi turvakuljettajaa. Tämä tekee siitä maailman ensimmäisen täysin ilman kuljettajaa toimivan pysäköintijärjestelmän, joka on hyväksytty virallisesti jokapäiväiseen käyttöön.

Ajamisen automaatioastetta kuvaavalla SAE-asteikolla järjestelmä on tasolla neljä, eli ajoneuvo voi liikkua ilman kuljettajaa maantieteellisesti rajatulla alueella. (SAE, Society of Automotive Engineers)

- Automatisoitu ajaminen ja pysäköinti ovat tulevaisuuden liikkumisen tärkeitä rakennuspalikoita. Pysäköintijärjestelmä näyttää miten pitkälle olemme jo päässeet tällä kehityspolulla, sanoo Robert Bosch GmbH:n hallituksen jäsen Markus Heyn.

- Viranomaishyväksyntä tasoittaa tietä automatisoiduille pysäköintipalveluille kaikkialla maailmassa, sanoo johtaja Michael Hafner, joka vastaa ajoteknologoista ja automaattisesta ajamisesta Daimler AG:lla.


Tärkein yhteinen tavoite turvallisuus

Koska automatisoidulle ajamiselle ei ole ollut virallista hyväksymisprosessia, paikalliset viranomaiset ovat valvoneet projektia yhdessä saksalaisen sertifiointilaitoksen TÜV:n kanssa. Heidän tavoitteensa oli arvioida pysäköintihallissa käytettävän teknologian käytön turvallisuutta.

Tuloksena on syntynyt kattava turvallisuuskonsepti, jonka testaus- ja hyväksyntäkriteerejä voidaan hyödyntää tämän pilottiprojektin jälkeenkin. Konseptissa kehittäjät muun muassa määrittelivät, miten automatisoitu ajoneuvo havaitsee jalankulkijat ja muut autot kulkureitillään ja pysähtyy luotettavasti kohdatessaan esteen.

Teknologia automatisoidun ajamisen taustalla

Automatisoitu pysäköintipalvelu ei kaipaa kuljettajaa: Aja auto pysäköintihalliin, hyppää autosta ulos ja passita auto pysäköintipaikalle yhdellä älypuhelimen ruudun napautuksella. Kun kuljettaja on poistunut pysäköintihallista, auto ajaa omalle paikalleen ja pysäköi itsensä. Myöhemmin auto palaa samaan paikkaan samalla tavalla.

Tämä prosessi pohjautuu Boschin älykkään pysäköintihalli-infran ja Mercedes-Benzin autoteknologian yhteispeliin. Boschin sensorit valvovat ajoväylää ja sen ympäristöä ja tuottavat tiedon, jota ajoneuvon ohjaaminen vaatii. Autossa oleva teknologia muuttaa infrastruktuurin antamat käskyt ajotoimenpiteiksi. Näin autot voivat jopa ajaa itsenäisesti pysäköintihallissa ramppeja pitkin ylös ja alas kerrosten välillä. Jos sensorit havaitsevat esteen, ajoneuvo pysähtyy välittömästi.

Huipennus vuosien työlle

Bosch ja Daimler ryhtyivät kehittämään täysin automatisoitua pysäköintiä vuonna 2015. Tämän tuloksena kesällä 2017 yritykset esittelivät Mercedes-Benzin museon pysäköintihallissa Stuttgartissa yleisölle pilottiratkaisunsa: automatisoidun, todellisissa olosuhteissa toimivan pysäköintipalvelun, joka toimi sekä ilman kuljettajaa että kuljettajan kanssa. Tätä ensi-iltaa seurasi intensiivinen testausvaihe. Vuodesta 2018 lähtien museon kävijät ovat voineet käyttää pysäköintipalvelua koulutetun turvallisuushenkilön ohjeistamana.

Pilottiprojektin yksi osa-alue käsitti ajoneuvojen valaistuskonseptien testausta. Turkoosi valaistus tarkoittaa, että ajoneuvo on automatisoidun ajamisen tilassa ja informoi ohikulkijoita ja muita tienkäyttäjiä, että ajoneuvo ajaa itsenäisesti. Näiden testien tuloksia käsitellään hiljattain julkaistussa SAE-standardissa 3134. Virallisen ja lopullisen viranomaishyväksynnän saaminen on merkittävä virstanpylväs Boschille ja Daimlerille: Pian kiinnostuneet voivat kokea innovatiivisen pysäköintipalvelukokemuksen Mercedes-Benzin museon pysäköintihallissa kokonaan ilman turva-kuljettajan apua.

Itse ajavat autot tulevaisuutta?

Autot tullevat liikkumaan tulevaisuudessa ilman kuljettajaa. Tulevaisuuden suunnitelmissa kuluttajat vain tilaavat itselleen auton, jolle kerrotaan minne haluavat mennä. Auto tulee noutamaan kyytiä tarvitsevat, jotka nousevat kyytiin ja auto vie heidät minne haluavat. Kehityksessä ollaan jo melko pitkällä ja Saksassa luvan saanut pysäköintilaitos on askel eteenpäin automatisoidussa ajamisessa.

Nyt kaduilla ja teillä saattaa nähdä kehitystyössä mukana olevia autoja, jotka liikkuvat automaattisesti, mutta niissä on edelleen sisällä kuljettaja, joka valvoo toimintoja.  Suomessakin on jo kokeiltu muun liikenteen seassa itse liikkuvia autoja. Esimerkiksi HAMKin Hämeen ammattikoulun kampuksella liikkuu itseohjautuva Gacha-pikkubussi. Tämä ilman kuskia liikkuva sähköbussi on suomalaisen Sensible4-yrityksen ja japanilaisen MUJIn yhteistyön tulos. Sensible4:n tavoitteena on kehittää Suomen oloihin soveltuvia autonomisia ajoneuvoja.

Tulosta

Osallistu keskusteluun

Kommentit

Uutiset

Valaise joulu turvallisesti

Syksyä ja joulunaikaa valaistaan näyttävillä kausi- ja jouluvaloilla. Valojen käytössä kannattaa muistaa sähköturvallisuus, niin sisällä kuin ulkona. Tietenkin myös valojen sähkönkulutuksella on merkitystä. Kun uusia valoja hankkii, löytyy kaupasta energiatehokkaita vaihtoehtoja, jotka kestävät huolellisesti käytettyinä useita vuosia. Lue lisää

Uutiset

Paukkuarka koira tarvitsee tukea

Uudenvuoden ilotulitusta pelkäävä koira voi saada apua sähkörasiaan liitettävästä feromonihaihduttimesta. Lue lisää

Pääkirjoitus

Hinta ja ilmastoystävällisyys ratkaisevat lämmitysvalinnan

Tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaisille tärkeimmät tekijät lämmitysratkaisun valinnassa ovat ilmastovaikutukset ja hinta. Lämpöyhtiöt ovat jo pääosin siirtyneet ympäristöystävällisiin tuotantotapoihin ja samalla kestävään kehitykseen hinnoittelussa. Lue lisää

Energiatehokkuus

Suomalaiset tuntevat melko hyvin eri ruokien ilmastovaikutukset

Ruoan ilmastovaikutukset ovat nousseet vahvasti keskusteluun ilmaston lämpenemisen myötä. Tutkimuksen mukaan suomalaiset osaavat sijoittaa eri ruoka-aineet melko hyvin järjestykseen ilmastovaikutusten perusteella. Lue lisää

Liikenne

Autot parkkiin ilman kuljettajaa

Automatisoitu ajaminen eli ilman kuljettajaa liikkuvat autot ovat tulevaisuutta. Nyt tällä tiellä on päästy askel eteenpäin, kun Euroopassa on saatu lupa ensimmäiselle automatisoidulle pysäköintijärjestelmälle. Lue lisää

Vertailut

TTS Työtehoseura testasi neljä robotti-imuria: Kotiympäristössä suorituskyky vaihtelee

Työtehoseuran testaamat robotti-imurit olivat koeolosuhteissa melko tasavertaisia, mutta käytännön testeissä niiden suorituskyky vaihteli. Etenkin nurkkien, seinänvierustojen ja eripaksuisten mattojen imurointituloksissa oli laitekohtaisia eroja. Lue lisää

Lämmitys

Lämpöyhtiöt kiertotalouden tekijöitä ja mahdollistajia

Ilmastonmuutoksen torjuminen ja vastuullisuusajattelu energiayhtiöiden tärkeimmät syyt siirtyä kiertotalouteen. Lämpöyhtiöt ovat vahvoja kiertotalouden tekijöitä ja mahdollistajia. Kiertotalous kaukolämpöalalla hyödyntää myös muilla sektoreilla syntyvää energiaa. Lue lisää

Kodintekniikka

Älyuunien uusi uljas aika

Uuni ja liesi eivät ehkä ole kodin useimmin vaihdettavia sähkölaitteita. Kotikokille koittaa keittiössä varsin mukavat ajat, kun keittiöön saadaan esimerkiksi huikeat älyuuni-innovaatiot käyttöön. Lue lisää

Laiteuutuudet

Johdoton pölynimuri, jolla voi myös mopata

Pussittomista, akkukäyttöisistä varsi-imureista on tullut erittäin suosittuja. Ja syystäkin, koska markkinoiden parhaat ovat sekä käteviä että tehokkaita. Roidmi on markkinoiden uusin laatumerkki. Todella tehokas ja innovatiivinen pölynimuri, joka osaa myös mopata lattiasi. Lue lisää

Blogi

Syksy jo saa – ja saakoon

Punertaa marjat pihlajain/ kuin verta niillä ois/ On kurkiaurat lentäneet/ jo yli pääni pois. Lue lisää