Moottori lämpimäksi ennen käynnistystä

20.10.2017, klo 13:04Kommentteja 0

Pikkupakkaset ovat saapuneet ja on aika miettiä, milloin kannattaa esilämmittää moottoria moottorinlämmittimellä. Lämmittäminen kannattaa aloittaa, kun lämpötila valahtaa pakkaselle, mutta liian kauaa moottoria ei kannata lämmittää.


Esilämmitetystä autosta tulee mahdollisimman vähän pakokaasuja omaan ja esimerkiksi koulun tai päiväkodin pihaan. Lisäksi liikenneturvallisuus ja ajomukavuus paranevat, kun liikkeelle lähdettäessä lasit ovat huurteettomia ja matkustamo lämmin.

Esilämmitys säästää polttoainetta yleensä sitä enemmän mitä vanhempi auto on, mutta sisätilanlämmittimen harkitsematon käyttö syö säästöjä.

Älä lämmitä liian pitkään

Jos moottorin lämmitin on päällä liian pitkään, tulee lämmittämisestä turhaa energiankulutusta ja osa lämmitykseen käytettävästä sähköstä menee hukkaan. Sopiva esilämmitysaika kannattaa säätää ulkoilman lämpötilan mukaan ajastimella tai etäohjauksella.

Uudemmissa automalleissa esilämmitystä ei taloudellisessa mielessä tarvita yli 0 °C lämpötiloissa, sillä bensiinimoottoritekniikan kehittymisen, ja myös moottorien koon pienentämisen myötä moottoreiden kylmäkäytön energiatehokkuus on parantunut.

Jos kuitenkin kylmäkäynnistyksen jälkeen käytetään paljon auton omia sähköisiä lämmittimiä, kuten istuinlämmittimet, tuulilasin lämmitin ja takalasinlämmitin, polttoaineenkulutus voi nousta selvästi verrattuna esilämmitettyyn autoon.

Lähipäästöt vähenevät

Moottorin esilämmitys vähentää myös lähipäästöjä sekä moottorin kulumista ja parantaa liikenneturvallisuutta nopeuttamalla auton sisälämmitystä. Tämä vähentää ikkunoiden huurtumista.

Keski-ikäisissä, noin 10 vuotiaissa ja vanhoissa automalleissa esilämmityksen käyttäminen kannattaa myös kustannussäästöjen vuoksi. Uusissakin autoissa esilämmitys on varsinkin kovilla pakkasilla edullisempi vaihtoehto kuin auton omien sähköisten lämmittimien käyttäminen.

Ei yli kahta tuntia

Sisätilanlämmitintä ei kannata pitää päällä yli kahta tuntia. Sähköisten esilämmittimien lyhyemmät ajat viittaavat lohko- ja letkulämmittimiin, pitemmät säteilylämmittimiin.



Käyttöolosuhteissa saatujen kokemusten perusteella raskaan ajokaluston esilämmitysajat saadaan kertomalla yllä olevan taulukon luvut 1,5-2,0:lla.

Muista nämä!

  • Polttoainetoiminen lämmitin kuluttaa akkusähköä. Akun varaustila alenee hiljalleen, jos ajetaan pääosin lyhyitä matkoja. Akun tyhjenemisen voi helpoiten estää joko ajamalla esilämmityksen jälkeen vähintään yhtä kauan kuin polttoainetoiminen lämmitin on ollut päällä tai käyttämällä esilämmityksen aikana erillistä akun ylläpitolaturia.
  • Polttoainelämmitintä käytettäessä lämmityslaite kannattaa ajon päätteeksi säätää täydelle teholle 20-30 sekuntia ennen moottorin sammuttamista. Säädä myös puhallin 1- tai 2-teholle. Näin varmistat ilman kierron esilämmityksen aikana ja sisätilat lämpenevät hyvin.
  • Akkuvaraajan käyttö parantaa myös auton käyttövarmuutta ja pidentää akun kestoikää talviolosuhteissa.


Kylmäkäytön vähentäminen kannattaa!

  • Häkä-, hiilivety- ja typenoksidi- ja hiukkaspäästöt alenevat. Hiukkaspäästöt vähenevät erityisesti suoraruiskutteisissa bensiiniautoissa ja niissä dieselautoissa, joissa ei ole hiukkassuodatinta eli suurin osa Euro 4- ja sitä vanhemmista dieselautoista).
  • Liikenneturvallisuus ja matkustusmukavuus paranevat, koska esilämmitetty moottori tuottaa nopeammin lämpöä matkustamoon.
  • Ei tarvita tyhjäkäyntiä moottorin lämmittämiseksi.
  • Moottorin kuluminen vähenee ja käynnistyvyys kovilla pakkasilla paranee.
  • Jos flexfuel-autossa käytetään korkeaseosetanolia (E85), esilämmitetty auto käynnistyy myös kovilla pakkasilla.
  • Dieselautojen hiukkassuodattimen tukkeutumisriski pienenee.
  • Hybridiautossa esilämmitys vähentää polttomoottorin käyntiaikaa. Lataushybridiä voidaan ajaa enemmän verkosta ladatulla sähköllä, koska moottori ei käy turhaan.

    Kuva: Scanstockphoto

Tulosta

Osallistu keskusteluun

Kommentit


Uutiset

Kokoaan suurempia kaloja

Maukkaat pikkukalat silakka, kilohaili ja muikku ovat myös ympäristön kannalta kestäviä valintoja. Lue lisää

Uutiset

10 vuoden kuluttua joka viidennellä on sähköauto

Sähköautojen uskotaan yleistyvän seuraavan kymmen vuoden aikana. Kaksi kolmasosaa lataisi sähköautoa mieluimmin kotipihalla. Taloyhtiöt ovatkin tärkeässä asemassa sähköautojen yleistymisessä. Lue lisää

Pääkirjoitus

Sähköautot matkalla voittoon

Viimeistään Kiinan aikomus kieltää pelkästään bensiiniä ja dieseliä käyttävien autojen myynti nosti sähkön liikennepolttoaineena kärkeen. Kiina on maailman suurin automarkkina, jossa kaikki autonvalmistajat haluavat olla mukana. Enää ei autotehtailla ole aikaa empiä, vaan sähköautojen kehitystyöhön on ryhdyttävä tosissaan. Lue lisää

Energiatehokkuus

Ei enää valojen sammuttelua – älyvalaistus muuttaa arkea

Energiansäästön nimissä valoja on neuvottu sammuttamaan tiloista, joissa ei oleskella. Tämä kannattaa edelleen, mutta tulevaisuudessa älykkäät järjestelmät muuttavat tapaamme säästää energiaa. Säästöstä tulee automaattista. Lue lisää

Liikenne

10 vuoden kuluttua joka viidennellä on sähköauto

Sähköautojen uskotaan yleistyvän seuraavan kymmen vuoden aikana. Kaksi kolmasosaa lataisi sähköautoa mieluimmin kotipihalla. Taloyhtiöt ovatkin tärkeässä asemassa sähköautojen yleistymisessä. Lue lisää

Vertailut

Täyssähköauto vai hybridi?

Sähköautot ovat tulossa vauhdilla. Mitä eroa on ladattavalla hybridillä ja täyssähköautolla? Koeajoimme Hyundai Ioniqin sekä ladattavana hybridinä että täyssähköautona. Molemmilla malleilla pääsee sähköautoilun makuun ja niiden sähköiset toimintasäteet ovat hyvät. Lue lisää

Lämmitys

Liika lämpö ei ole terveellistä eikä taloudellista

Monessa suomalaisessa taloyhtiössä huoneilman lämpötila nousee talvisin liian korkeaksi. Sopiva lämpötila huoneilmalle on 21-22 °C. Lue lisää

Kodintekniikka

Nauti herkullisista uunijuureksista

Edullisesti ja helposti terveellistä. Kuulostaa jo melkein liian hyvältä. Täyteläisen maukkaat uunijuurekset ja vihannekset valmistuvat nopeasti uunissa pääruoaksi tai lisukkeiksi. Lue lisää

Laiteuutuudet

Segwaylta itse tasapainottavia henkilökuljettimia

Maailman johtava sähköisten henkilökuljettimien toimittaja on esitellyt kaksi uutta tuotetta, Segway miniLITEn ja miniPLUSsan, jotka muodostavat uuden minisarjakokoelman yhdessä nykyisen miniPRO-tuotteen kanssa. Lue lisää

Blogi

Olen Hollanti

Olen Hollanti, labradorinnoutaja ja kirpeä salmiakkikarkki. Psykologinen ikäni on 17 vuotta. Tunnusbiisini on Hullujussin Puuki vuuki luu. Tuosta ahkera naamakirjan käyttäjä voikin jo päätellä, että olen innostunut tekemään Facebookin erilaisia kuka olet tai olisit -testejä. Lue lisää