14.05.2019, kello 14.17

/media/kuvat/2_19/asvsahkoautolataus.jpg

Sähköauto ladataan useimmiten kotona

Sähköauton lataaminen on kotona helppoa. Omakotitalossa päätöksen omasta latauspisteestä voi tehdä itse, taloyhtiöissä tarvitaan taloyhtiön päätös sähköautojen latauspisteiden toteuttamisesta. Ennen lataamista tai latauspisteen hankintaa on selvitettävä kiinteistön sähköjärjestelmän mitoitus ja pistorasioiden soveltuvuus jatkuvaan lataamiseen.

Sähköautoa voi ladata lähes kaikkialla missä sähköä on saatavilla. Latauksessa käytettäviä pistokytkimiä on erilaisia. Yksinkertaisimmillaan sähköä voi ottaa normaalista kotipihalla tai parkkipaikalla olevasta pistorasiasta auton mukana tulevalla latauskaapelilla.

Ennen kotitalouspistorasiasta lataamisen aloittamista on varmistuttava sähkö- ja paloturvallisuudesta. Talon seinässä tai pihatolpassa oleva pistorasia voi olla hapettunut tai muuten huonossa kunnossa ja aiheuttaa palovaaran. Sähköauton lataus voi tuoda esille muitakin puutteita ja virheitä sähköasennuksissa. Onkin huomattava, että mahdollisten ongelmien syy ei ole itse latauksessa vaan sähköverkossa; täysin samat haasteet aiheuttaa esimerkiksi tehokkaan sähkögrillin käyttö.

Yllättävissä lataustarpeissa voi paloriskiä minimoida tunnustelemalla tunnin latauksen jälkeen pistorasiaa. Jos pistorasia tuntuu käden lämpöä lämpimämmältä, on tilattava sähköasentaja vaihtamaan pistorasia. Jos on pakottava tarve jatkaa latausta, pitää pistorasian lämpenemistä seurata latauksen ajan ja pienentää latausvirtaa, jos mahdollista. Hyväkuntoinen pistorasia ei juurikaan lämpene.

Kotona tehtävässä tarkastuksessa on hyvä pyytää sähkömiestä tarkastamaan myös pistorasian syöttökaapelin sijainti ja sen turvallisuus. Jos syöttökaapeli kulkee yläpohjassa ja kaapelin päälle on määräysten vastaisesti asennettu lämpöeristettä, paloriski on olemassa kaapelin mahdollisesti ylikuumentuessa.

Suko-kotitalouspistorasiaan sopiva latausjohto on yleensä mukana kaikissa autoissa.



Riittävä sähkönsyöttö

Kaapelien ja liittimien tarkastamisen jälkeen sähkömies selvittää talon sähköjärjestelmän kapasiteetin. Sähköauton sisäisestä laturista riippuen auto ottaa vastaan yksi-, kaksi- tai kolmivaihevirtaa. Kaikkia autoja voi kuitenkin ladata yksi- tai kolmivaiheisesti – auto hyödyntää niin montaa vaihetta kuin on mahdollista.

Pienissä omakotitaloissa tai vapaa-ajanasunnoissa on yleensä 3 x 25 A liittymä ja sähkölämmitteisissä tai isoissa taloissa 3 x 35 A sähköliittymä. Auton sisäinen laturi saattaa kyetä jopa 22 kilowatin lataustehoon, joka vastaa 3 x 32 ampeerin virtaa. Tällainen latausteho on kuitenkin kotikäyttöön rajusti ylimitoitettu ja lähes aina riittää puolet siitä eli 11 kilowatin teho, 3 x 16 ampeerin virta. Sähköasentaja selvittää tarvittavan lataustehon ja säätää kodin latauspisteen niin, että virta riittää lataukseen. Vaikka aamulla ja iltapäivällä talon pääsulakkeissa ei olisi kapasiteettia jäljellä, niin sitä useimmiten riittää illan ja yön ajan. Esimerkiksi 16 ampeerin latausvirralla saadaan 3,7–11 kilowatin latausteho. Jos auto seisoo pihassa esimerkiksi 12 tuntia, saadaan yhdestä vaiheesta auton akkuihin energiaa noin 40 kilowattituntia. Tällä energiamäärällä ajaa useimmilla sähköautoilla jo reilusti yli 200 kilometriä. Vastaavasti kolmivaiheisella latauksella auton kuin auton akku täyttyy yön aikana helposti.

Sähköjärjestelmään voidaan tehdä myös kuormanohjauksia, jotka esimerkiksi estävät yhtäaikaisen saunankäytön ja sähköauton lataamisen. Toinen vaihtoehto on joidenkin latausasemien mukana asennettava tehovahti, joka pienentää auton latausvirtaa, jos pääsulakkeiden maksimivirta uhkaa ylittyä.

 

Kotilatauksella helpolla päivän ajot

Kotilatauksella lataa hitaimmillaankin yössä noin 100 kilometrin ajot. Vaikka tätä reilusti nopeampia lataustapoja on tarjolla, kotilatauspistettä ei ole tarkoitettu pikalatauspisteeksi. Siksi useimmille riittää teho, joka talon sähköjärjestelmästä on helpolla saatavissa.

On hyvä muistaa, että valtaosalla suomalaisista autoista ajetaan päivässä keskimäärin alle 40 kilometriä ja auto on keskimäärin yli 90 prosenttia vuorokaudesta pysäköitynä. Auton parkkipaikallaseisonta-aikana lataa helposti päivittäiset ajotarpeet ja reilusti sen yli.

Akut ovat harvoin tyhjät normaalien päivittäisten ajojen jälkeen. Moni sähköautoilija käyttää harvoin julkisia latauspisteitä, jos hänellä on mahdollisuus kotona lataamiseen.



Kotona lataaminen on sähköautoilun mukavuutta.

Hanki kotilatauslaite

Hankkiessa täyssähköauton tai ladattavan hybridiauton, kannattaa kotilatausta varten hankkia tyypin 1- tai tyypin 2 -pistokkeella varustettu latauslaite. Tavallisia kotitalouspistorasioista ei ole suunniteltu jatkuvaan, pitkäaikaiseen lataukseen. Tilapäisesti ne sopivat käyttöön.

Tyypin 2 -pistoke mahdollistaa kolmivaihelatauksen. Tyypin 2 latausliitin on vakiona uusissa Euroopassa myytävissä sähköautomalleissa ja sellainen pitää laittaa myös julkisiin latauspisteisiin. Tyypin 1 -pistoke on jäämässä pois. Julkisia latauspisteitä varten sähköautoilija tarvitsee yleensä oman kaapelin, jonka toisessa päässä on type2 -pistoke ja toisessa omaan autoon sopiva type2- tai type1 -pistoke.

Kotiin asennettavassa laturissa suositaan yleensä auton mukaan määräytyviä type1- tai type2 -pistokkeita. Kotilatauspiste on usein varustettu kiinteällä kaapelilla. Kiinteällä kaapelilla varustettu latauspiste on päivittäisessä käytössä vaivaton ja turvallinen. Vaihtoehdot ovat monipuolisuutta ja niihin kannattaa tutustua jo sähköauton hankintaa suunnitellessa.

 

Muista rakentaessa ja asuntoa hankittaessa

Uutta omakotitaloa tai vapaa-ajan asuntoa rakentaessa kannattaa sähköistykseen tehdä varaus sähköauton latauspistettä varten, vaikka ei itse sähköautoa ole juuri hankkimassa. Tulevaisuudessa se on myyntivaltti.

Rakenteilla olevasta tai juuri valmistuneesta taloyhtiöstä asuntoa hankkivan kannattaa selvittää, onko sähköautojen tuloon pysäköintipaikoille varauduttu. Kun asuntoa myy myöhemmin, latausmahdollisuuden olemassaolo tulee asuntokaupan ratkaisevaksi tekijäksi ladattavien autojen yleistyessä.

Eri palvelutarjoajat tarjoavat valmiita ratkaisuja niin pientaloihin kuin taloyhtiöille. Taloyhtiöissä kannattaa ottaa sähköautojen lataus esille ja tehdä siitä päätökset, ennen kuin ensimmäiset sähköautot saapuvat pihoille. Kannattaa kysyä myös oman sähköyhtiön palveluista.

 

Teksti: Ari J. Vesa
Kuvat: Scanstockphoto ja Ari J. Vesa

Tulosta

Osallistu keskusteluun

Kommentit

Uutiset

Valaise joulu turvallisesti

Syksyä ja joulunaikaa valaistaan näyttävillä kausi- ja jouluvaloilla. Valojen käytössä kannattaa muistaa sähköturvallisuus, niin sisällä kuin ulkona. Tietenkin myös valojen sähkönkulutuksella on merkitystä. Kun uusia valoja hankkii, löytyy kaupasta energiatehokkaita vaihtoehtoja, jotka kestävät huolellisesti käytettyinä useita vuosia. Lue lisää

Uutiset

Klikkauksesta jää jälki

Jätämme itsestämme datajälkiä tahtomattamme, mutta myös tarkoituksella. Somettajan kannattaa pohtia, mitä kaikkea haluaa itsestään kertoa. Lue lisää

Pääkirjoitus

Energiantuotannon päästöt vähenevät vauhdilla

Energiateollisuus ry on sitoutunut puolittamaan päästöt nykyisestä vuoteen 2030 mennessä. Sähköntuotannosta on jo yli 80 prosenttia päästötöntä ja myös lämmöntuotannon päästöt putoavat vauhdilla. Jo nykyisellään suomalainen sähkö on eurooppalaisissa päästövertailuissa kärkipaikoilla. Lue lisää

Energiatehokkuus

Maistiaisia 2020-luvun ruoasta

Ruokakulttuuri elää ja muuttuu. 2020-luvulla kasvisten käyttö lisääntyy ja pääsemme nauttimaan uudenlaisista mauista ja aterioista. Uutta voi syntyä myös vanhoista suomalaisista perinneruoista. Lue lisää

Liikenne

Latauspiste omalle kotipihalle

Sähköautojen, täyssähköautojen ja ladattavien hybridien myynti on kaksinkertaistunut jo muutaman vuoden. Kehitykselle ei näy loppua, joten latauspisteiden tarve kotipihoilla lisääntyy. Kotilataukset voidaan hoitaa julkisia latauspisteitä pienemmillä tehoilla, silloin paikkojen järjestäminen onnistuu taloyhtiöiden pihoillekin kohtuukustannuksin. Lue lisää

Vertailut

Liesituuletin pelastaa hajuilta, rasvalta ja kosteudelta

Keittiö ei ole vain paikka kokkailulle, vaan yhä useammin avoin osa kotia, jossa viihdytään ja samalla valmistetaan herkkuja tarjottaviksi. Ei olekaan sama pölähtääkö sieltä ilmaan hajuja, rasvaa ja kosteutta. Poistuvatko nämä kokkauksen sivutuotteet hyvällä liesituulettimella, Kuluttajalehti testasi 30 liesituuletinta valinnan tueksi. Lue lisää

Lämmitys

Tulkoon pakkaset!

Kotona ei kannata hytistä. Lämmitys- ja ilmastointilaitteiden oikea toiminta kannattaa varmistaa jo ennen paukkupakkasia. Lue lisää

Kodintekniikka

Liesituuletin pelastaa hajuilta, rasvalta ja kosteudelta

Keittiö ei ole vain paikka kokkailulle, vaan yhä useammin avoin osa kotia, jossa viihdytään ja samalla valmistetaan herkkuja tarjottaviksi. Ei olekaan sama pölähtääkö sieltä ilmaan hajuja, rasvaa ja kosteutta. Poistuvatko nämä kokkauksen sivutuotteet hyvällä liesituulettimella, Kuluttajalehti testasi 30 liesituuletinta valinnan tueksi. Lue lisää

Laiteuutuudet

Jauha itse kahvisi

Kun haluat nauttia kahvin kaikista aromeista ja kahvin oikeasta mausta, kahvi kannattaa jauhaa itse. Smeg on tuonut kuluttajien saataville ammattimaisen kahvimyllyn, jolla voit jauhaa kahvisi 30 eri jauhatusasteeseen. Lue lisää

Blogi

Kolumni: Sähköjuna sen teki

Sähköjuna muutti elämäni reilut 50 vuotta sitten. Ei sellainen oikea sähköjuna, jolla matkustetaan töihin tai laskettelemaan Lappiin. Sitä paitsi oikeita sähköjunia ei Suomessa edes ollut 1960-luvun puolivälissä. Tässä tarinassa sähköjuna on ympyrää kiertävä leikkijuna. Niitä näkee yhä joulunaikaan kauppojen ikkunoissa tai mainoksissa, vaikka pikkupojat eivät sellaisia enää osaa mankua lahjaksi – eikä niitä enää juuri myydä lelukaupoissakaan. Lue lisää