11.12.2017, kello 12.43

/media/kuvat/4_17/sahkoauto_eu_paatos.jpg

EU:n liikennepaketti linjaa liikenteen tulevaisuudet päästöt: Sähköinen liikenne vahvistuu

Ajoneuvojen päästörajojen kiristäminen vauhdittaa sähköautojen, ladattavien hybridien ja perinteisten hybridiautojen yleistymistä.



EU:n uudet liikenteen päästövähennystoimet eivät kuitenkaan ole kovin kunnianhimoisia ilmastopolitiikan tavoitteiden kannalta.

EU-komission marraskuun alussa julkaisema liikennepaketti asettaa autovalmistajille nykyistä tiukemmat päästövähennystavoitteet. Samalla julkista sektoria patistellaan huomioimaan ajoneuvohankinnoissaan vähäpäästöisyys.

Perinteisten polttomoottoreiden korvaaminen sähkötekniikalla näyttää olevan mukavasti komission esityksen keskiössä, toteaa asiantuntija Esa Niemelä Energiateollisuus ry:stä.

Komission ehdotuksen mukaan uusien autojen hiilidioksidipäästöt saisivat olla korkeintaan 95 grammaa kilometriä kohti. Tavoite olisi saavutettava vuoteen 2021 mennessä. Tämän jälkeen päästöjä olisi vähennettävä 15 prosentilla vuoteen 2025 mennessä ja 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä.

Uudet päästövähennystavoitteet vahvistavat sähköautojen, ladattavien hybridien ja perinteisten hybridiautojen asemaa Euroopassa, Niemelä pohtii.

Taustalla vaikuttaa Pariisin ilmastosopimuksen tavoite rajata maapallon lämpötilan nousu selvästi alle kahteen asteeseen. Lisäksi Euroopan unioni on sitoutunut vähentämään hiilidioksidipäästöjä päästökaupan ulkopuolisella taakanjakosektorilla keskimäärin 30 prosentilla. Taakanjakosektorilla ohjataan liikenteen, maatalouden ja asumisen hiilidioksidipäästöjä.

Niemelän mielestä autovalmistajille ehdotettu vähennystavoite ei ole kuitenkaan kovin kunnianhimoinen, kun otetaan huomioon unionin kaikki päästövähennystavoitteet. Lisäksi Euroopan unionin tavoitteen on hiilineutraali liikenne vuonna 2050.

Jos henkilöliikenteen toivotaan olevan hiilineutraalia vuonna 2050, pitäisi kaikkien uusien autojen olla Euroopassa nollapäästöisiä jo vuosien 2030–2035 aikana, Niemelä huomauttaa.

Suomessa taakanjakosektorin hiilidioksidipäästöjä on arvioitu voitavan vähentää tehokkaimmin juuri liikenteessä. Taakanjakosektorin päästövähennystavoitteesta liikenteen osuus on peräti puolet.

Suomen kannalta autovalmistajien tiukentuvat päästövähennystavoitteet ja toisaalta sähköautojen aseman helpottuminen ovat erityisen hyödyllisiä. Suomellehan on asetettu yksi EU:n tiukimmista päästövähennystavoitteista, Niemelä toteaa.

Kun liikenteen päästöt vähenevät tehokkaalla tavalla, vähenee samalla paine keksiä uusia päästövähennyskeinoja esimerkiksi maatalouden piiristä.


– EU:n liikennepaketin linjaukset vahvistavat sähköisen liikenteen asemaa, vaikka ajoneuvojen päästövähennystavoitteet ovatkin vielä vaatimattomat, toteaa sähköisen liikenteen asiantuntija Esa Niemelä Energiateollisuus ry:stä.


Julkisen sektorin hankinnoille ohjausta

Komission mielestä osa julkisen sektorin hankkimista ajoneuvoista saisi olla vähäpäästöisiä tai päästöttömiä. Siksi komissio esittää, että 16–35 prosenttia (jäsenvaltiosta riippuen) julkiselle sektorille ostettavista ajoneuvoista olisi direktiivin määritelmän mukaisesti vähäpäästöisiä tai päästöttömiä vuoteen 2030 mennessä. Lisäksi direktiiviehdotus asettaa erikseen päästövähennystavoitteet kuorma-autoille ja busseille.

Komission liikennepaketti sisältää myös ajoneuvoja koskevan vaihtoehtoisten käyttövoimien infrastruktuuria koskevan toimintasuunnitelman. Sen perusteella komissio lupaa 800 miljoonaa euroa vaihtoehtoisten käyttövoimien infrastruktuurin rakentamiselle — mm. sähköautojen latauspisteiden rakentamista vauhditetaan. Toimintasuunnitelman tavoitteena on ohjata toimijoita investoimaan älykkääseen latausinfrastruktuuriin. Tämä taas helpottaisi sähköautojen käyttäjiä osallistumaan sähkömarkkinoille.

Liikennepaketti etenee seuraavaksi parlamentin ja neuvoston käsittelyyn. Todennäköisesti liikennepaketin poliittinen käsittely kestää koko ensi vuoden. Osa uusista vaatimuksista on tulossa voimaan kuitenkin jo vuonna 2021. Tämä tarkoittaa sitä, että autoteollisuuden on käytännössä jo nyt otettava tuotekehittelyssään huomioon tulevat reunaehdot.

Moniportaisessa poliittisessa käsittelyssä alkuperäinen komission ehdotus saattaa vielä muuttua tai esityksen yksityiskohtia voidaan viritellä monella tavalla. Esimerkiksi valmistelun alkuvaiheessa keskustelua aiheutti autovalmistajille asetettava määrätavoite valmistaa nollapäästöisiä autoja. Lopullisessa komission esityksessä tätä ei kuitenkaan ole.

Nollapäästöisten autojen valmistaminen on kestävä ja vaikuttava tapa vähentää henkilöliikenteen päästöjä. Siksi parlamentin ja neuvoston käsittelyn yhteydessä olisi syytä vielä uudemman kerran arvioida asiaa, Niemelä toteaa.

Kuvat: Scanstockphoto ja Olli Häkämies


Tulosta

Osallistu keskusteluun

Kommentit

Uutiset

Sähköautot lataukseen kotipihalla

Sähköllä ladattavat autot tulevat lisääntymään lähivuosina merkittävästi. Tutkimusten mukaan yli 90 prosenttia latauksista tapahtuu kotona ja työpaikalla. Siksi latauspisteiden järjestäminen on tärkeää sekä taloyhtiöissä että työpaikoilla. Nyt on valmistelujen ja päätösten aika taloyhtiöissä. Lue lisää

Uutiset

Ostovoimalla mitaten halvinta sähköä Suomessa

Sähkön hinta on Suomessa pysynyt edullisena verrattuna muihin EU-maihin. EU:n tilastoviranomaisen Eurostatin mukaan vuoden 2017 ensimmäisellä puoliskolla ostovoimaan suhteutettu sähkön hinta kotitalouksille oli Suomessa EU:n matalin. Korkein se oli Saksassa. Lue lisää

Pääkirjoitus

Valmistautuminen sähköautojen tuloon kannattaa

Kotipihat ja työpaikat ovat tärkeässä asemassa sähköautojen yleistymisessä, koska autojen lataaminen on käytännöllisintä kohteissa, joissa ne seisovat pitkään. Siksi talo- ja kiinteistöyhtiöiden pysäköintipaikkojen soveltuvuus latauspisteiden asentamiseen kannattaa selvittää viimeistään silloin, kun kohteessa tarvitaan seuraavan kerran sähkömiestä. Lue lisää

Energiatehokkuus

Energian säästäminen taloyhtiöissä kiinnostaa enemmistöä

Suomalaisia taloyhtiön osakkaita kiinnostaa energian säästö omassa taloyhtiössään. Tutkimuksen mukaan osakkaista 64 prosenttia on valmis investoimaan taloyhtiön energian säästöön tähtääviin hankkeisiin kustannussäästöjen saavuttamiseksi. Lue lisää

Liikenne

EU:n liikennepaketti linjaa liikenteen tulevaisuudet päästöt: Sähköinen liikenne vahvistuu

Ajoneuvojen päästörajojen kiristäminen vauhdittaa sähköautojen, ladattavien hybridien ja perinteisten hybridiautojen yleistymistä. Lue lisää

Vertailut

Taikinaterapiaa parhaimmillaan

Leipominen on hauskaa ja edullista. Suuritöisin vaihe eli taikinan valmistus sujuu kätevästi yleiskoneella ja leipuri voi keskittyä itse leipomiseen. Se voi olla suorastaan terapeuttista. Lue lisää

Lämmitys

Pakkaset lisäävät energiankulutusta

Suomi on pinta-alallisesti suuri maa ja lämpötilaerot saattavat olla suuria. Eteläisessä Suomessa on vielä saatu oleilla pääosin plusasteisissa keleissä, kun samaan aikaan pohjoisessa on pakkanen paukkunut jopa yli 30 asteessa. Kovempia pakkasia on varmasti talvikautena luvassa myös etelämmäs, joten on hyvä muistaa, että pakkaset lisäävät energialaskua. Lue lisää

Kodintekniikka

Livesisällöt koukuttavat – TV pitää pintansa

Livelähetysten ja -tapahtumien suosio on huipussaan, mutta samalla perinteisen TV:n rinnalle tulleet suoratoistopalvelut kasvattavat suosiotaan. Live-lähetykset ovat erittäin suosittuja siitä huolimatta, että kuluttajilla on yhä paremmat mahdollisuudet kuluttaa sisältöä missä ja milloin he haluavat. Lue lisää

Laiteuutuudet

Tyhjiöblenderi – ilman hapettumista ja hävikkiä

Tyhjiöblenderi ei hukkaa ravintoaineita tai hapeta raaka-aineita. Optimaalisessa 80 kPa:n alipaineessa väri ja ravintoaineet säilytetään estämällä ainesosien ja ilman välinen kosketus. Tämä parantaa tuoreiden raaka-aineiden luonnollista makua ja saat herkullisen ja tasaisen kermamaisen koostumuksen. Vähemmän hapettumista eikä hävikkiä! Lue lisää

Blogi

Tänä vuonna emme

”Tänä vuonna me, aikuiset ihmiset, emme sitten osta toisillemme joululahjoja.” Lue lisää