21.09.2018, kello 07.30

/media/kuvat/3_18/svelinkaaripaastot3.jpg

Sähköautolla pienimmät päästöt

Sähköauton lähipäästöt ovat nolla. Niiden lisääntymisellä onkin tulevaisuudessa iso merkitys kaupunkikeskustojen ilmanlaatuun. Myös elinkaaripäästövertailussa sähköautot menestyvät polttomoottoriautoja paremmin.

Autojen päästöjä laskettaessa ei voida rajoittua vain käytönaikaisiin päästöihin. On tärkeää hahmottaa myös koko auton käyttöiän aikaiset päästöt. Nämä elinkaaripäästöt ovatkin ajankohtainen asia autoalalla, vaikka viime aikoina eniten keskustelua on herättänyt uusi päästöjen mittaustapa, joka muutti autojen hintoja syyskuun alusta Suomessa. Siinä huomioidaan vain ajon aikaiset päästöt, joissa sähköauto on omaa luokkaansa.

Käyttövoimalla on vaikutusta siihen, missä vaiheessa auton elinkaarta päästöt syntyvät. Elinkaareen kuuluvat ajoneuvon ja polttoaineen tuotanto jakeluteineen, raaka-aineineen sekä auton käytön aikaiset päästöt ja lopulta auton kierrätys. Käytön ajalta lasketaan myös huolloista ja kunnossapidosta syntyvät päästöt.




Valmistuksen osuus

Auton valmistamisesta hiilijalanjälkeen lasketaan materiaalien energiasisältö ja valmistukseen kuluva energia. Valmistuksen osuus koko elinkaaren päästöistä riippuu siitä, miten paljon autolla ajetaan sen eliniän aikana ja mikä on auton käyttövoima.

Tarkasteltaessa suomalaisten autojen keskimääräisiä ajokilometrejä, on valmistuksen osuus elinkaaripäästöistä noin 10–15 prosenttia. Kierrättäminen vastaavasti vähentää valmistuksen päästöjä. Arvioidaan, että kierrättämällä vanha auto tehokkaasti, saadaan takaisin noin neljännes valmistuksen päästöistä, vähentyneinä hiilidioksidipäästöinä.

 

Sähköauto ympäristöystävällisin

Sähköautot ja niihin liittyvä ympäristöystävällisyys herättävät vielä paljon tunteita. Todelliseen faktaan perustuvan tiedon löytäminen hakukoneella on haastavaa, varsinkin suomenkielellä. Hakija löytää runsaasti klikkiotsikoita, joiden takana sisällön paikkansapitävyys on hyvin kyseenalaista.

Tohtori Dr Maasten Messagie Belgian VUB-yliopistossa on koonnut yhteen ja analysoinut tutkimustietoa pistokehybridien, sähkö- ja polttomoottoriautojen elinkaaripäästöistä EU:n alueella. Analysoinnista on työstetty yhteenvetokatsaus belgialaiselle Transport & Enviroment (T&E) -organisaatiolle.

Tämä yhteenveto näyttää selvästi, miten elinkaaripäästöt ovat sähköautolla pienemmät kaikissa EU-maissa huolimatta siitä, miten sähkö on tuotettu. Paras tilanne on Ruotsissa, Ranskassa ja Suomessa, joissa sähköntuotannon päästöt ovat selvästi EU-keskiarvon alapuolella.

Sähköautoillakin suurin merkitys on käytön aikaisilla päästöillä, mutta ne kohdistuvat kokonaan energian tuotanto- ja jakeluketjuun. Eri maiden sähköntuotannon päästöt huomioiden, ovat sähköautojen elinkaaripäästöt erilaiset eri maissa.



Kaikki päästöt elinkaaren aikana

Kun autojen ympäristöystävällisyyttä tutkitaan elinkaarianalyysin perusteella, otetaan huomioon ympäristön kannalta merkittävät prosessit raaka-aineiden hankinnasta, valmistuksen ja käytön kautta kierrätykseen. Tällä menettelyllä estetään ongelmien siirtämistä paikasta toiseen. Jos tutkittaisiin vain käytön aikaisia päästöjä, olisi sähköauto vielä kokonaisselvityksen lukujakin huomattavasti ympäristöystävällisempi.

WTW-analyysissä (well-to-wheels) raaka-aineesta/energialähteestä renkaisiin, joka on elinkaarianalyysia suppeampi, otetaan huomioon auton käyttövoiman eli polttoaineiden ja sähkön aiheuttamat päästöt tuotannosta renkaisiin. WTW-analyysi voidaan jakaa vielä kahteen osaan, WTT-analyysiin (well to tank) eli raaka-aineesta/energialähteestä tankkiin/akkuun ja TTW-analyysiin (tank to wheels) eli tankista pyöriin. Autoja myytäessä ilmoitettavat päästöt kertovat tankista pyöriin osuutta eli polttoaineen kulutusta käytössä tietyn standardin mukaan selvitettynä. Senkin paikkansa pitävyys on polttomoottoriautoissa huonohko, vaikka mittaustapaa on muutettu syyskuun alussa. Todelliset päästöt ovat laboratoriossa, mallinnuksen mukaan tehtyjä päästöjä suuremmat.

 

Sähköautossa tuotannon päästöt suuremmat

Kun elinkaarianalyysissa otetaan huomioon myös ajoneuvon valmistuksessa syntyvät päästöt, todetaan 85 prosentissa elinkaaripäästöjä selvittävistä tutkimuksista autojen sähköistämisen lisäävän tuotannon aikaisia päästöjä. Merkittävin osuus näistä päästöistä tulee akkujen valmistamisesta.

Kaikissa tutkimuksissa todetaan kuitenkin WTW-päästöillä olevan selvästi suurin merkitys elinkaaripäästöjen kannalta. Valmistuksen tuottamien päästöjen merkitys korostuu, jos ajoneuvon käyttöikä oletetaan lyhyeksi, esimerkiksi vain 150.000 kilometriksi. Sähköauton valmistuksen päästöt olisivat tällaisella kilometrimäärällä eri lähteiden mukaan 46–81 grammaa CO2 kilometriä kohden. Jos auton käyttöiäksi lasketaan realistinen 250.000 kilometriä, alenevat päästöt 28–49 grammaan CO2 kilometrillä.


 

Auton kierrättäminen tärkeää

Autoteollisuus on jo vuosia panostanut auton kierrätettävyyteen. Autoja suunnitellessa huomioidaan myös kierrätettävyys elinkaaren päätteeksi. Autojen kierrätystä säädellään ELV-lainsäädännöllä (End of Life Vehicles). Lainsäädäntö takaa, että romuajoneuvoista saadaan talteen lähes kaikki materiaali ja valtaosa siitä saadaan kierrätettyä.

EU:ssa on tavoite nostaa kierrätyksen ja uudelleenkäytön osuutta vähintään 85 prosenttiin materiaaleista. Suomessa romuajoneuvojen kierrätys- ja hyödyntämisaste oli jo vuonna 2016 97 prosenttia. Kierrätyksessä saatavasta materiaalista noin 70 prosenttia on metallia.


Teksti: Ari J. Vesa


Tulosta

Osallistu keskusteluun

Kommentit

Uutiset

Energiateollisuuden Jukka Leskelä: Ilmastohaaste on ratkaistavissa

Energia-alaa edustavan Energiateollisuuden (ET) toimitusjohtaja Jukka Leskelä pitää hyvänä, että hallitusten välisen ilmastopaneelin IPCC:n viesti kannustaa päättäjiä rohkeaan ilmastopolitiikkaan. Haaste on ratkaistavissa. Ilmastotutkijoiden sanoma on vakava, mutta ei lamaannuttava. Lue lisää

Uutiset

Taloyhtiöt mukaan energiansäästöviikolle

Ensi viikolla vietetään jälleen energiansäästöviikkoa. Myös taloyhtiöissä kannattaa osallistua ja taltuttaa omalta osalta energiahukkaa. Pienillä toimilla saadaan pidettyä taloyhtiön energiakustannuksia kurissa. Lue lisää

Pääkirjoitus

Energia-alaa valvotaan ja säännellään

Energia on erittäin merkityksellinen osa yhteiskuntaa, sen toimintaa, menestymistä ja viihtyisyyttä. Tämä merkityksellinen yhteiskunnallinen asema houkuttelee valvontaan ja sääntelyyn ja energia-alalla onkin muita teollisuustoimialoja enemmän toimialalle räätälöityä sääntelyä. Lue lisää

Energiatehokkuus

Taloyhtiöt mukaan energiansäästöviikolle

Ensi viikolla vietetään jälleen energiansäästöviikkoa. Myös taloyhtiöissä kannattaa osallistua ja taltuttaa omalta osalta energiahukkaa. Pienillä toimilla saadaan pidettyä taloyhtiön energiakustannuksia kurissa. Lue lisää

Liikenne

Uusi ennätys sähköautojen myynnissä

Sähköautojen myynnissä tehdään uusia ennätyksiä kuukausittain. Syyskuu ei tehnyt tähän vallitsevaan trendiin poikkeusta. Norjassa myydyistä uusista henkilöautoista 60 prosenttia oli ladattavia ja kokonaismyynnistä 45 prosenttia oli täyssähköautoja. Lue lisää

Vertailut

Sähköautolla pienimmät päästöt

Sähköauton lähipäästöt ovat nolla. Niiden lisääntymisellä onkin tulevaisuudessa iso merkitys kaupunkikeskustojen ilmanlaatuun. Myös elinkaaripäästövertailussa sähköautot menestyvät polttomoottoriautoja paremmin. Lue lisää

Lämmitys

Omakotitalon syksyiset huoltovinkit

Omakotitalossa ja muussa pientalossa asuvan on hyvä tarkistaa kiinteistön kunto ennen pakkasia. Pienellä vaivalla vältytään jäätyneiden putkien, lämmityksen riittävyyden tai veden tulvimisen kaltaisilta ongelmilta. Lue lisää

Kodintekniikka

Paristot ja akut ovat haluttua uusioraaka-ainetta

Paristokierrätyksen kauppakirettätyksen 10-vuotismerkkipäivää on syytä juhlia. Kymmenen vuoden aikana helposti saavutettavat keräyspisteet ovat lisänneet kierrätysintoa ja materiaalikierrätys kehittynyt huimasti. Lue lisää

Laiteuutuudet

Puhelin, joka kestää töissä ja vaativissa oloissa

Matkapuhelimen tai tabletin rikkoutuminen on varmasti jokaiselle tuttua. Oletko miettinyt miten nämä laitteet voivat kestää ihmisillä, jotka tekevät vaativia huolto- tai korjaustöitä ulkona sateessa ja pakkasessa vaativissa maasto-olosuhteissa? Heitä varten on kehitetty lujitettuja tietokoneita ja tabletteja sekä nyt myös puhelin. Lue lisää

Blogi

Jiäkuapin piällä on kualkiäryleitä

Ja se piaru, joka ruustinnalta pääsi, olokoho mun, ilmootti pappilan piika viarihillen. (Vanha pohjalainen sanonta). Pidän kotimaanmatkailusta. Kun reissaan, niin mukanani on aina pieni ruutuvihko, johon teen merkintöjä. Kerään Suomen eri alueiden värikkäitä sananlaskuja ja yksittäisiä murresanoja. Lue lisää