05.04.2018, kello 15.09

/media/kuvat/2_18/svkierratysparistoakku.jpg

Paristojen ja pienakkujen kierrätys uuteen ennätykseen

Suomalaiset kierrättivät viime vuonna paristoja ja akkuja yhteensä 1 400 000 kiloa eli enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Eniten kauppojen keräyspisteille kiikutettiin kertakäyttöisiä alkaliparistoja ja vähiten esimerkiksi kännyköissä käytettyjä litiumakkuja.

Paristojen kierrätyksessä saadaan talteen hyviä raaka-aineita. Kuva Akkuserin käsittelylinjastolta.


- Ennätys kertoo ennen kaikkea siitä, että suomalaiset ovat löytäneet hyvin kauppojen keräyspisteet ja että yhä useampi on huolissaan maapallon tulevaisuudesta, Paristokierrätystä hoitavan Recser Oy:n toimitusjohtaja Liisa-Marie Santakoski sanoo.

Ennätyksestä huolimatta EU:n 45 prosentin keräystavoite ylitettiin Suomessa vain nipin napin. Keräysaste lasketaan kierrätettyjen paristojen suhteesta markkinoille saatettuihin paristoihin. Keräysaste pysyi määrällisestä ennätyksestä huolimatta edellisvuosien tasolla.

Tätä selittää paitsi se, että akkuja ja paristoja tulee markkinoille yhä enemmän myös akkujen elinkaaren pidentyminen. Lisäksi erityisesti älylaitteet jäävät helposti pöytälaatikoihin, vaikka tilalle ostettaisiin uusi laite. Kierrätysintoa täytyy siis tulevaisuudessa kirittää, jotta myös laatikon pohjalle unohtuneiden akkujen materiaalit saataisiin uudelleen kiertoon.

 

Kierrättäminen kannattaa

Paristojen ja akkujen kierrättämisen ympärillä liikkuu edelleen vanhentuneita myyttejä. Niiden purkaminen voi lisätä motivaatiota kierrättämiseen.

- Monilla on edelleen käsitys, että paristojen ja akkujen kierrättäminen on turhaa. Se ei pidä paikkaansa, vaan yli 50 prosenttia niiden sisältämistä materiaaleista kierrätetään, korostaa santakoski.

 

Ei paristoja roskiin

Jo kymmenen vuotta sitten vanhentuneen ohjeen mukaan alkaliparistot sai hävittää sekajätteen mukana. Nykyisin paristoja ei saa missään nimessä heittää roskiin. Sekajätteen polttoprosessit eivät kestä suuria määriä metallipitoista jätettä ja ne ovat roskiksessa tulipaloriski. Lisäksi nykyisellä teknologialla esimerkiksi alkaliparistojen rauta ja sinkki voidaan helposti kierrättää. Kärsämäellä kehitetyllä teknologialla alkaliparistoista voidaan mahdollisesti jo lähitulevaisuudessa jalostaa lannoitetta.

Kännyköissä ja tietokoneissa käytetyt litiumakut sisältävät muun muassa kobolttia, jota louhitaan pääosin Kongossa. Suomessa akkujen koboltti kierrätetään Freeport Cobaltin jalostamolla Kokkolassa raaka-aineeksi, jota teollisuus voi uudelleenhyödyntää.

Kierrätyksestä tulee koko ajan yhä tärkeämpää, sillä akkukäyttöisten laitteiden lisääntyminen ja liikenteen sähköistyminen kasvattavat akkujen sisältämien materiaalien tarvetta myös Euroopassa.

KATSO VIDEO PARISTOKIERRÄTYKSESTÄ

Tulosta

Osallistu keskusteluun

Kommentit

test

Test

Lauri Näyhä - ma 18. kesäkuuta 2018 13.34.15

test

y

Lauri Näyhä - ma 18. kesäkuuta 2018 13.38.59

Uutiset

Kauppalista kunniaan

Ruokahävikin vähentäminen on ekoteko, joka tekee hyvää myös kukkarolle. Keinot ovat usein varsin yksinkertaisia. Lue lisää

Uutiset

Koti vihreäksi

Suomalaiset ovat innostuneet viherkasveista. Puutarhaliikkeet tekevät myyntiennätyksiä ja kasveja harrastavat nykyään myös nuoret miehet. Lue lisää

Pääkirjoitus

Energia-alaa valvotaan ja säännellään

Energia on erittäin merkityksellinen osa yhteiskuntaa, sen toimintaa, menestymistä ja viihtyisyyttä. Tämä merkityksellinen yhteiskunnallinen asema houkuttelee valvontaan ja sääntelyyn ja energia-alalla onkin muita teollisuustoimialoja enemmän toimialalle räätälöityä sääntelyä. Lue lisää

Energiatehokkuus

Kauppalista kunniaan

Ruokahävikin vähentäminen on ekoteko, joka tekee hyvää myös kukkarolle. Keinot ovat usein varsin yksinkertaisia. Lue lisää

Liikenne

Premiumia ja tavallisuutta

Sähköautoja alkaa olla tarjolla jo eri luokkiin, niin premiumiin kuin kansanautoluokkaan. Tosin varsinaista kansansähköautoa ei ole vielä nähty, sen verran hinnat ovat edelleen korkeat. Vaihtoehtoja löytyy eri hintaluokkiin ja ajomatkat yhdellä latauksella alkavat olla useimmille riittävät. Vertailimme miten Jaguar I-Pace ja Hyundai Kona Electric soveltuvat pidemmille matkoille ja kaupunkiin. Lue lisää

Vertailut

Premiumia ja tavallisuutta

Sähköautoja alkaa olla tarjolla jo eri luokkiin, niin premiumiin kuin kansanautoluokkaan. Tosin varsinaista kansansähköautoa ei ole vielä nähty, sen verran hinnat ovat edelleen korkeat. Vaihtoehtoja löytyy eri hintaluokkiin ja ajomatkat yhdellä latauksella alkavat olla useimmille riittävät. Vertailimme miten Jaguar I-Pace ja Hyundai Kona Electric soveltuvat pidemmille matkoille ja kaupunkiin. Lue lisää

Lämmitys

Älä säästä sisäilman laadussa

Pakkasten paukkuessa tuntuu tärkeältä estää kylmän ilman virtaus huoneistoon energiasäästösyistä. Harkitsemattomasti tehtynä se voi kuitenkin aiheuttaa sisäilmaongelmia. Lue lisää

Kodintekniikka

3D-television paluu?

OLED-televisioiden myynti kasvaa tänä vuonna jopa 30 prosenttia. Samalla yleistyvät 8k-hypertarkat televisiot. Kuuma kysymys on, koittaako pian lasittoman 3D-television aika? Lue lisää

Laiteuutuudet

Tuoretta mehua aamuun

Braun on lisännyt PurEase-aamiaissarjaan SJ3100 mehulingon. Sulavalinjainen mehulinko on varustettu uusilla teknologioilla, joiden ansiosta hommat hoituvat nopeasti ja siististi. Lue lisää

Blogi

Duran Duran Duran

Minulla on varaston kaapissa iso pino c-kasetteja. Lp-levyt, jotka ovat nykyään ihan oikeasti trendikkäitä, komeilevat olohuoneessa kunniapaikalla. CD:t löytyvät työhuoneen kirjahyllystä. Lue lisää