Sähköauto ladataan useimmiten kotona

14.05.2019, klo 14:17Kommentteja 0

Sähköauton lataaminen on kotona helppoa. Omakotitalossa päätöksen omasta latauspisteestä voi tehdä itse, taloyhtiöissä tarvitaan taloyhtiön päätös sähköautojen latauspisteiden toteuttamisesta. Ennen lataamista tai latauspisteen hankintaa on selvitettävä kiinteistön sähköjärjestelmän mitoitus ja pistorasioiden soveltuvuus jatkuvaan lataamiseen.

Sähköautoa voi ladata lähes kaikkialla missä sähköä on saatavilla. Latauksessa käytettäviä pistokytkimiä on erilaisia. Yksinkertaisimmillaan sähköä voi ottaa normaalista kotipihalla tai parkkipaikalla olevasta pistorasiasta auton mukana tulevalla latauskaapelilla.

Ennen kotitalouspistorasiasta lataamisen aloittamista on varmistuttava sähkö- ja paloturvallisuudesta. Talon seinässä tai pihatolpassa oleva pistorasia voi olla hapettunut tai muuten huonossa kunnossa ja aiheuttaa palovaaran. Sähköauton lataus voi tuoda esille muitakin puutteita ja virheitä sähköasennuksissa. Onkin huomattava, että mahdollisten ongelmien syy ei ole itse latauksessa vaan sähköverkossa; täysin samat haasteet aiheuttaa esimerkiksi tehokkaan sähkögrillin käyttö.

Yllättävissä lataustarpeissa voi paloriskiä minimoida tunnustelemalla tunnin latauksen jälkeen pistorasiaa. Jos pistorasia tuntuu käden lämpöä lämpimämmältä, on tilattava sähköasentaja vaihtamaan pistorasia. Jos on pakottava tarve jatkaa latausta, pitää pistorasian lämpenemistä seurata latauksen ajan ja pienentää latausvirtaa, jos mahdollista. Hyväkuntoinen pistorasia ei juurikaan lämpene.

Kotona tehtävässä tarkastuksessa on hyvä pyytää sähkömiestä tarkastamaan myös pistorasian syöttökaapelin sijainti ja sen turvallisuus. Jos syöttökaapeli kulkee yläpohjassa ja kaapelin päälle on määräysten vastaisesti asennettu lämpöeristettä, paloriski on olemassa kaapelin mahdollisesti ylikuumentuessa.

Suko-kotitalouspistorasiaan sopiva latausjohto on yleensä mukana kaikissa autoissa.



Riittävä sähkönsyöttö

Kaapelien ja liittimien tarkastamisen jälkeen sähkömies selvittää talon sähköjärjestelmän kapasiteetin. Sähköauton sisäisestä laturista riippuen auto ottaa vastaan yksi-, kaksi- tai kolmivaihevirtaa. Kaikkia autoja voi kuitenkin ladata yksi- tai kolmivaiheisesti – auto hyödyntää niin montaa vaihetta kuin on mahdollista.

Pienissä omakotitaloissa tai vapaa-ajanasunnoissa on yleensä 3 x 25 A liittymä ja sähkölämmitteisissä tai isoissa taloissa 3 x 35 A sähköliittymä. Auton sisäinen laturi saattaa kyetä jopa 22 kilowatin lataustehoon, joka vastaa 3 x 32 ampeerin virtaa. Tällainen latausteho on kuitenkin kotikäyttöön rajusti ylimitoitettu ja lähes aina riittää puolet siitä eli 11 kilowatin teho, 3 x 16 ampeerin virta. Sähköasentaja selvittää tarvittavan lataustehon ja säätää kodin latauspisteen niin, että virta riittää lataukseen. Vaikka aamulla ja iltapäivällä talon pääsulakkeissa ei olisi kapasiteettia jäljellä, niin sitä useimmiten riittää illan ja yön ajan. Esimerkiksi 16 ampeerin latausvirralla saadaan 3,7–11 kilowatin latausteho. Jos auto seisoo pihassa esimerkiksi 12 tuntia, saadaan yhdestä vaiheesta auton akkuihin energiaa noin 40 kilowattituntia. Tällä energiamäärällä ajaa useimmilla sähköautoilla jo reilusti yli 200 kilometriä. Vastaavasti kolmivaiheisella latauksella auton kuin auton akku täyttyy yön aikana helposti.

Sähköjärjestelmään voidaan tehdä myös kuormanohjauksia, jotka esimerkiksi estävät yhtäaikaisen saunankäytön ja sähköauton lataamisen. Toinen vaihtoehto on joidenkin latausasemien mukana asennettava tehovahti, joka pienentää auton latausvirtaa, jos pääsulakkeiden maksimivirta uhkaa ylittyä.

 

Kotilatauksella helpolla päivän ajot

Kotilatauksella lataa hitaimmillaankin yössä noin 100 kilometrin ajot. Vaikka tätä reilusti nopeampia lataustapoja on tarjolla, kotilatauspistettä ei ole tarkoitettu pikalatauspisteeksi. Siksi useimmille riittää teho, joka talon sähköjärjestelmästä on helpolla saatavissa.

On hyvä muistaa, että valtaosalla suomalaisista autoista ajetaan päivässä keskimäärin alle 40 kilometriä ja auto on keskimäärin yli 90 prosenttia vuorokaudesta pysäköitynä. Auton parkkipaikallaseisonta-aikana lataa helposti päivittäiset ajotarpeet ja reilusti sen yli.

Akut ovat harvoin tyhjät normaalien päivittäisten ajojen jälkeen. Moni sähköautoilija käyttää harvoin julkisia latauspisteitä, jos hänellä on mahdollisuus kotona lataamiseen.



Kotona lataaminen on sähköautoilun mukavuutta.

Hanki kotilatauslaite

Hankkiessa täyssähköauton tai ladattavan hybridiauton, kannattaa kotilatausta varten hankkia tyypin 1- tai tyypin 2 -pistokkeella varustettu latauslaite. Tavallisia kotitalouspistorasioista ei ole suunniteltu jatkuvaan, pitkäaikaiseen lataukseen. Tilapäisesti ne sopivat käyttöön.

Tyypin 2 -pistoke mahdollistaa kolmivaihelatauksen. Tyypin 2 latausliitin on vakiona uusissa Euroopassa myytävissä sähköautomalleissa ja sellainen pitää laittaa myös julkisiin latauspisteisiin. Tyypin 1 -pistoke on jäämässä pois. Julkisia latauspisteitä varten sähköautoilija tarvitsee yleensä oman kaapelin, jonka toisessa päässä on type2 -pistoke ja toisessa omaan autoon sopiva type2- tai type1 -pistoke.

Kotiin asennettavassa laturissa suositaan yleensä auton mukaan määräytyviä type1- tai type2 -pistokkeita. Kotilatauspiste on usein varustettu kiinteällä kaapelilla. Kiinteällä kaapelilla varustettu latauspiste on päivittäisessä käytössä vaivaton ja turvallinen. Vaihtoehdot ovat monipuolisuutta ja niihin kannattaa tutustua jo sähköauton hankintaa suunnitellessa.

 

Muista rakentaessa ja asuntoa hankittaessa

Uutta omakotitaloa tai vapaa-ajan asuntoa rakentaessa kannattaa sähköistykseen tehdä varaus sähköauton latauspistettä varten, vaikka ei itse sähköautoa ole juuri hankkimassa. Tulevaisuudessa se on myyntivaltti.

Rakenteilla olevasta tai juuri valmistuneesta taloyhtiöstä asuntoa hankkivan kannattaa selvittää, onko sähköautojen tuloon pysäköintipaikoille varauduttu. Kun asuntoa myy myöhemmin, latausmahdollisuuden olemassaolo tulee asuntokaupan ratkaisevaksi tekijäksi ladattavien autojen yleistyessä.

Eri palvelutarjoajat tarjoavat valmiita ratkaisuja niin pientaloihin kuin taloyhtiöille. Taloyhtiöissä kannattaa ottaa sähköautojen lataus esille ja tehdä siitä päätökset, ennen kuin ensimmäiset sähköautot saapuvat pihoille. Kannattaa kysyä myös oman sähköyhtiön palveluista.

 

Teksti: Ari J. Vesa
Kuvat: Scanstockphoto ja Ari J. Vesa

Tulosta

Osallistu keskusteluun

Kommentit


Uutiset

Kotipihasta perhosten paratiisi

Haluaisitko, että pihallasi lentelisi paljon kauniita päiväperhosia? Tämä on usein vain järjestelykysymys. Lue lisää

Uutiset

Raparperi on kirpeä herkku

Raparperi on jokaiselle suomalaiselle tuttu kirpeän hapan kasvi. Raparperi tuottaa satoa jo aikaisin keväällä, kun muut kasvit vasta ihmettelevät tulevan kesän haasteita. Lisäksi raparperi viihtyy monenlaisilla kasvupaikoilla kaikkialla Suomessa. Siksi raparperista valmistetut herkut ovat suomalaisen keittiön kestosuosikkeja. Lue lisää

Pääkirjoitus

Energiaverojärjestelmä vaatii kokonaisremontin

Sitran Kestävän verotuksen raportissa esitetään verotuksen painopisteen siirtämistä asteittain työn ja yrittämisen verottamisesta kulutuksen ja haittojen verottamiseen. Lue lisää

Energiatehokkuus

Pihoille kaivataan valoa

Pihan kulkureittien valaiseminen on kyselyn mukaan pihojen tärkein sähköistysaihe. Pihalle kaivataan myös pistorasioita kausivaloille sekä sähköisille työkaluille. Nyt on oikea aika suunnitella pihan sähköistyksen parantaminen ja toteuttaa se kesän aikana ennen syksyn pimeitä. Lue lisää

Liikenne

Sähköauto ladataan useimmiten kotona

Sähköauton lataaminen on kotona helppoa. Omakotitalossa päätöksen omasta latauspisteestä voi tehdä itse, taloyhtiöissä tarvitaan taloyhtiön päätös sähköautojen latauspisteiden toteuttamisesta. Ennen lataamista tai latauspisteen hankintaa on selvitettävä kiinteistön sähköjärjestelmän mitoitus ja pistorasioiden soveltuvuus jatkuvaan lataamiseen. Lue lisää

Vertailut

Premiumia ja tavallisuutta

Sähköautoja alkaa olla tarjolla jo eri luokkiin, niin premiumiin kuin kansanautoluokkaan. Tosin varsinaista kansansähköautoa ei ole vielä nähty, sen verran hinnat ovat edelleen korkeat. Vaihtoehtoja löytyy eri hintaluokkiin ja ajomatkat yhdellä latauksella alkavat olla useimmille riittävät. Vertailimme miten Jaguar I-Pace ja Hyundai Kona Electric soveltuvat pidemmille matkoille ja kaupunkiin. Lue lisää

Lämmitys

Aika siirtyä jäähdyttelemään?

Moni asunto voi muuttua helteellä tukalan kuumaksi. Jäähdytys kannattaa tehdä tehokkaasti, mutta energiaa tuhlaamatta. Lue lisää

Laiteuutuudet

Keskuspölynimuri on vaihtoehto perinteiselle

Suomalaiset mieltävät keskuspölynimurin asennuksen kotiin usein hankalaksi ja vaikeaksi. Keskuspölynimurin asennus vie usein kuitenkin vain muutamia tunteja. Allaway on koonnut yhteen asiantuntijoiden käytännön vinkit, kuinka keskuspölynimurin asennus kotiin etenee vaihe vaiheelta. Lue lisää

Blogi

Suomelle euroviisuvoitto!

Savu ei hälvene vuoden 2002 Eurovision laulukilpailujen yhteydessä järjestettyjen lintujen euroviisujen ympäriltä. Lue lisää