Romutuspalkkion ehtoja syytä kiristää. Nollapäästöt kunniaan!

26.10.2017, klo 15:03Kommentteja 0

Sähköautoille kaavailtu hankintatuki edistäisi tieliikenteen sähköistymistä. Polttomoottoriautoille kaavaillun romutuspalkkion ehtoja olisi kuitenkin syytä kiristää. Näin toteaa Energiateollisuus sähköautoilun edistämistä koskevan lakiehdotuksen lausunnossa.

Ensi vuonna täyssähköauton ostajaa tuetaan valtion kassasta 2000 euron potilla, mikäli hallituksen esitys toteutuu. Riemua kestäisi neljä vuotta. Hankintatuen odotetaan käynnistävän Suomessa viimeinkin sähköautoilun aikakauden – tavoitteena on kiriä Norjan ja Ruotsin etumatka umpeen. Tällä hetkellä sähköautoja maahantuovat yritykset eivät edes vaivaudu tuomaan kaikkia sähköautomalleja Suomeen, koska kysyntä on vielä vaatimatonta.

Energiateollisuus ry on tyytyväinen hallituksen tekemiin linjauksiin. Hyvä, että tukitoimet otetaan käyttöön jo vuonna 2018. Samalla olisi kuitenkin analysoitava tukitoimien käytön vaikutukset kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Energiateollisuuden mielestä 2000 euron hankintatuki on tosin melko vähän ruotsalaisten 4000 euron tukeen verrattuna.

– Korkeamman tuen ohjausvaikutus olisi suuremi, mutta valtion budjettiin ankkuroidulla tukisummalla tuettavien sähköautojen määrä jäisi vähäisemmäksi, Energiateollisuus ry toteaa lausunnossaan.

– Olennaisinta on kuitenkin saada mahdollisimman paljon sähköautoja maanteille tukien avulla.

Hallituksen esityksen mukaan tukitoimet olisivat käytössä neljä vuotta. Tämä on energiatoimialan mielestä oivallinen linjaus – riittävä alkusysäys.

– Neljän vuoden aikana sähköautojen hinnat ehtivät laskea useimpien kuluttajien kukkarolle sopiviksi. Todennäköisesti myös akkuteknologia ehtii kehittyä tässä ajassa entistä tehokkaammaksi.

Energiatoimiala ehdottaa, että tukia voitaisiin myöntää etupainotteisesti, mikäli sähköautojen kysyntä kasvaa yli odotusten. Tällä tavalla vältettäisiin sähköautokaupan hiipuminen vuoden loppua kohti autonostajien jäädessä odottamaan seuraavan vuoden hankintatukia.

Hankintatuen kohdistaminen vain täyssähköautoille on energiateollisuuden mielestä hyvä ratkaisu.

– Tämä varmistaa tosiasiallisesti päästöttömän liikenteen tukemisen.


Romutuspalkkion ehdot kireämmiksi

Sähköautoilun edistämisen rinnalla hallitus haluaa kannustaa uusimaan polttomoottorikäyttöistä autokantaa vähäpäästöisemmäksi. Hallitus toteuttaisi tavoitteen romutuspalkkioiden avulla. Romutuspalkkio tarkoittaa sitä, että uuden henkilöauton ostaja saisi alennuksen autosta, jos hän vie samalla omistamansa vanhan auton paalattavaksi. Esityksen mukaan romutuspalkkio maksettaisiin siinä tapauksessa, kun uuden hankittavan auton hiilidioksidipäästöt ovat alle 110 grammaa kilometriltä.

Energiateollisuus ry:n mielestä raja on liian korkea – 80 grammaa kilometriltä olisi sopivampi päästöraja, joka ohjaisi hankkimaan selvästi nykyistä vähäpäästöisempiä autoja. Esimerkiksi Euroopan unioni edellyttää autovalmistajilta keskimäärin 95 gramman päästörajaa kilometriltä vuoteen 2021 mennessä. Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan uusien henkilöautojen hiilidioksidipäästöt Suomessa ovat tällä hetkellä keskimääräin 118 grammaa – suurin osa uusista autoista siis alittaisi hallituksen esittämän rajan.

– Tavallisten polttomoottoriautojen tarpeetonta tukemista pitäisi välttää. Valtiollisista tukieuroista mahdollisimman suuri osa pitäisi kohdistaa nollapäästöisillä autoille, Energiateollisuus ry huomauttaa lausunnossaan.

Laki romutuspalkkioista ja sähkökäyttöisten autojen hankintatuesta sekä henkilöautojen kaasu- ja etanolikonversioiden annetaan eduskunnan käsiteltäväksi todennäköisesti vielä lokakuun aikana.

 

TAUSTAA

Mitä hyvää on tiedossa?

Liikenteen sähköistyminen tuo paljon hyvää. Meluhaitat vähenevät ja kaupunkien ilmanlaatu parantuu, koska sähköautot eivät aiheuta typenoksidipäästöjä tai pienhiukkaspäästöjä. Suuremmassa kuvassa sähköautot ovat myös energiajärjestelmän tärkeä osa – akkujen kapasiteettia voidaan käyttää hyväksi kysyntäjoustojärjestelmissä, sähkön varastoinnissa ja jopa säätösähkön lähteenä. Sähköautoiluun liittyvä tekninen osaaminen taas voi tuoda suomalaisille yrityksille vientimahdollisuuksia – sähköautojen yleistyminen on kuitenkin maailmanlaajuinen trendi.

Liikenteen sähköistyminen auttaa Suomea myös saavuttamaan Euroopan unionin asettamat päästövähennystavoitteet vuoteen 2030 mennessä. Suomessa suurin potentiaali vähentää hiilidioksidipäästöjä on ennen kaikkea liikenteessä.

Kuva Scanstockphoto

Tulosta

Osallistu keskusteluun

Kommentit


Uutiset

Kokoaan suurempia kaloja

Maukkaat pikkukalat silakka, kilohaili ja muikku ovat myös ympäristön kannalta kestäviä valintoja. Lue lisää

Uutiset

10 vuoden kuluttua joka viidennellä on sähköauto

Sähköautojen uskotaan yleistyvän seuraavan kymmen vuoden aikana. Kaksi kolmasosaa lataisi sähköautoa mieluimmin kotipihalla. Taloyhtiöt ovatkin tärkeässä asemassa sähköautojen yleistymisessä. Lue lisää

Pääkirjoitus

Sähköautot matkalla voittoon

Viimeistään Kiinan aikomus kieltää pelkästään bensiiniä ja dieseliä käyttävien autojen myynti nosti sähkön liikennepolttoaineena kärkeen. Kiina on maailman suurin automarkkina, jossa kaikki autonvalmistajat haluavat olla mukana. Enää ei autotehtailla ole aikaa empiä, vaan sähköautojen kehitystyöhön on ryhdyttävä tosissaan. Lue lisää

Energiatehokkuus

Ei enää valojen sammuttelua – älyvalaistus muuttaa arkea

Energiansäästön nimissä valoja on neuvottu sammuttamaan tiloista, joissa ei oleskella. Tämä kannattaa edelleen, mutta tulevaisuudessa älykkäät järjestelmät muuttavat tapaamme säästää energiaa. Säästöstä tulee automaattista. Lue lisää

Liikenne

10 vuoden kuluttua joka viidennellä on sähköauto

Sähköautojen uskotaan yleistyvän seuraavan kymmen vuoden aikana. Kaksi kolmasosaa lataisi sähköautoa mieluimmin kotipihalla. Taloyhtiöt ovatkin tärkeässä asemassa sähköautojen yleistymisessä. Lue lisää

Vertailut

Täyssähköauto vai hybridi?

Sähköautot ovat tulossa vauhdilla. Mitä eroa on ladattavalla hybridillä ja täyssähköautolla? Koeajoimme Hyundai Ioniqin sekä ladattavana hybridinä että täyssähköautona. Molemmilla malleilla pääsee sähköautoilun makuun ja niiden sähköiset toimintasäteet ovat hyvät. Lue lisää

Lämmitys

Liika lämpö ei ole terveellistä eikä taloudellista

Monessa suomalaisessa taloyhtiössä huoneilman lämpötila nousee talvisin liian korkeaksi. Sopiva lämpötila huoneilmalle on 21-22 °C. Lue lisää

Kodintekniikka

Nauti herkullisista uunijuureksista

Edullisesti ja helposti terveellistä. Kuulostaa jo melkein liian hyvältä. Täyteläisen maukkaat uunijuurekset ja vihannekset valmistuvat nopeasti uunissa pääruoaksi tai lisukkeiksi. Lue lisää

Laiteuutuudet

Segwaylta itse tasapainottavia henkilökuljettimia

Maailman johtava sähköisten henkilökuljettimien toimittaja on esitellyt kaksi uutta tuotetta, Segway miniLITEn ja miniPLUSsan, jotka muodostavat uuden minisarjakokoelman yhdessä nykyisen miniPRO-tuotteen kanssa. Lue lisää

Blogi

Olen Hollanti

Olen Hollanti, labradorinnoutaja ja kirpeä salmiakkikarkki. Psykologinen ikäni on 17 vuotta. Tunnusbiisini on Hullujussin Puuki vuuki luu. Tuosta ahkera naamakirjan käyttäjä voikin jo päätellä, että olen innostunut tekemään Facebookin erilaisia kuka olet tai olisit -testejä. Lue lisää