EU:n liikennepaketti linjaa liikenteen tulevaisuudet päästöt: Sähköinen liikenne vahvistuu

11.12.2017, klo 12:43Kommentteja 0

Ajoneuvojen päästörajojen kiristäminen vauhdittaa sähköautojen, ladattavien hybridien ja perinteisten hybridiautojen yleistymistä.



EU:n uudet liikenteen päästövähennystoimet eivät kuitenkaan ole kovin kunnianhimoisia ilmastopolitiikan tavoitteiden kannalta.

EU-komission marraskuun alussa julkaisema liikennepaketti asettaa autovalmistajille nykyistä tiukemmat päästövähennystavoitteet. Samalla julkista sektoria patistellaan huomioimaan ajoneuvohankinnoissaan vähäpäästöisyys.

Perinteisten polttomoottoreiden korvaaminen sähkötekniikalla näyttää olevan mukavasti komission esityksen keskiössä, toteaa asiantuntija Esa Niemelä Energiateollisuus ry:stä.

Komission ehdotuksen mukaan uusien autojen hiilidioksidipäästöt saisivat olla korkeintaan 95 grammaa kilometriä kohti. Tavoite olisi saavutettava vuoteen 2021 mennessä. Tämän jälkeen päästöjä olisi vähennettävä 15 prosentilla vuoteen 2025 mennessä ja 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä.

Uudet päästövähennystavoitteet vahvistavat sähköautojen, ladattavien hybridien ja perinteisten hybridiautojen asemaa Euroopassa, Niemelä pohtii.

Taustalla vaikuttaa Pariisin ilmastosopimuksen tavoite rajata maapallon lämpötilan nousu selvästi alle kahteen asteeseen. Lisäksi Euroopan unioni on sitoutunut vähentämään hiilidioksidipäästöjä päästökaupan ulkopuolisella taakanjakosektorilla keskimäärin 30 prosentilla. Taakanjakosektorilla ohjataan liikenteen, maatalouden ja asumisen hiilidioksidipäästöjä.

Niemelän mielestä autovalmistajille ehdotettu vähennystavoite ei ole kuitenkaan kovin kunnianhimoinen, kun otetaan huomioon unionin kaikki päästövähennystavoitteet. Lisäksi Euroopan unionin tavoitteen on hiilineutraali liikenne vuonna 2050.

Jos henkilöliikenteen toivotaan olevan hiilineutraalia vuonna 2050, pitäisi kaikkien uusien autojen olla Euroopassa nollapäästöisiä jo vuosien 2030–2035 aikana, Niemelä huomauttaa.

Suomessa taakanjakosektorin hiilidioksidipäästöjä on arvioitu voitavan vähentää tehokkaimmin juuri liikenteessä. Taakanjakosektorin päästövähennystavoitteesta liikenteen osuus on peräti puolet.

Suomen kannalta autovalmistajien tiukentuvat päästövähennystavoitteet ja toisaalta sähköautojen aseman helpottuminen ovat erityisen hyödyllisiä. Suomellehan on asetettu yksi EU:n tiukimmista päästövähennystavoitteista, Niemelä toteaa.

Kun liikenteen päästöt vähenevät tehokkaalla tavalla, vähenee samalla paine keksiä uusia päästövähennyskeinoja esimerkiksi maatalouden piiristä.


– EU:n liikennepaketin linjaukset vahvistavat sähköisen liikenteen asemaa, vaikka ajoneuvojen päästövähennystavoitteet ovatkin vielä vaatimattomat, toteaa sähköisen liikenteen asiantuntija Esa Niemelä Energiateollisuus ry:stä.


Julkisen sektorin hankinnoille ohjausta

Komission mielestä osa julkisen sektorin hankkimista ajoneuvoista saisi olla vähäpäästöisiä tai päästöttömiä. Siksi komissio esittää, että 16–35 prosenttia (jäsenvaltiosta riippuen) julkiselle sektorille ostettavista ajoneuvoista olisi direktiivin määritelmän mukaisesti vähäpäästöisiä tai päästöttömiä vuoteen 2030 mennessä. Lisäksi direktiiviehdotus asettaa erikseen päästövähennystavoitteet kuorma-autoille ja busseille.

Komission liikennepaketti sisältää myös ajoneuvoja koskevan vaihtoehtoisten käyttövoimien infrastruktuuria koskevan toimintasuunnitelman. Sen perusteella komissio lupaa 800 miljoonaa euroa vaihtoehtoisten käyttövoimien infrastruktuurin rakentamiselle — mm. sähköautojen latauspisteiden rakentamista vauhditetaan. Toimintasuunnitelman tavoitteena on ohjata toimijoita investoimaan älykkääseen latausinfrastruktuuriin. Tämä taas helpottaisi sähköautojen käyttäjiä osallistumaan sähkömarkkinoille.

Liikennepaketti etenee seuraavaksi parlamentin ja neuvoston käsittelyyn. Todennäköisesti liikennepaketin poliittinen käsittely kestää koko ensi vuoden. Osa uusista vaatimuksista on tulossa voimaan kuitenkin jo vuonna 2021. Tämä tarkoittaa sitä, että autoteollisuuden on käytännössä jo nyt otettava tuotekehittelyssään huomioon tulevat reunaehdot.

Moniportaisessa poliittisessa käsittelyssä alkuperäinen komission ehdotus saattaa vielä muuttua tai esityksen yksityiskohtia voidaan viritellä monella tavalla. Esimerkiksi valmistelun alkuvaiheessa keskustelua aiheutti autovalmistajille asetettava määrätavoite valmistaa nollapäästöisiä autoja. Lopullisessa komission esityksessä tätä ei kuitenkaan ole.

Nollapäästöisten autojen valmistaminen on kestävä ja vaikuttava tapa vähentää henkilöliikenteen päästöjä. Siksi parlamentin ja neuvoston käsittelyn yhteydessä olisi syytä vielä uudemman kerran arvioida asiaa, Niemelä toteaa.

Kuvat: Scanstockphoto ja Olli Häkämies


Tulosta

Osallistu keskusteluun

Kommentit


Uutiset

Paristojen ja pienakkujen kierrätys uuteen ennätykseen

Suomalaiset kierrättivät viime vuonna paristoja ja akkuja yhteensä 1 400 000 kiloa eli enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Eniten kauppojen keräyspisteille kiikutettiin kertakäyttöisiä alkaliparistoja ja vähiten esimerkiksi kännyköissä käytettyjä litiumakkuja. Lue lisää

Uutiset

Paristojen ja pienakkujen kierrätys uuteen ennätykseen

Suomalaiset kierrättivät viime vuonna paristoja ja akkuja yhteensä 1 400 000 kiloa eli enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Eniten kauppojen keräyspisteille kiikutettiin kertakäyttöisiä alkaliparistoja ja vähiten esimerkiksi kännyköissä käytettyjä litiumakkuja. Lue lisää

Pääkirjoitus

Suomen energiantuotanto panostaa uusiutuviin

Suomessa sekä sähkön- että kaukolämmöntuotanto on saavuttanut vuodelle 2020 asetetut uusiutuvien energioiden käyttötavoitteet jo 2014. Suomessa uusiutuvien energioiden käytössä ollaan EU:ssa kärkisijoille, heti toisena Ruotsin jälkeen. Lue lisää

Energiatehokkuus

Energian säästäminen taloyhtiöissä kiinnostaa enemmistöä

Suomalaisia taloyhtiön osakkaita kiinnostaa energian säästö omassa taloyhtiössään. Tutkimuksen mukaan osakkaista 64 prosenttia on valmis investoimaan taloyhtiön energian säästöön tähtääviin hankkeisiin kustannussäästöjen saavuttamiseksi. Lue lisää

Liikenne

Sähköautojen latausasemien määrä vahvassa kasvussa

Sähköautojen latausasemien määrä on nelinkertaistunut 530:een neljässä vuodessa. Latauspisteitä on jo lähes 1700 ympäri Suomen. Sähköautoilu onnistuu hyvin eri puolille maatamme ja tilanne paranee koko ajan. Lue lisää

Vertailut

Saisiko olla lämmin voileipä?

Pikkunälkään, evääksi tai vaikkapa illanistujaisiin sopii hyvin lämmin voileipä eli kotoisammin sanottuna tuttu toast. Perinteinen, pulleahkoksi täytetty pieni kolmioleipä saa rinnalleen myös pariloituja panineja, wrappeja tai vaikkapa makeita ja suolaisia vohveleita, riippuu siitä, että millaisen laitteen valitsee. Lue lisää

Lämmitys

Lämpötilan nopea kohoaminen tuo riskin

Viimepäivien pakkaset ovat rasite vesikalusteille ja -putkille. Riski vesikalusteiden ja -putkien rikkoutumiselle kasvaa, kun kovat pakkaset jatkuvat useita päiviä. Sään lauhtuessa kannattaa tarkkailla putkien riskikohtia ja liitoksia tihkuvien vuotojen varalta. Ongelmia voi parhaiten ehkäistä ennakkoon, ihan kotikonstein. Lue lisää

Kodintekniikka

Uudenlaisia kahvielämyksiä

Perinteinen suodatinkahvipaketti on saanut paljon haastajia. Myös välineissä riittää mistä valita. Lue lisää

Laiteuutuudet

Vedenkeitin kuin käsilaukku, teen ystäville

Italialaisten suunnittelijoiden kädenjälkenä syntynyt elegantti, naisten käsilaukkua pehmeästi muistuttava vedenkeitin on yhdistelmä innovatiivista huipputeknologiaa ja italialaista muotoilua. Lue lisää

Blogi

Elämä on napakkaa

Kävin huonekaluliikkeessä makoilemassa. Loikoilin ensin siellä täällä, minkä jälkeen keskityin erityisesti kahteen vierekkäiseen runkopatjaan. Lue lisää