Romutuspalkkion ehtoja syytä kiristää. Nollapäästöt kunniaan!

26.10.2017, klo 15:03Kommentteja 0

Sähköautoille kaavailtu hankintatuki edistäisi tieliikenteen sähköistymistä. Polttomoottoriautoille kaavaillun romutuspalkkion ehtoja olisi kuitenkin syytä kiristää. Näin toteaa Energiateollisuus sähköautoilun edistämistä koskevan lakiehdotuksen lausunnossa.

Ensi vuonna täyssähköauton ostajaa tuetaan valtion kassasta 2000 euron potilla, mikäli hallituksen esitys toteutuu. Riemua kestäisi neljä vuotta. Hankintatuen odotetaan käynnistävän Suomessa viimeinkin sähköautoilun aikakauden – tavoitteena on kiriä Norjan ja Ruotsin etumatka umpeen. Tällä hetkellä sähköautoja maahantuovat yritykset eivät edes vaivaudu tuomaan kaikkia sähköautomalleja Suomeen, koska kysyntä on vielä vaatimatonta.

Energiateollisuus ry on tyytyväinen hallituksen tekemiin linjauksiin. Hyvä, että tukitoimet otetaan käyttöön jo vuonna 2018. Samalla olisi kuitenkin analysoitava tukitoimien käytön vaikutukset kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Energiateollisuuden mielestä 2000 euron hankintatuki on tosin melko vähän ruotsalaisten 4000 euron tukeen verrattuna.

– Korkeamman tuen ohjausvaikutus olisi suuremi, mutta valtion budjettiin ankkuroidulla tukisummalla tuettavien sähköautojen määrä jäisi vähäisemmäksi, Energiateollisuus ry toteaa lausunnossaan.

– Olennaisinta on kuitenkin saada mahdollisimman paljon sähköautoja maanteille tukien avulla.

Hallituksen esityksen mukaan tukitoimet olisivat käytössä neljä vuotta. Tämä on energiatoimialan mielestä oivallinen linjaus – riittävä alkusysäys.

– Neljän vuoden aikana sähköautojen hinnat ehtivät laskea useimpien kuluttajien kukkarolle sopiviksi. Todennäköisesti myös akkuteknologia ehtii kehittyä tässä ajassa entistä tehokkaammaksi.

Energiatoimiala ehdottaa, että tukia voitaisiin myöntää etupainotteisesti, mikäli sähköautojen kysyntä kasvaa yli odotusten. Tällä tavalla vältettäisiin sähköautokaupan hiipuminen vuoden loppua kohti autonostajien jäädessä odottamaan seuraavan vuoden hankintatukia.

Hankintatuen kohdistaminen vain täyssähköautoille on energiateollisuuden mielestä hyvä ratkaisu.

– Tämä varmistaa tosiasiallisesti päästöttömän liikenteen tukemisen.


Romutuspalkkion ehdot kireämmiksi

Sähköautoilun edistämisen rinnalla hallitus haluaa kannustaa uusimaan polttomoottorikäyttöistä autokantaa vähäpäästöisemmäksi. Hallitus toteuttaisi tavoitteen romutuspalkkioiden avulla. Romutuspalkkio tarkoittaa sitä, että uuden henkilöauton ostaja saisi alennuksen autosta, jos hän vie samalla omistamansa vanhan auton paalattavaksi. Esityksen mukaan romutuspalkkio maksettaisiin siinä tapauksessa, kun uuden hankittavan auton hiilidioksidipäästöt ovat alle 110 grammaa kilometriltä.

Energiateollisuus ry:n mielestä raja on liian korkea – 80 grammaa kilometriltä olisi sopivampi päästöraja, joka ohjaisi hankkimaan selvästi nykyistä vähäpäästöisempiä autoja. Esimerkiksi Euroopan unioni edellyttää autovalmistajilta keskimäärin 95 gramman päästörajaa kilometriltä vuoteen 2021 mennessä. Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan uusien henkilöautojen hiilidioksidipäästöt Suomessa ovat tällä hetkellä keskimääräin 118 grammaa – suurin osa uusista autoista siis alittaisi hallituksen esittämän rajan.

– Tavallisten polttomoottoriautojen tarpeetonta tukemista pitäisi välttää. Valtiollisista tukieuroista mahdollisimman suuri osa pitäisi kohdistaa nollapäästöisillä autoille, Energiateollisuus ry huomauttaa lausunnossaan.

Laki romutuspalkkioista ja sähkökäyttöisten autojen hankintatuesta sekä henkilöautojen kaasu- ja etanolikonversioiden annetaan eduskunnan käsiteltäväksi todennäköisesti vielä lokakuun aikana.

 

TAUSTAA

Mitä hyvää on tiedossa?

Liikenteen sähköistyminen tuo paljon hyvää. Meluhaitat vähenevät ja kaupunkien ilmanlaatu parantuu, koska sähköautot eivät aiheuta typenoksidipäästöjä tai pienhiukkaspäästöjä. Suuremmassa kuvassa sähköautot ovat myös energiajärjestelmän tärkeä osa – akkujen kapasiteettia voidaan käyttää hyväksi kysyntäjoustojärjestelmissä, sähkön varastoinnissa ja jopa säätösähkön lähteenä. Sähköautoiluun liittyvä tekninen osaaminen taas voi tuoda suomalaisille yrityksille vientimahdollisuuksia – sähköautojen yleistyminen on kuitenkin maailmanlaajuinen trendi.

Liikenteen sähköistyminen auttaa Suomea myös saavuttamaan Euroopan unionin asettamat päästövähennystavoitteet vuoteen 2030 mennessä. Suomessa suurin potentiaali vähentää hiilidioksidipäästöjä on ennen kaikkea liikenteessä.

Kuva Scanstockphoto

Tulosta

Osallistu keskusteluun

Kommentit


Uutiset

Energiateollisuuden Jukka Leskelä: Ilmastohaaste on ratkaistavissa

Energia-alaa edustavan Energiateollisuuden (ET) toimitusjohtaja Jukka Leskelä pitää hyvänä, että hallitusten välisen ilmastopaneelin IPCC:n viesti kannustaa päättäjiä rohkeaan ilmastopolitiikkaan. Haaste on ratkaistavissa. Ilmastotutkijoiden sanoma on vakava, mutta ei lamaannuttava. Lue lisää

Uutiset

Taloyhtiöt mukaan energiansäästöviikolle

Ensi viikolla vietetään jälleen energiansäästöviikkoa. Myös taloyhtiöissä kannattaa osallistua ja taltuttaa omalta osalta energiahukkaa. Pienillä toimilla saadaan pidettyä taloyhtiön energiakustannuksia kurissa. Lue lisää

Pääkirjoitus

Energia-alaa valvotaan ja säännellään

Energia on erittäin merkityksellinen osa yhteiskuntaa, sen toimintaa, menestymistä ja viihtyisyyttä. Tämä merkityksellinen yhteiskunnallinen asema houkuttelee valvontaan ja sääntelyyn ja energia-alalla onkin muita teollisuustoimialoja enemmän toimialalle räätälöityä sääntelyä. Lue lisää

Energiatehokkuus

Taloyhtiöt mukaan energiansäästöviikolle

Ensi viikolla vietetään jälleen energiansäästöviikkoa. Myös taloyhtiöissä kannattaa osallistua ja taltuttaa omalta osalta energiahukkaa. Pienillä toimilla saadaan pidettyä taloyhtiön energiakustannuksia kurissa. Lue lisää

Liikenne

Uusi ennätys sähköautojen myynnissä

Sähköautojen myynnissä tehdään uusia ennätyksiä kuukausittain. Syyskuu ei tehnyt tähän vallitsevaan trendiin poikkeusta. Norjassa myydyistä uusista henkilöautoista 60 prosenttia oli ladattavia ja kokonaismyynnistä 45 prosenttia oli täyssähköautoja. Lue lisää

Vertailut

Sähköautolla pienimmät päästöt

Sähköauton lähipäästöt ovat nolla. Niiden lisääntymisellä onkin tulevaisuudessa iso merkitys kaupunkikeskustojen ilmanlaatuun. Myös elinkaaripäästövertailussa sähköautot menestyvät polttomoottoriautoja paremmin. Lue lisää

Lämmitys

Omakotitalon syksyiset huoltovinkit

Omakotitalossa ja muussa pientalossa asuvan on hyvä tarkistaa kiinteistön kunto ennen pakkasia. Pienellä vaivalla vältytään jäätyneiden putkien, lämmityksen riittävyyden tai veden tulvimisen kaltaisilta ongelmilta. Lue lisää

Kodintekniikka

Paristot ja akut ovat haluttua uusioraaka-ainetta

Paristokierrätyksen kauppakirettätyksen 10-vuotismerkkipäivää on syytä juhlia. Kymmenen vuoden aikana helposti saavutettavat keräyspisteet ovat lisänneet kierrätysintoa ja materiaalikierrätys kehittynyt huimasti. Lue lisää

Laiteuutuudet

Puhelin, joka kestää töissä ja vaativissa oloissa

Matkapuhelimen tai tabletin rikkoutuminen on varmasti jokaiselle tuttua. Oletko miettinyt miten nämä laitteet voivat kestää ihmisillä, jotka tekevät vaativia huolto- tai korjaustöitä ulkona sateessa ja pakkasessa vaativissa maasto-olosuhteissa? Heitä varten on kehitetty lujitettuja tietokoneita ja tabletteja sekä nyt myös puhelin. Lue lisää

Blogi

Jiäkuapin piällä on kualkiäryleitä

Ja se piaru, joka ruustinnalta pääsi, olokoho mun, ilmootti pappilan piika viarihillen. (Vanha pohjalainen sanonta). Pidän kotimaanmatkailusta. Kun reissaan, niin mukanani on aina pieni ruutuvihko, johon teen merkintöjä. Kerään Suomen eri alueiden värikkäitä sananlaskuja ja yksittäisiä murresanoja. Lue lisää