21.02.2019, kello 14.06

/media/kuvat/1_19/asv_vertpaakuva.jpg

Premiumia ja tavallisuutta

Sähköautoja alkaa olla tarjolla jo eri luokkiin, niin premiumiin kuin kansanautoluokkaan. Tosin varsinaista kansansähköautoa ei ole vielä nähty, sen verran hinnat ovat edelleen korkeat. Vaihtoehtoja löytyy eri hintaluokkiin ja ajomatkat yhdellä latauksella alkavat olla useimmille riittävät. Vertailimme miten Jaguar I-Pace ja Hyundai Kona Electric soveltuvat pidemmille matkoille ja kaupunkiin.



Jaguar on ensimmäinen perinteinen premium-merkki, joka on saanut toimivan sähköauton myyntiin ja asiakkaille toimitettavaksi amerikkalaisen Teslan rinnalle. Heti premium-mielikuvan alapuolella löytyy enemmän vaihtoehtoja. Valitsimme Jaguarin rinnalle Hyundai Konan, jonka kantama yhdellä latauksella pistää hyvin kampoihin mille tahansa markkinoilla olevalle sähköautolle. Lisää vaihtoehtoja on tulossa niin premium-luokkaan kuin sen allekin.

Laatuvaikutelmaltaan ja ajettavuudeltaan Jaguar kuuluu myös sähköautopuolella tuttuun luokkaan, jonka seuraava tulokas on Audin e-tron. Jaguar I-Pace -katumaasturi ei juurikaan jätä toivomisen varaa viimeistelylle tai ajo-ominaisuuksille.

Hyundai Kona Electric on puolestaan eteläkorealaismerkin toinen täyssähköautomalli Suomessa. Kona osoittautui energiatehokkaaksi. Vaikka Kona on 12 senttimetriä korkeampi kuin merkin toinen sähköauto Ionic, Kona on varsin vähän sähköä kuluttava sähköauto.

 

Siistit sisältä, mukavat tiellä

Jaguarin sisätilojen viimeistely miellyttää silmää, hallintalaitteet ovat käden ulottuvilla ja helppokäyttöisiä eikä ajo-ominaisuuksissa ollut puutteita vaativissakaan keliolosuhteissa.

Neliveto ja Jaguarin itse kehittämä luistonesto toimivat kuin unelma, ilman yllätyksiä, tasapainoisesti ja huomaamattomasti kaikissa oloissa.

Jaguarin rengastus ei ollut ehkä ihanteellisin Suomen talviolosuhteisiin. Alla oli matalaprofiiliset, leveät ja suurituumaiset kitkarenkaat. Kitkarenkaat ovat tosin nykyisin nastarenkaita paremmat lähes kaikissa olosuhteissa. Kitkarenkaista on itsellä jo reilun kymmenen vuoden kokemus, eikä vaihto nastarenkaisiin tulisi mieleenkään.

Hyundai Konan laatuvaikutelma herättää varmasti erilaisia mielipiteitä. Jos silmä on herkkä runsaalle muovin käytölle kojelaudassa ja muualla ohjaamossa, voi Konan ulkoasu pistää silmään. Tyyli on kuitenkin varsin hillitty ja oman luokkansa mukainen. Kaikki toimii käytännössä hienosti ja viimeistely on viety loppuun asti. Muovista huolimatta, auto tuntuu laadukkaalta. Samalle tasolle Jaguarin kanssa ei luonnollisesti päästä, mutta toisaalta Jaguarin hinnalla saa yli 2 Hyundai Konaa.

Ajaminen Konalla on helppoa. Kona on vakaa ajettava, alusta jämäkkä akkujen tuomasta painosta huolimatta. Etuvetoisuus tuo omat haasteensa talvisiin liikkeellelähtöihin, varsinkin nelivetoiseen autoon verrattuna. Kun pitoa on pyörien alla, Kona lähtee etenemään suorastaan ärhäkkäästi.


Hyundai Konan latausluukkuun pakkautuu ajoittain lunta, joka pitää putsata pois ennen latausjohdon paikalleen asettamista.

Näytöt mietityttävät

Ainoa mikä oikeastaan Jaguarin ohjaamossa mietityttää on näyttöjen määrä. Ohjauspyörän takana, perinteisen mittariston tilalla olevan virtuaalimittariston ulkonäköä ja näyttämän saa muokattua itseä miellyttäväksi ja keskikonsolissa olevat 10- ja 5-tuumaisiin näyttöihin saa esille haluamansa sisällöt. Näytöt toimivat myös hyvin säätiminä eri toiminnoille, esimerkiksi radiolle tai muille säädöille. Kun ohjaamon ergonomiaan tottui, ei näyttöjen määrä häirinnyt.

Näyttöjen käyttö ei ollut lopulta monimutkaista, kun toimintoihin tutustui pari kertaa kunnolla. Tutustumisen jälkeen muodostui jo hyvä käsitys siitä, mistä löytyy mitäkin ja mitä asetuksia voi omaa käyttöä varten säätää.

Kosketusnäytön kosketusvaste ja nopeus olivat hyvät. Nopeamminkin toimivia näyttöjä on olemassa, mutta Jaguarin valinta oli melko hyvä, koska liian nopeuden tuomia virhetoimintoja ei tullut.

Konassa ei vastaavaa näyttöilotulitusta ole, vaan auto muistuttaa enemmän oman hintaluokkansa polttomoottorikäyttöisiä autoja hallintalaitteineen. Ergonomia, penkit, ajoasento ja mukavuus ei yllä Jaguarin tasolle, mutta omassa luokassaan ei löydy moitittavaa.

 

Jaguarissa tilat riittävät hyvin

Jaguar I-Pacen suunnittelu suoraan sähköautoksi näkyy tiloissa ja tasapainoisessa, silmää ja kehoa miellyttävässä kokonaisuudessa. Auton pituuden ansiosta ovet ovat leveät ja käynti autoon sisälle on isollekin kuskille helppoa. Ajoasennon saa pitkäkin kuljettaja mukavaksi ja takapenkillä viihtyy kaksi ihmistä pidemmänkin matkan. Myös tavaratilaa riittää.

Hyundai Kona saattaa yllättää tiloiltaan, jos siitä on nähnyt vain kuvan. Autoa voisi sanoa pienehköksi, kompaktiksi autoksi. Konan pituus on vain 4,18 metriä. Pitkäkin kuljettaja saa kuitenkin mukavan ajoasennon. Pituus näkyy selvimmin takapenkin jalkatilojen vähyydessä sekä tavaratilan pienuudessa.

Kokonsa vuoksi Konan pysäköinti on helppoa ja siinä on apuna vielä tarkka peruutuskamera parkkitutkan lisäksi. Style-varustellussa mallissa parkkitutka löytyi myös edestä.

Jaguarissa kameroilla pystyi seuraamaan kaikkia kulmia, kun ensin tottui käyttämään järjestelmää.

Istuimet Konassa olivat mukavat pitkilläkin matkoilla ja lähes 190 senttiset kuskit löysivät siitä mukavan ajoasennon, varsinkin kun hyödynsi myös ratin korkeus- ja pituussäädöt.

Molemmissa koeajoautoissa löytyi toimivat penkinlämmittimet. Penkit lämpenivät yli 20 asteen pakkasessakin nopeasti. Molemmista autoista löytyi myös ratinlämmitin.

Sähköauto onkin nopeasti mukavaksi lämpenevä talviauto, koska lämpöpumpulla ja tarvittaessa vastuksilla toimiva lämmityslaite alkaa puhaltaa saman tien lämmintä. Lisäksi lämmityksen voi ohjelmoida jo etukäteen päälle, jos tietää lähtöajan. Jos auto on latauksessa, pystyy etukäteen lämmittäessä hyödyntämään verkkovirtaa eli samalla säästämään akkuvirtaa ajomatkaan. Jaguarissa lämmitystä voi myös säätää etänä matkapuhelimen avulla.

 

I-Pacesta myös maasturiksi

I-Pacessa nelivetoisuus on toteutettu kahdella sähkömoottorilla, toinen edessä ja toinen takana. Tämä tuo autoon citymaasturin ominaisuudet ja kun vielä autossa on mahdollisuus säätää maavaraa, eivät pienet parkkiruutujen lumet haittaa pysäköimistä. Kaksi sähkömoottoria tietenkin nostaa kulutusta, joka oli Jaguarin koeajolenkillä noin 24,6 kWh / 100 kilometriä. Kulutus on saatu jo ohjelmoinnin avulla pudotettua kohtuullisiin lukemiin, ensimmäisten malliautojen lukemista ja autolla pärjäsi hyvin Suomen talven -2 – -23 asteen pakkasissa.

Kona Electric ei samalla lailla loista maasto-ominaisuuksilla vaan on perinteinen etuvetoinen auto hieman korkeammalla maavaralla. Keskikulutus Konalla oli Helsingistä Rovaniemelle suuntautuneen matkan aikana varsin maltilliset 17,9 kWh sadalla kilometrillä, vaikka keli oli raskas ja alkumatkan muutaman asteen pakkanen kiristyi Kemin korkeudella jo -16 asteeseen. Talven maantiekantama on Hyundaissa 330 – 380 kilometrillä eli se riittää hyvin jo nykyiseen pikalatausverkostoon. Jaguarilla näissä kovemmissa pakkasissa maantiekantama jää hieman alle 300 kilometrin, mutta sekin on vielä hyvä saavutus ja riittävä matkantekoon talvellakin.

Jaguarin jarrutusenergian talteenoton toimivuus oli yllättävän miellyttävä. Vaikka se oli koko matkan ajoin suurimmassa arvossaan, ei liukkaus aiheuttanut ongelmia, liian voimakkaasta jarrutuksesta johtuen. Ilmeisesti auton tasapainoinen liukkaudenesto osaa huomioida myös nämä tilanteet.

Sama pätee myös Hyundai Konaan, auton luistonesto osaa huomioida liukkauden, jolloin jarrutusenergian talteenoton pitäminen automaattiasennossa toimi käytännössä hienosti ja ennakoitavasti. Tehokkaimmassa asennossaan jarrutusenergian talteenotto vastaa jo melko voimakasta jarrutusta, jolloin luistoneston toiminnalle on todellista tarvetta.

 

Jotain huomautettavaakin

Moitteen Jaguar I-Pace saa oven sisään piiloutuvista ovenkahvoista, joiden toiminnan kanssa saattaa tulla ongelmia talvikeleissä. Viikon koeajon aikana vasemman takaoven kahva jäi kerran ulos liikkeelle lähdettäessä, eikä se mennyt sisään ennen kuin auto oli hetken seissyt lämpimässä parkkihallissa. Tällaiset erikoiset ratkaisut eivät aina sovi jäätäviin olosuhteisiin.

Hyundai Kona Electricin suurin miinus tulee edessä olevasta latausluukusta, jota ei ole suojattu. Koeajon aikaisessa huonossa talvikelissä lumi pääsi pakkautumaan kannen alle ja pistokkeet jouduttiin putsaamaan muutamaan kertaan lumesta.

 



Jaguar I-Pace EV400 – tekniset tiedot:

Moottori: Kaksi sähkömoottoria
Moottoreiden suurin yhteisteho: 400 hv
Suurin vääntö: 700 Nm
Vetotapa: Neliveto
Akun kapasiteetti: 90 kWh
Toimintasäde: 480 km (WLTP)
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 4,8 s.
Huippunopeus: 200 km/h
Tavaratila: 656 litraa
Mitat: Pituus 4682 mm, leveys 2011 mm, korkeus 1565 mm, akseliväli 2990 mm

 



Hyundai Kona Electric 64 kWh Style – tekniset tiedot:

Moottori: Sähkömoottori
Vaihteisto: Automaatti, yksinopeuksinen alennusvaihde
Moottorin suurin teho: 150 kW (204 hv)
Suurin vääntö: 395 Nm
Vetotapa: Etuveto
Akun kapasiteetti: 64 kWh
Toimintasäde: 449 km (WLTP)
Latausaikoja: Suko-pistoke 31 h, julkinen latauspiste 7,2 kW 9,5 h, pikalatausasema 50 kW 75 min (80 %), pikalatausasema 100 kW 54 min. (80 %)
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7,6 s.
Huippunopeus: 167 km/h
Tavaratila: 332 / 1114 litraa
Omamassa: 1685-1743 kg
Mitat: Pituus 4180 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1570 mm, akseliväli 2600 mm


Teksti: Ari J. Vesa ja Tuukka Heikkilä
Kuvat: Ari J. Vesa

Tulosta

Osallistu keskusteluun

Kommentit

Uutiset

Valaise joulu turvallisesti

Syksyä ja joulunaikaa valaistaan näyttävillä kausi- ja jouluvaloilla. Valojen käytössä kannattaa muistaa sähköturvallisuus, niin sisällä kuin ulkona. Tietenkin myös valojen sähkönkulutuksella on merkitystä. Kun uusia valoja hankkii, löytyy kaupasta energiatehokkaita vaihtoehtoja, jotka kestävät huolellisesti käytettyinä useita vuosia. Lue lisää

Uutiset

EU-alueesta vahva kansainvälinen ilmastovaikuttaja

Ilmastonmuutoksen hillintä vaatii päästövähennyksiä kaikilla sektoreilla. EU-komissio on esitellyt kunnianhimoisen ilmasto-ohjelman, jolla tulee olemaan maailmanlaajuisia vaikutuksia päästöjen vähentämiseen. Lue lisää

Pääkirjoitus

Energiantuotannon päästöt vähenevät vauhdilla

Energiateollisuus ry on sitoutunut puolittamaan päästöt nykyisestä vuoteen 2030 mennessä. Sähköntuotannosta on jo yli 80 prosenttia päästötöntä ja myös lämmöntuotannon päästöt putoavat vauhdilla. Jo nykyisellään suomalainen sähkö on eurooppalaisissa päästövertailuissa kärkipaikoilla. Lue lisää

Energiatehokkuus

Valaise joulu turvallisesti

Syksyä ja joulunaikaa valaistaan näyttävillä kausi- ja jouluvaloilla. Valojen käytössä kannattaa muistaa sähköturvallisuus, niin sisällä kuin ulkona. Tietenkin myös valojen sähkönkulutuksella on merkitystä. Kun uusia valoja hankkii, löytyy kaupasta energiatehokkaita vaihtoehtoja, jotka kestävät huolellisesti käytettyinä useita vuosia. Lue lisää

Liikenne

Autot parkkiin ilman kuljettajaa

Automatisoitu ajaminen eli ilman kuljettajaa liikkuvat autot ovat tulevaisuutta. Nyt tällä tiellä on päästy askel eteenpäin, kun Euroopassa on saatu lupa ensimmäiselle automatisoidulle pysäköintijärjestelmälle. Lue lisää

Vertailut

Korvaako varsi-imuri perinteisen imurin?

Imurivalmistajat uskovat varsi-imureihin ja niiden mallikirjo lisääntyy vauhdilla. Joko varsi-imurista on perinteisen perässä vedettävän letkuimurin haastajaksi, kodin ainoaksi imuriksi? Testasimme muutaman varsi-imurin. Miten kävi, tuliko koti puhtaaksi vai pitikö kaivaa letkuimuri kaapista korjaamaan siivousjälkeä varsi-imurin jäljiltä? Lue lisää

Lämmitys

Tulkoon pakkaset!

Kotona ei kannata hytistä. Lämmitys- ja ilmastointilaitteiden oikea toiminta kannattaa varmistaa jo ennen paukkupakkasia. Lue lisää

Kodintekniikka

Hemmottele jalkoja kylvyllä

Kuumottaako, aristaako ja kiristääkö jalkoja? Rentouttava jalkakylpy ja säännöllinen rasvaus on jo hyvä alku jalkojen hoidolle. Kylpylaitteet ovat helppokäyttöisiä ja niiden aikana voi esimerkiksi katsoa televisiota tai kuunnella äänikirjoja. Lue lisää

Laiteuutuudet

Kahvia kahvihifistelijöille

Aitoa italialaista espressoa, cappucinoa tai americanoa sekä höyryävän suklaista kaakaota yhdellä hipaisulla. De´Longhin Maestosan kahviautomaatin kylmäkahviohjelmalla loihdit myös kahvipöytään trendikkäät jääkahvit ja kylmät kahvidrinkit. Lue lisää

Blogi

Elämä on juhla

Pian on joulu, sitten uusi vuosi. Sen jälkeen koittaa pitkä ja harmaa arki. Lue lisää