Vuoden 2020 tavoite saavutettiin reilusti etuajassa

28.09.2016, klo 14:11Kommentteja 0

Energiatehokkuus EU:ssa on parantunut jo pitkään. Uuden tutkimuksen mukaan parantuminen on voinut kuitenkin johtua yhtä paljon heikosta talouskasvusta kuin varsinaisista tehokkuustoimista.

EU:n energian loppukulutus putosi 6,4 prosenttia vuodesta 2000 vuoteen 2014, kertoo Euroopan komission tutkimuskeskuksen (JRC) selvitys. Komission mukaan EU on saavuttanut energiatehokkuustavoitteensa vuodelle 2020 jo nyt, kuusi vuotta etuajassa.

Teollisuus, joka käytti 16 prosenttia EU:n kokonaisenergiasta vuonna 2014, vähensi omaa energiankulutustaan 17,6 prosenttia vuodesta 2000 vuoteen 2014. Kuitenkin teräs-, sementti- tai paperitonnin valmistaminen vaati yhtä paljon sähköä vuonna 2000 ja 2014. Asumisen energiankulutus laski samana aikana 9,5 prosenttia.

Palvelusektori sen sijaan kasvatti energiankulutustaan samaan aikaan peräti 16,5 prosenttia. Plussan puolella (2,2 %) oli myös liikenne, joka on yksi avainaloja ilmasto- ja energiapolitiikan onnistumisen kannalta.

Lähes neljänneksen EU:n energiasta vievä asuminen on kuitenkin edistynyt energiatehokkuudessa. Vuosina 2000–2014 asumissektorin energian kysyntä on vähentynyt 10 prosenttia – eikä suinkaan kriisien vuoksi.

Kotitaloudet ovat reagoineet kaasun ja sähkön hintapiikkeihin pitämällä silmällä termostaatteja, mutta energialaskuja on madallettu myös sillä, että on hankittu aiempaa energiatehokkaampia kodinkoneita ja -laitteita.

Palvelusektori on sitä vastoin vienyt energiatehokkuutta toiseen suuntaan. Palvelut kuluttivat energiaa 16 prosenttia enemmän vuonna 2014 kuin vuonna 2000.

Kolmanneksen EU:n energiankulutuksesta vievä liikenne oli palvelujen tapaan energiasyöppö viime vuosikymmenellä, kun öljytuotteiden kysyntä kasvoi jyrkästi 11 prosenttia vuosien 2000 ja 2007 välillä. Mutta vuoteen 2013 mennessä tilanne oli kriisien myötä muuttunut radikaalisti. Vuonna 2014 liikenne kulutti energiaa 352 mtoe, ja kasvu vuodesta 2000 oli maltilliset 2,2 prosenttia.

Liikenteen energiatehokkuus on ottanut todistettavasti isoja harppauksia: neljänneksen suuremmasta ajoneuvokannasta huolimatta tieliikenteen energiankulutus nousi vain pari prosenttia 15 vuodessa. Tieliikenteen osuus koko sektorin energiankulutuksesta on 82 prosenttia.

Raide- ja vesiliikenteessä energiatehokkuuden parantuminen on ollut vieläkin huikeampaa. Raideliikenne vähensi energiankulutustaan 24 prosenttia ja vesiliikenne 29 prosenttia vuodesta 2000 vuoteen 2014.

Energiatehokkuuden parantamisessa ei siis olla vielä lähelläkään maalia, vaan työn on jatkuttava.

Ari J. Vesa

Tulosta

Osallistu keskusteluun

Kommentit


Uutiset

Kotipihasta perhosten paratiisi

Haluaisitko, että pihallasi lentelisi paljon kauniita päiväperhosia? Tämä on usein vain järjestelykysymys. Lue lisää

Uutiset

Raparperi on kirpeä herkku

Raparperi on jokaiselle suomalaiselle tuttu kirpeän hapan kasvi. Raparperi tuottaa satoa jo aikaisin keväällä, kun muut kasvit vasta ihmettelevät tulevan kesän haasteita. Lisäksi raparperi viihtyy monenlaisilla kasvupaikoilla kaikkialla Suomessa. Siksi raparperista valmistetut herkut ovat suomalaisen keittiön kestosuosikkeja. Lue lisää

Pääkirjoitus

Energiaverojärjestelmä vaatii kokonaisremontin

Sitran Kestävän verotuksen raportissa esitetään verotuksen painopisteen siirtämistä asteittain työn ja yrittämisen verottamisesta kulutuksen ja haittojen verottamiseen. Lue lisää

Energiatehokkuus

Pihoille kaivataan valoa

Pihan kulkureittien valaiseminen on kyselyn mukaan pihojen tärkein sähköistysaihe. Pihalle kaivataan myös pistorasioita kausivaloille sekä sähköisille työkaluille. Nyt on oikea aika suunnitella pihan sähköistyksen parantaminen ja toteuttaa se kesän aikana ennen syksyn pimeitä. Lue lisää

Liikenne

Sähköauto ladataan useimmiten kotona

Sähköauton lataaminen on kotona helppoa. Omakotitalossa päätöksen omasta latauspisteestä voi tehdä itse, taloyhtiöissä tarvitaan taloyhtiön päätös sähköautojen latauspisteiden toteuttamisesta. Ennen lataamista tai latauspisteen hankintaa on selvitettävä kiinteistön sähköjärjestelmän mitoitus ja pistorasioiden soveltuvuus jatkuvaan lataamiseen. Lue lisää

Vertailut

Premiumia ja tavallisuutta

Sähköautoja alkaa olla tarjolla jo eri luokkiin, niin premiumiin kuin kansanautoluokkaan. Tosin varsinaista kansansähköautoa ei ole vielä nähty, sen verran hinnat ovat edelleen korkeat. Vaihtoehtoja löytyy eri hintaluokkiin ja ajomatkat yhdellä latauksella alkavat olla useimmille riittävät. Vertailimme miten Jaguar I-Pace ja Hyundai Kona Electric soveltuvat pidemmille matkoille ja kaupunkiin. Lue lisää

Lämmitys

Aika siirtyä jäähdyttelemään?

Moni asunto voi muuttua helteellä tukalan kuumaksi. Jäähdytys kannattaa tehdä tehokkaasti, mutta energiaa tuhlaamatta. Lue lisää

Laiteuutuudet

Keskuspölynimuri on vaihtoehto perinteiselle

Suomalaiset mieltävät keskuspölynimurin asennuksen kotiin usein hankalaksi ja vaikeaksi. Keskuspölynimurin asennus vie usein kuitenkin vain muutamia tunteja. Allaway on koonnut yhteen asiantuntijoiden käytännön vinkit, kuinka keskuspölynimurin asennus kotiin etenee vaihe vaiheelta. Lue lisää

Blogi

Suomelle euroviisuvoitto!

Savu ei hälvene vuoden 2002 Eurovision laulukilpailujen yhteydessä järjestettyjen lintujen euroviisujen ympäriltä. Lue lisää