Kunnat ja taloyhtiöt merkittävässä roolissa sähköautojen yleistymisessä

29.08.2018, klo 16:03Kommentteja 0

Kunnilla ja taloyhtiöillä on merkittävä rooli sähköautoilun edistämisessä. Nykysin taloyhtiön päätös voi estää latauspisteen rakentamisen. Latauspisteistä on kuitenkin tulossa asuntojen myyntiä edistävä tekijä myyntitilanteissa. Myös kunnilta vaaditaan tekoja, jotta latauspisteiden lisärakentaminen on mahdollisimman helppoa.


Suomen tavoitteena on 250 000 sähköautoa tai ladattavaa hybridiä vuoteen 2030 mennessä. Akkuteknologian kehitys parantaa sähköautojen kilpailukykyä nopeasti, mutta myös määrätietoisia politiikkatoimenpiteitä tarvitaan, jotta tavoite saavutetaan. Latauspisteitä rakennetaan koko ajan lisää ja Suomen ensimmäinen suurteholaturi on rakenteilla Lohjalle, joka pudottaa latausaikaa pikalatureihin verrattuna.

Kotilatauspisteiden edistäminen lainsäädännöllä ja taloudellisilla tuilla, pikalatauspisteiden tukeminen, sähköautojen hankintatuki ja sähköautojen kokonaiskustannusten edullisuutta korostava informaatio-ohjaus ovat keinoja nopeuttaa sähköautojen yleistymistä.

 

Valtaosa suomalaisten automatkoista onnistuisi sähköautolla

Sähköautojen toimintamatkan rajoitteet mainitaan usein sähköautojen yleistymisen esteeksi Suomessa. Todellisuudessa nykyisillä sähköautoilla ja latausinfrastruktuurilla olisi mahdollista tehdä 85 prosenttia suomalaisten henkilöautomatkoista, selviää Transportation Research: Transport and Environment -journaalin analyysista.

Toimintamatkan todellisia rajoitteita selvitettiin Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä, joka mallinsi yhteistyössä ETH Zürichin kanssa valtakunnallisessa henkilöliikennetutkimuksessa 2010–2011 raportoidut henkilöautomatkat.

 

Lainsäädännöllä pitäisi varmistaa oikeus latauspisteeseen taloyhtiössä

Nyt taloyhtiöiden päätöksenteko voi estää latauspisteen rakentamisen. Tutkimuksen mukaan sähköauton käyttö olisi mahdollista 90 prosentissa suomalaisten matkoista, jos keskinopeat kotilatauspisteet yleistyvät.

Kaikilla kotitalouksilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta keskinopeaan kotilataukseen, jos asukaspysäköinti on toteutettu kadunvarsipysäköintinä tai taloyhtiön päätöksenteko estää latauspisteen rakentamisen.

Taloyhtiöiden päätös sallia tai kieltää latauspisteiden rakentaminen vaikuttaa ratkaisevasti sähköautoilun yleistymiseen.

– Lainsäädännöllä tulisi varmistaa, että taloyhtiön osakkaalla on mahdollisuus rakentaa latauspiste autopaikkaansa ilman taloyhtiön yhtiökokouksen enemmistön suostumusta, sanoo tutkimusta johtanut Tampereen teknillisen yliopiston apulaisprofessori Heikki Liimatainen.

 

Asukaspysäköintiin tarvitaan latausmahdollisuuksia

Jopa 94 prosenttia henkilöautomatkoista voitaisiin tehdä sähköautolla, jos sähköautojen lataus olisi mahdollista myös asukaskäytössä olevissa pysäköintilaitoksissa ja kadunvarsipaikoilla.

Kuntien tulisikin tutkijoiden mukaan määrätietoisesti edistää sähköautojen latauspisteiden rakentamista asukaspysäköintiin. Latauspisteiden rakentamista tulisi tutkijoiden mukaan edellyttää tontinluovutusehdoissa uusille asuinrakennuksille ja myös rakentamalla kadunvarsipysäköintiin latauspaikkoja.

– Rakennusten energiatehokkuusdirektiivin mukaan uusiin ja peruskorjattaviin rakennuksiin tulee rakentaa vähintään yksi latauspiste kymmentä pysäköintipaikkaa kohti vuodesta 2025 alkaen. Tämä vähimmäistason edellyttämä määrä on kuitenkin aivan liian pieni, ja direktiivi tulee voimaan liian myöhään, Liimatainen toteaa.

 

Sähköauto on jo kokonaiskustannuksiltaan kilpailukykyinen

Kun sähköautojen akkujen hinnat alenevat, ja pikalatausverkosto kehittyy, sähköauton käyttö on mahdollista jopa 99 prosentissa suomalaisten henkilöautomatkoista.

Sähköautojen akkujen hinnan ennakoidaan laskevan 10–15 prosenttia vuodessa, minkä vuoksi toimintamatkaa voidaan kasvattaa ja auton hankintahinta alenee.

Runsaasti ajaville sähköauto on jo nyt kokonaistaloudellisesti edullisin vaihtoehto korkeasta hankintahinnasta huolimatta, selviää Trafin ”Ole edelläkävijä” -kampanjan laskelmista.

– Jälleenmyyntiarvoon kuitenkin liittyy epävarmuutta vielä, minkä vuoksi sähköautojen hankintatukea voidaan pitää perusteltuna, kertoo Tampereen teknillisen yliopiston tutkija Riku Viri.

 

Tulosta

Osallistu keskusteluun

Kommentit


Uutiset

Energiateollisuuden Jukka Leskelä: Ilmastohaaste on ratkaistavissa

Energia-alaa edustavan Energiateollisuuden (ET) toimitusjohtaja Jukka Leskelä pitää hyvänä, että hallitusten välisen ilmastopaneelin IPCC:n viesti kannustaa päättäjiä rohkeaan ilmastopolitiikkaan. Haaste on ratkaistavissa. Ilmastotutkijoiden sanoma on vakava, mutta ei lamaannuttava. Lue lisää

Uutiset

Sähkönkäyttöön tarvitaan joustoa

Sähkön tuotantotapojen muutos tarvitsee tuekseen kulutusjoustoa. Joustoa tarvitaan, kun sähköä tuotetaan yhä enemmän auringolla ja tuulella. Mitä sähkön kulutuksen jousto on ja voimmeko me itse tehdä jotain? Lue lisää

Pääkirjoitus

Energia-alaa valvotaan ja säännellään

Energia on erittäin merkityksellinen osa yhteiskuntaa, sen toimintaa, menestymistä ja viihtyisyyttä. Tämä merkityksellinen yhteiskunnallinen asema houkuttelee valvontaan ja sääntelyyn ja energia-alalla onkin muita teollisuustoimialoja enemmän toimialalle räätälöityä sääntelyä. Lue lisää

Energiatehokkuus

Taloyhtiöt mukaan energiansäästöviikolle

Ensi viikolla vietetään jälleen energiansäästöviikkoa. Myös taloyhtiöissä kannattaa osallistua ja taltuttaa omalta osalta energiahukkaa. Pienillä toimilla saadaan pidettyä taloyhtiön energiakustannuksia kurissa. Lue lisää

Liikenne

Uusi ennätys sähköautojen myynnissä

Sähköautojen myynnissä tehdään uusia ennätyksiä kuukausittain. Syyskuu ei tehnyt tähän vallitsevaan trendiin poikkeusta. Norjassa myydyistä uusista henkilöautoista 60 prosenttia oli ladattavia ja kokonaismyynnistä 45 prosenttia oli täyssähköautoja. Lue lisää

Vertailut

Sähköautolla pienimmät päästöt

Sähköauton lähipäästöt ovat nolla. Niiden lisääntymisellä onkin tulevaisuudessa iso merkitys kaupunkikeskustojen ilmanlaatuun. Myös elinkaaripäästövertailussa sähköautot menestyvät polttomoottoriautoja paremmin. Lue lisää

Lämmitys

Omakotitalon syksyiset huoltovinkit

Omakotitalossa ja muussa pientalossa asuvan on hyvä tarkistaa kiinteistön kunto ennen pakkasia. Pienellä vaivalla vältytään jäätyneiden putkien, lämmityksen riittävyyden tai veden tulvimisen kaltaisilta ongelmilta. Lue lisää

Kodintekniikka

Paristot ja akut ovat haluttua uusioraaka-ainetta

Paristokierrätyksen kauppakirettätyksen 10-vuotismerkkipäivää on syytä juhlia. Kymmenen vuoden aikana helposti saavutettavat keräyspisteet ovat lisänneet kierrätysintoa ja materiaalikierrätys kehittynyt huimasti. Lue lisää

Laiteuutuudet

Puhelin, joka kestää töissä ja vaativissa oloissa

Matkapuhelimen tai tabletin rikkoutuminen on varmasti jokaiselle tuttua. Oletko miettinyt miten nämä laitteet voivat kestää ihmisillä, jotka tekevät vaativia huolto- tai korjaustöitä ulkona sateessa ja pakkasessa vaativissa maasto-olosuhteissa? Heitä varten on kehitetty lujitettuja tietokoneita ja tabletteja sekä nyt myös puhelin. Lue lisää

Blogi

Jiäkuapin piällä on kualkiäryleitä

Ja se piaru, joka ruustinnalta pääsi, olokoho mun, ilmootti pappilan piika viarihillen. (Vanha pohjalainen sanonta). Pidän kotimaanmatkailusta. Kun reissaan, niin mukanani on aina pieni ruutuvihko, johon teen merkintöjä. Kerään Suomen eri alueiden värikkäitä sananlaskuja ja yksittäisiä murresanoja. Lue lisää