Laturilta laturille

21.02.2019, klo 13:10Kommentteja 0

Sähköautolla liikkuminen onnistuu helposti pidemmilläkin matkoilla. Latausverkosto on jo melko kattava ja se täydentyy koko ajan. Matka Helsingistä Rovaniemelle sujuu helposti saman päivän aikana kolmen latauspisteen kautta.

Sähköautolla liikkuminen vaatii vielä pienen etukäteissuunnittelun. Jotta matka sujuu mahdollisimman joutuisasti, kannattaa etukäteen selvittää mistä löytyvät reitin varren pikalatauspisteet sopivin välimatkoin. Latauspisteitä löytyy riittävästi jouheaan matkantekoon.

Latauspisteet löytyvät esimerkiksi suomalaisen www.latauskartta.fi -sivuston kautta tai www.plugshare.com -sivustolta. Plugsharelta löytyy myös kätevä puhelimeen tai tablettiin ladattava appi. Palvelujen käyttö on ilmaista.

 

Hanki lataustagit

Sähköauton lataamista varten tarvitaan vielä toistaiseksi latauspistettä operoivan yrityksen RFID-tagi, samaan tapaan kuin huoltoasemia varten tarvitaan kunkin ketjun oma luottokortti, jos luottokorttia haluaa käyttää.

Paljon sähköautolla liikkuvan kannattaa hankkia ainakin Virta, K-lataus, PlugIt ja Fortum Charge&Drive -tagit. Motoneteillä on kanta-asiakkailleen oma latausjärjestelmä, joka toimii avaamisen jälkeen ajokortin viivakoodilla. Edelleen saattaa matkalta löytyä myös latauspisteitä, jotka eivät vaadi minkäänlaista tunnistautumista. Suomeenkin on tulossa latauspisteet yhden tagin alle yhdistävä Plugsurfing-tagi, joka yhdistää Euroopan laajuisesti 75000 latauspistettä.

Latauksen voi usein käynnistää myös verkkosivun, sovelluksen tai tekstiviestin avulla, mutta käytännössä tagin käyttäminen on helpointa ja myös toiminta niillä on varminta. Virralla on käytössä myös luottokortin kokoinen tunnistautumiskortti.

Neljä RFID-tagia saattaa kuulostaa paljolta, mutta ne kulkevat keveinä ja pieninä kätevästi mukana auton avaimeen kiinnitettynä. Toimiva tapa on myös säilyttää RFID-tageja autossa.


Pikalatauspisteiden määrä tulee kasvamaan sähköautojen yleistyessä.


Ennakoi vähän

Lataustaukoja suunnitellessa kannattaa myös hieman ennakoida. Joskus latauspiste saattaa olla varattu, mutta jos akussa on hieman ylimääräistä virtaa jäljellä, voi siirtyä seuraavalle latauspisteelle.

Latauspisteitä on tulossa myös lisää. Nykyisten yhteyteen rakennetaan useampi pikalaturi ja jo nyt esimerkiksi K-lataus on varustanut kaikki pikalatauspisteet kahdella pikalaturilla ja usealla Type2-laturilla.

Type2-laturi on pikalaturia hitaampi vaihtoehto, mutta kun niitä on useimmiten pikalatauspisteiden yhteydessä, saa sähköautoilija aina virtaa, vaikka pikalaturi olisikin hetken varattu. Tietenkin hätätilassa saa virtaa kaikista normaaleista ulkona olevista schuko-pistorasioista eli kotitalouspistorasioista, jotka ovat tuttuja kotoa.

 

Myös kolmivaihelatausta

Osa sähköautoista pystyy hyödyntämään myös punaisia kolmivaihepistorasioita, joita löytyy meillä Suomessa yleisesti. Valtaosa maailman sähköliittymistä on yksivaiheisia ja kaikki valmistajat eivät ole katsoneet tarpeelliseksi varustaa autoa esimerkiksi 3x16 A laturilla.

Kolmivaihelataus löytyy nykyisistä autoista Renault Zoesta, BMW i3:sta, Audi e-Tronista sekä kaikista Teslan malleista. Volkswagenin uudesta e-Golfista löytyy kaksivaihelataus ja muista Suomessa myynnissä olevista autoista yksivaihelataus.

Käytön kannalta olisi ideaalista, että jokaiseen ladattavaan autoon saataisiin vakiona 3x16 A laturi, jolla saisi 11 kW lataustehon.

Teksti ja kuvat: Ari J. Vesa

Tulosta

Osallistu keskusteluun

Kommentit


Uutiset

Kauppalista kunniaan

Ruokahävikin vähentäminen on ekoteko, joka tekee hyvää myös kukkarolle. Keinot ovat usein varsin yksinkertaisia. Lue lisää

Uutiset

Koti vihreäksi

Suomalaiset ovat innostuneet viherkasveista. Puutarhaliikkeet tekevät myyntiennätyksiä ja kasveja harrastavat nykyään myös nuoret miehet. Lue lisää

Pääkirjoitus

Energia-alaa valvotaan ja säännellään

Energia on erittäin merkityksellinen osa yhteiskuntaa, sen toimintaa, menestymistä ja viihtyisyyttä. Tämä merkityksellinen yhteiskunnallinen asema houkuttelee valvontaan ja sääntelyyn ja energia-alalla onkin muita teollisuustoimialoja enemmän toimialalle räätälöityä sääntelyä. Lue lisää

Energiatehokkuus

Kauppalista kunniaan

Ruokahävikin vähentäminen on ekoteko, joka tekee hyvää myös kukkarolle. Keinot ovat usein varsin yksinkertaisia. Lue lisää

Liikenne

Premiumia ja tavallisuutta

Sähköautoja alkaa olla tarjolla jo eri luokkiin, niin premiumiin kuin kansanautoluokkaan. Tosin varsinaista kansansähköautoa ei ole vielä nähty, sen verran hinnat ovat edelleen korkeat. Vaihtoehtoja löytyy eri hintaluokkiin ja ajomatkat yhdellä latauksella alkavat olla useimmille riittävät. Vertailimme miten Jaguar I-Pace ja Hyundai Kona Electric soveltuvat pidemmille matkoille ja kaupunkiin. Lue lisää

Vertailut

Premiumia ja tavallisuutta

Sähköautoja alkaa olla tarjolla jo eri luokkiin, niin premiumiin kuin kansanautoluokkaan. Tosin varsinaista kansansähköautoa ei ole vielä nähty, sen verran hinnat ovat edelleen korkeat. Vaihtoehtoja löytyy eri hintaluokkiin ja ajomatkat yhdellä latauksella alkavat olla useimmille riittävät. Vertailimme miten Jaguar I-Pace ja Hyundai Kona Electric soveltuvat pidemmille matkoille ja kaupunkiin. Lue lisää

Lämmitys

Älä säästä sisäilman laadussa

Pakkasten paukkuessa tuntuu tärkeältä estää kylmän ilman virtaus huoneistoon energiasäästösyistä. Harkitsemattomasti tehtynä se voi kuitenkin aiheuttaa sisäilmaongelmia. Lue lisää

Kodintekniikka

3D-television paluu?

OLED-televisioiden myynti kasvaa tänä vuonna jopa 30 prosenttia. Samalla yleistyvät 8k-hypertarkat televisiot. Kuuma kysymys on, koittaako pian lasittoman 3D-television aika? Lue lisää

Laiteuutuudet

Tuoretta mehua aamuun

Braun on lisännyt PurEase-aamiaissarjaan SJ3100 mehulingon. Sulavalinjainen mehulinko on varustettu uusilla teknologioilla, joiden ansiosta hommat hoituvat nopeasti ja siististi. Lue lisää

Blogi

Duran Duran Duran

Minulla on varaston kaapissa iso pino c-kasetteja. Lp-levyt, jotka ovat nykyään ihan oikeasti trendikkäitä, komeilevat olohuoneessa kunniapaikalla. CD:t löytyvät työhuoneen kirjahyllystä. Lue lisää