Romutuspalkkion ehtoja syytä kiristää. Nollapäästöt kunniaan!

26.10.2017, klo 15:03Kommentteja 0

Sähköautoille kaavailtu hankintatuki edistäisi tieliikenteen sähköistymistä. Polttomoottoriautoille kaavaillun romutuspalkkion ehtoja olisi kuitenkin syytä kiristää. Näin toteaa Energiateollisuus sähköautoilun edistämistä koskevan lakiehdotuksen lausunnossa.

Ensi vuonna täyssähköauton ostajaa tuetaan valtion kassasta 2000 euron potilla, mikäli hallituksen esitys toteutuu. Riemua kestäisi neljä vuotta. Hankintatuen odotetaan käynnistävän Suomessa viimeinkin sähköautoilun aikakauden – tavoitteena on kiriä Norjan ja Ruotsin etumatka umpeen. Tällä hetkellä sähköautoja maahantuovat yritykset eivät edes vaivaudu tuomaan kaikkia sähköautomalleja Suomeen, koska kysyntä on vielä vaatimatonta.

Energiateollisuus ry on tyytyväinen hallituksen tekemiin linjauksiin. Hyvä, että tukitoimet otetaan käyttöön jo vuonna 2018. Samalla olisi kuitenkin analysoitava tukitoimien käytön vaikutukset kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Energiateollisuuden mielestä 2000 euron hankintatuki on tosin melko vähän ruotsalaisten 4000 euron tukeen verrattuna.

– Korkeamman tuen ohjausvaikutus olisi suuremi, mutta valtion budjettiin ankkuroidulla tukisummalla tuettavien sähköautojen määrä jäisi vähäisemmäksi, Energiateollisuus ry toteaa lausunnossaan.

– Olennaisinta on kuitenkin saada mahdollisimman paljon sähköautoja maanteille tukien avulla.

Hallituksen esityksen mukaan tukitoimet olisivat käytössä neljä vuotta. Tämä on energiatoimialan mielestä oivallinen linjaus – riittävä alkusysäys.

– Neljän vuoden aikana sähköautojen hinnat ehtivät laskea useimpien kuluttajien kukkarolle sopiviksi. Todennäköisesti myös akkuteknologia ehtii kehittyä tässä ajassa entistä tehokkaammaksi.

Energiatoimiala ehdottaa, että tukia voitaisiin myöntää etupainotteisesti, mikäli sähköautojen kysyntä kasvaa yli odotusten. Tällä tavalla vältettäisiin sähköautokaupan hiipuminen vuoden loppua kohti autonostajien jäädessä odottamaan seuraavan vuoden hankintatukia.

Hankintatuen kohdistaminen vain täyssähköautoille on energiateollisuuden mielestä hyvä ratkaisu.

– Tämä varmistaa tosiasiallisesti päästöttömän liikenteen tukemisen.


Romutuspalkkion ehdot kireämmiksi

Sähköautoilun edistämisen rinnalla hallitus haluaa kannustaa uusimaan polttomoottorikäyttöistä autokantaa vähäpäästöisemmäksi. Hallitus toteuttaisi tavoitteen romutuspalkkioiden avulla. Romutuspalkkio tarkoittaa sitä, että uuden henkilöauton ostaja saisi alennuksen autosta, jos hän vie samalla omistamansa vanhan auton paalattavaksi. Esityksen mukaan romutuspalkkio maksettaisiin siinä tapauksessa, kun uuden hankittavan auton hiilidioksidipäästöt ovat alle 110 grammaa kilometriltä.

Energiateollisuus ry:n mielestä raja on liian korkea – 80 grammaa kilometriltä olisi sopivampi päästöraja, joka ohjaisi hankkimaan selvästi nykyistä vähäpäästöisempiä autoja. Esimerkiksi Euroopan unioni edellyttää autovalmistajilta keskimäärin 95 gramman päästörajaa kilometriltä vuoteen 2021 mennessä. Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan uusien henkilöautojen hiilidioksidipäästöt Suomessa ovat tällä hetkellä keskimääräin 118 grammaa – suurin osa uusista autoista siis alittaisi hallituksen esittämän rajan.

– Tavallisten polttomoottoriautojen tarpeetonta tukemista pitäisi välttää. Valtiollisista tukieuroista mahdollisimman suuri osa pitäisi kohdistaa nollapäästöisillä autoille, Energiateollisuus ry huomauttaa lausunnossaan.

Laki romutuspalkkioista ja sähkökäyttöisten autojen hankintatuesta sekä henkilöautojen kaasu- ja etanolikonversioiden annetaan eduskunnan käsiteltäväksi todennäköisesti vielä lokakuun aikana.

 

TAUSTAA

Mitä hyvää on tiedossa?

Liikenteen sähköistyminen tuo paljon hyvää. Meluhaitat vähenevät ja kaupunkien ilmanlaatu parantuu, koska sähköautot eivät aiheuta typenoksidipäästöjä tai pienhiukkaspäästöjä. Suuremmassa kuvassa sähköautot ovat myös energiajärjestelmän tärkeä osa – akkujen kapasiteettia voidaan käyttää hyväksi kysyntäjoustojärjestelmissä, sähkön varastoinnissa ja jopa säätösähkön lähteenä. Sähköautoiluun liittyvä tekninen osaaminen taas voi tuoda suomalaisille yrityksille vientimahdollisuuksia – sähköautojen yleistyminen on kuitenkin maailmanlaajuinen trendi.

Liikenteen sähköistyminen auttaa Suomea myös saavuttamaan Euroopan unionin asettamat päästövähennystavoitteet vuoteen 2030 mennessä. Suomessa suurin potentiaali vähentää hiilidioksidipäästöjä on ennen kaikkea liikenteessä.

Kuva Scanstockphoto

Tulosta

Osallistu keskusteluun

Kommentit


Uutiset

Sähköautojen latauspisteiden asennukseen luvassa tukea

Suomessa on tavoitteena, että liikenteessä olisi 250.000 sähköautoa vuoteen 2030 mennessä. Tämä vaatii latauspisteiden asentamista kotipihoille ja työpaikoille, joissa autot ovat parkissa valtaosan vuorokaudesta. Lue lisää

Uutiset

Jäykkä mies joogaa

Äijäjooga on tarkoitettu miehille, jotka eivät taivu tuosta vaan lootusasentoon. Se sopii heillekin, joiden sormet eivät yllä polven alapuolelle. Lue lisää

Pääkirjoitus

Valmistautuminen sähköautojen tuloon kannattaa

Kotipihat ja työpaikat ovat tärkeässä asemassa sähköautojen yleistymisessä, koska autojen lataaminen on käytännöllisintä kohteissa, joissa ne seisovat pitkään. Siksi talo- ja kiinteistöyhtiöiden pysäköintipaikkojen soveltuvuus latauspisteiden asentamiseen kannattaa selvittää viimeistään silloin, kun kohteessa tarvitaan seuraavan kerran sähkömiestä. Lue lisää

Energiatehokkuus

Energian säästäminen taloyhtiöissä kiinnostaa enemmistöä

Suomalaisia taloyhtiön osakkaita kiinnostaa energian säästö omassa taloyhtiössään. Tutkimuksen mukaan osakkaista 64 prosenttia on valmis investoimaan taloyhtiön energian säästöön tähtääviin hankkeisiin kustannussäästöjen saavuttamiseksi. Lue lisää

Liikenne

Sähköautojen latauspisteiden asennukseen luvassa tukea

Suomessa on tavoitteena, että liikenteessä olisi 250.000 sähköautoa vuoteen 2030 mennessä. Tämä vaatii latauspisteiden asentamista kotipihoille ja työpaikoille, joissa autot ovat parkissa valtaosan vuorokaudesta. Lue lisää

Vertailut

Saisiko olla lämmin voileipä?

Pikkunälkään, evääksi tai vaikkapa illanistujaisiin sopii hyvin lämmin voileipä eli kotoisammin sanottuna tuttu toast. Perinteinen, pulleahkoksi täytetty pieni kolmioleipä saa rinnalleen myös pariloituja panineja, wrappeja tai vaikkapa makeita ja suolaisia vohveleita, riippuu siitä, että millaisen laitteen valitsee. Lue lisää

Lämmitys

Lämpötilan nopea kohoaminen tuo riskin

Viimepäivien pakkaset ovat rasite vesikalusteille ja -putkille. Riski vesikalusteiden ja -putkien rikkoutumiselle kasvaa, kun kovat pakkaset jatkuvat useita päiviä. Sään lauhtuessa kannattaa tarkkailla putkien riskikohtia ja liitoksia tihkuvien vuotojen varalta. Ongelmia voi parhaiten ehkäistä ennakkoon, ihan kotikonstein. Lue lisää

Kodintekniikka

Uudenlaisia kahvielämyksiä

Perinteinen suodatinkahvipaketti on saanut paljon haastajia. Myös välineissä riittää mistä valita. Lue lisää

Laiteuutuudet

Vedenkeitin kuin käsilaukku, teen ystäville

Italialaisten suunnittelijoiden kädenjälkenä syntynyt elegantti, naisten käsilaukkua pehmeästi muistuttava vedenkeitin on yhdistelmä innovatiivista huipputeknologiaa ja italialaista muotoilua. Lue lisää

Blogi

Tänä vuonna emme

”Tänä vuonna me, aikuiset ihmiset, emme sitten osta toisillemme joululahjoja.” Lue lisää