Sähkö vie myös kaksipyöräisiä

29.09.2011, klo 08:45

Sähköautojen lisäksi liikkuu teillämme myös sähkökäyttöisiä moposkoottereita ja sähköavusteisia polkupyöriä

- - svkulkuvavalineet1.jpg

Liikenneministeriön tilaaman, tutkijaprofessori Nils-Olof Nylundin tekemän tutkimuksen mukaan sähköautojen tuleminen tapahtuu maltillisesti eikä niistä ole vielä apua vuoden 2020 energia- ja ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi. Tilanne kuitenkin muuttunee tutkimuksen mukaan vuoteen 2030 ja varsinkin 2050 mennessä. Täyssähköautojen ja ladattavien hybridien uskotaan syrjäyttävän perinteiset bensiini- ja dieselmoottorit kokonaan 2050 mennessä.

Autojen lisäksi sähkö tulee myös muihin kulkuneuvoihin. Jo nyt on saatavilla useita ladattavia moposkoottereita. Lyhyt koeajo Resonate moposkootterilla jätti laitteesta varsin miellyttävän kuvan. Kaupunkioloissa tämä äänetön kulkija on kuin kotonaan. Yhdellä latauksella pääsee 40–60 kilometrin matkan. Ainoana puutteena tässä mallissa tuntui olevan isomman mäen nousukyky. Moposkootteri hyytyy helposti isoon mäkeen, mutta keskustoissa ja pienissä mäissä sillä pärjää mainiosti. Moposkootterit ovat usein Kiinassa valmistettuja ja laatuajattelun kasvaessa niidenkin ominaisuudet varmasti paranevat.

Markkinoilla ovat myös ensimmäiset sähkökäyttöiset moottoripyörät, joten kaikki yksityinen liikenne pystytään tulevaisuudessa siirtämään sähköiselle pohjalle. Oman mausteensa sähköisiin liikennevälineisiin tuovat myös sähköavusteiset polkupyörät, joissa sähkömoottori tekee polkemisesta kevyempää etenkin ylämäissä.

Sähköautojen tulemiseen varauduttava

Tutkijaprofessori Nylundin mukaan sähköautojen tulemiseen on kuitenkin syytä varautua jo nyt. Rakentamisessa ja sähköverkoissa pitää varautua ainakin sähköautojen hitaaseen lataukseen. Pikalatauksen osalta kannattaa odottaa standardoinnin kehittymistä.

Nylund ennustaa tutkimuksessaan, että sähköautojen osuus ajoneuvokannasta on 2020 muutamia prosentteja. Sähköajoneuvojen osuus kasvaa ennusteen mukaan merkittävästi vasta vuoden 2030 tienoilla. Siirtymävaiheessa ladattavien hybridien ennustetaan yleistyvän täyssähköautoja nopeammin.

Sähköautojen tiellä on edelleen myös vero-ongelmia. Esimerkiksi vuoden autoksi valittu täyssähköauto Nissan Leaf ei tule ainakaan vielä tänä vuonna Suomen markkinoille. Syynä sanotaan olevan omalta osaltaan Suomen täyssähköautoja syrjivä verotuskäytäntö. Esimerkiksi korkean autoveron Norjassa ja Tanskassa Nissan Leaf on jo myynnissä, koska näissä maissa täyssähköautojen päästöttömyys on huomioitu, jättämällä ne autoverotuksen ulkopuolelle. Tanska kantaa täyssähköautosta arvonlisäveron, mutta Norjassa sekin on poistettu ja Nissan Leaf maksaa siellä 255.000 norjan kruunua eli hieman alle 33.000 euroa. Monet Euroopan maat antavat täyssähköautoille verohuojennuksia.

Suomessa vastaava auto maksaisi nykyisellä verokäytännöllä arviolta yli 45.000 euroa.

Myös Renault on tulossa pikaisesti sähköautomarkkinoille. Renault on lähtenyt liikkeelle vaihtoakuista, joita se vuokraa autojen ostajille alle 100 euron kuukausimaksulla. Renaultin Fluence Z.E. on tulossa myyntiin Euroopassa lähiaikoina. 5000 euron verokannustimen antavassa Ranskassa auton hinnat alkavat arvonlisäverollisena kohtuullisesta 21.300 eurosta ja akkupakettia vuokrataan 79 euron kuukausihintaan.

Konseptiin kuuluu myös automaattiset akustojen vaihtoasemat, joissa auton ”tankkaaminen” eli akkujen vaihtaminen onnistuu lähes yhtä nopeasti kuin polttomoottorisen auton tankkaaminen.

Ari J. Vesa

Tulosta

Uutiset

Kotipihasta perhosten paratiisi

Haluaisitko, että pihallasi lentelisi paljon kauniita päiväperhosia? Tämä on usein vain järjestelykysymys. Lue lisää

Uutiset

Raparperi on kirpeä herkku

Raparperi on jokaiselle suomalaiselle tuttu kirpeän hapan kasvi. Raparperi tuottaa satoa jo aikaisin keväällä, kun muut kasvit vasta ihmettelevät tulevan kesän haasteita. Lisäksi raparperi viihtyy monenlaisilla kasvupaikoilla kaikkialla Suomessa. Siksi raparperista valmistetut herkut ovat suomalaisen keittiön kestosuosikkeja. Lue lisää

Pääkirjoitus

Energiaverojärjestelmä vaatii kokonaisremontin

Sitran Kestävän verotuksen raportissa esitetään verotuksen painopisteen siirtämistä asteittain työn ja yrittämisen verottamisesta kulutuksen ja haittojen verottamiseen. Lue lisää

Energiatehokkuus

Pihoille kaivataan valoa

Pihan kulkureittien valaiseminen on kyselyn mukaan pihojen tärkein sähköistysaihe. Pihalle kaivataan myös pistorasioita kausivaloille sekä sähköisille työkaluille. Nyt on oikea aika suunnitella pihan sähköistyksen parantaminen ja toteuttaa se kesän aikana ennen syksyn pimeitä. Lue lisää

Liikenne

Sähköauto ladataan useimmiten kotona

Sähköauton lataaminen on kotona helppoa. Omakotitalossa päätöksen omasta latauspisteestä voi tehdä itse, taloyhtiöissä tarvitaan taloyhtiön päätös sähköautojen latauspisteiden toteuttamisesta. Ennen lataamista tai latauspisteen hankintaa on selvitettävä kiinteistön sähköjärjestelmän mitoitus ja pistorasioiden soveltuvuus jatkuvaan lataamiseen. Lue lisää

Vertailut

Premiumia ja tavallisuutta

Sähköautoja alkaa olla tarjolla jo eri luokkiin, niin premiumiin kuin kansanautoluokkaan. Tosin varsinaista kansansähköautoa ei ole vielä nähty, sen verran hinnat ovat edelleen korkeat. Vaihtoehtoja löytyy eri hintaluokkiin ja ajomatkat yhdellä latauksella alkavat olla useimmille riittävät. Vertailimme miten Jaguar I-Pace ja Hyundai Kona Electric soveltuvat pidemmille matkoille ja kaupunkiin. Lue lisää

Lämmitys

Aika siirtyä jäähdyttelemään?

Moni asunto voi muuttua helteellä tukalan kuumaksi. Jäähdytys kannattaa tehdä tehokkaasti, mutta energiaa tuhlaamatta. Lue lisää

Laiteuutuudet

Keskuspölynimuri on vaihtoehto perinteiselle

Suomalaiset mieltävät keskuspölynimurin asennuksen kotiin usein hankalaksi ja vaikeaksi. Keskuspölynimurin asennus vie usein kuitenkin vain muutamia tunteja. Allaway on koonnut yhteen asiantuntijoiden käytännön vinkit, kuinka keskuspölynimurin asennus kotiin etenee vaihe vaiheelta. Lue lisää

Blogi

Suomelle euroviisuvoitto!

Savu ei hälvene vuoden 2002 Eurovision laulukilpailujen yhteydessä järjestettyjen lintujen euroviisujen ympäriltä. Lue lisää