13.09.2018, kello 13.20

/media/kuvat/3_18/sv_evmaara_918_tuukka.jpg

Suomessa ladattavat hybridit vetävät sähköautomarkkinaa

Sähköautojen määrä kasvaa kaikkialla maailmassa. Kauppaa hidastaa saatavuusongelma. Autoja ei riitä ostajille pikaisiin toimituksiin ja myös mallikirjo on vielä kapea. Suosio kasvaa kuitenkin ripeästi. Meillä kasvu painottuu kuitenkin muusta maailmasta poiketen ladattaviin hybrideihin, joita on saatavissa täyssähköautoja helpommin.

Teknologiateollisuuden tuore sähköisen liikenteen tilannekatsaus kertoo sähköautojen suosion kasvavan edelleen ripeästi. Kokonaismäärä ei ole vielä korkea. Kesäkuun lopussa Suomen teillä liikkui runsaat 11 300 sähköautoa. Määrä on kasvanut vuodessa 136 prosenttia.

Nykyisellä kasvuvauhdilla sähköautojen määrä ylittää 20 000 auton rajan ensi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Energia- ja ilmastostrategian tavoite täyttyy selvästi etuajassa, sillä 20 000 kappaleen raja oli asetettu vasta vuoden 2020 loppuun.

 

Poikkeava kehitys

Suomi näyttää tällä hetkellä etenevän kuitenkin eri tahtia muun maailman kanssa. Meillä ladattavien hybridien määrä kasvaa huomattavasti täyssähköautoja nopeammin.

Meillä täyssähköautoja on kokonaismäärästä 16 prosenttia, kun vastaava osuus on kansainvälisesti 60 prosenttia. Vuoden 2018 alkupuoliskolla Suomessa rekisteröidyistä sähköautoista täyssähköautojen osuus oli 10 prosenttia. Liikenteen 50 prosentin päästövähennystavoitteeseen pääseminen vaatii kuitenkin täyssähköautojen huomattavasti suurempaa osuutta kaikista sähköautoista.

 

Tukea nollapäästöisille

Tämän vuoden alusta Suomessa voimaan tullut määräaikainen hankintatuki tukee nollapäästöisten sähköautojen hankintaa 2000 eurolla. Ruotsissa vastaava hankintatuki on ollut heinäkuusta alkaen 60 000 kruunua eli nykykurssilla noin 5750 euroa.

Päästötavoitteisiin pääseminen ja liikenteen päästöjen oleellinen pienentäminen vaatii nollapäästöisten autojen määrän lisääntymistä. Niiden lisääntymistä voidaan edistää myös verotuksen avulla. Tehokas keino täyssähköautojen määrän lisäämiseksi olisi työsuhdeautoilun verotuksen kehittäminen nollapäästöisen autoilun suuntaan. Työsuhdeautoilla ajetaan keskimääräisiä henkilöautojen ajomääriä huomattavasti enemmän.

 

Latausmahdollisuuksia edistetään

Latausverkon toimivuus ja hyvät latausmahdollisuudet ovat sähköautokannan kasvun perusedellytys. Latausmahdollisuuksien paranemisesta tulee uutisia lähes päivittäin ja mahdollisuudet kohenevat etutahdissa sähköautojen yleistymiseen nähden.

Latausverkoston kasvua ja laajentumista edistetään. Myös tärkeisiin kotilatausmahdollisuuksiin on tarjolla tukea, kun taloyhtiöille on avattu elokuussa mahdollisuus hakea valtiontukea, joka kattaa 35 prosenttia toteutuneen sähköremontin kustannuksista. Maksimi tuki taloyhtiöille on 90 000 euroa.

 

Taloyhtiöt mukaan kehitykseen

Latausverkoston kehittämisessä panostetaan myös asiointilataukseen, pikalataukseen sekä julkisen liikenteen latausjärjestelmiin. Kauppaketjujen ja muiden yritysten panostukset latauspalveluihin toimipisteissään ovat tärkeitä tässä kokonaisuudessa ja nämä investoinnit ovat hyvässä vauhdissa.

Nykyiset lataus- ja pikalatausmahdollisuudet mahdollistavat jo sujuvan liikkumisen sähköautoilla suurimmassa osassa maata. Taloyhtiöt ovat kuitenkin kehityksessä tärkeässä asemassa. Latauspisteiden määrää pitää saada kasvatettua erityisesti kerrostaloissa kaupunkialueilla. Kotilataus on tärkeää ja se on monelle sähköauton hankinnan edellytys.

 



Kommentti: Älä ylimitoita taloyhtiön latauspistettä

Kun sähköautojen latauspisteiden hankinta tulee taloyhtiöön ajankohtaiseksi, on hallituksella edessään urakka latausratkaisuihin perehtymisessä. Jos hallituksella ei entuudestaan ole täsmällistä tietoa talon sähköjärjestelmästä, tulee ensimmäisenä tehdä selvitys nykytilanteesta. Tämän pohjalta voidaan lähteä suunnittelemaan kustannustehokkainta latausratkaisua.

– On syytä korostaa, että latauspisteiden virtaa ei kannata ylimitoittaa. Jo 1x16 A latausvirta (3,7 kW teho) on riittävä sähköautoille. Kyseisellä latausvirralla voi ladata yön aikana kymmenessä tunnissa noin 150 – 250 km edestä kantamaa, eli 3 – 5 kertaa keskimääräisen päivittäisen ajosuoritteen verran. On kohtuutonta edellyttää taloyhtiöltä tämän enempää, varsinkin kun latausvirran nostaminen ei ole ilmaista, korostaa Energiateollisuus ry:n sähköisen liikenteen asiantuntija Tuukka Heikkilä.

Kohtuullisella latausvirralla sekä latauspisteiden älykkäällä kuormanhallinnalla moni taloyhtiö selviää ilman mittavaa sähkökeskusremonttia, jolla usein turhaan pelotellaan.

Teksti: Ari J. Vesa

 

Tulosta

Osallistu keskusteluun

Kommentit

Uutiset

Viisi vuotta vanha astianpesukoneen poistoputki huomattava vesivahingon riski

Suomalaiskodeissa sattuu keskimäärin 100 vesivahinkoa päivässä. Noin joka kolmas vahingoista saa alkunsa kodinkoneista ja näistä noin 90 prosenttia on astianpesukoneen aiheuttamia. Jo viisi vuotta vanha astianpesukoneen poistoputki kannattaa vaihtaa. Lue lisää

Uutiset

Monipuolinen ja maistuva kukkakaali-kikhernepaistos

Syksyn kasviksista saa maistuvaa ruokaa moneen makuun lisäämällä mukaan esimerkiksi kikherneitä ja nyhtökauraa sekä maustamalla hyvin. Ruoka on samalla täyttävää, ravinnerikasta ja kuitenkin kevyttä. Lue lisää

Pääkirjoitus

Energiateollisuus luo kestävää yhteiskuntaa

Energia on läsnä kaikkialla yhteiskunnassa. Tulevaisuus on sähköisempi, kun sähkö korvaa muita energiamuotoja. Myös lämpö on osa toimivaa yhteiskuntaa. Sähkö- ja lämpöyhtiöt elävät muutoksessa, jossa keskiössä ovat asiakkaat ja energian tuottaminen ympäristöystävällisesti, tavoitteena ilmastoneutraali Suomi. Lue lisää

Energiatehokkuus

Koteja valaisevat jatkossa vain ledit

Ledilamppuja suositellaan jatkossa kaikkiin kodin valaisimiin. Muita lampputyyppejä ei kaupoissa juuri ole enää tarjollakaan. Lamppujen energiatehokkuusvaatimukset kiristyvät syyskuun alussa ja sen myötä halogeenilamput poistuvat markkinoilta. Lue lisää

Liikenne

Suomessa ladattavat hybridit vetävät sähköautomarkkinaa

Sähköautojen määrä kasvaa kaikkialla maailmassa. Kauppaa hidastaa saatavuusongelma. Autoja ei riitä ostajille pikaisiin toimituksiin ja myös mallikirjo on vielä kapea. Suosio kasvaa kuitenkin ripeästi. Meillä kasvu painottuu kuitenkin muusta maailmasta poiketen ladattaviin hybrideihin, joita on saatavissa täyssähköautoja helpommin. Lue lisää

Vertailut

Kiinnostaako uusi sähköauto – tutustu eri hankintatapoihin

Moni kuluttaja ei tunne autonsa todellisia kuluja. Jos laskee huolella autosta koituvat kaikki kulut, päädytään melko suuriin lukuihin. Lue lisää

Lämmitys

Ilmalämpöpumpun asentaminen taloyhtiössä

Kuluneen kesän pitkä hellejakso sai monet pohtimaan ilmalämpöpumpun asentamista. Omakotitalossa riittää tilaus valtuutetulta asennusliikkeeltä, mutta taloyhtiössä asia ei ole aivan näin yksinkertainen. Miten taloyhtiössä pitäisi edetä, jos haluaa viilennyksen asuntoonsa. Lue lisää

Kodintekniikka

Hyvä kylmälaite yksi ruokahävikkiä vähentävä tekijä

Nykyaikaisella kylmälaitteella ja tyhjiöintilaitteella pystyy vähentämään kodin ruokahävikkiä merkittävästi. Ruokahävikin vähentäminen on melko helppoa eikä vaadi keneltäkään suuria ponnistuksia. Panosta jatkossa ruokahävikin vähentämiseen ja säästät selvää rahaa. Lue lisää

Laiteuutuudet

Kahvinautintoja kuin baristan tekemänä

Automaattinen kahvikone tekee sinusta parhaimmillaan baristan kotiisi. Parhaimmillaan laite jauhaa uutta tuoretta kahvia sekä annostelee oikean määrän vettä ja vaahdottaa maitovaahtoa. Juuri niin kuin sinä haluat. Lue lisää

Blogi

Puhumattomuuden kulttuuri

Soitin virastoon, ties mitä lie asiaa selvittääkseni. Homma tuli hoidettua ja mielestäni ihan kätevästi sekä säällisessä ajassa. Kun lopetin puhelun, niin perheen teini katsoi minua sillä tietyllä tavallaan. Ymmärsin heti, että olin tehnyt jotain peräti noloa. Lue lisää