Suomen vanhin tuulipuisto päätyy kierrätykseen: Purku alkoi Korsnäsissä

07.09.2017, klo 16:54Kommentteja 1

Korsnäsin 26-vuotiaiden tuulivoimalaisten purkaminen on aloitettu. Aikaisemmin Suomessa ei ole purettu käytöstä poistuvia tuulivoimalaitoksia.

Korsnäsin tuulivoimalaitokset purkaa Delete Oy. Tuulivoimalaitosten purkaminen on uutta myös jätteiden ja kierrätysmateriaalin ammattilaisille.

— Opimme purkuprojektista paljon. Työturvallisuusasiat on pidettävä tiukasti mielessä, kun työskentelemme 30 metrin korkeudessa nosturilla. Joudumme punnitsemaan työmenetelmät tarkasti, kertoo purkutöistä vastaava Janne Salonen Delete Oy:stä.

Suurin osa purkutöistä kertyvästä kierrätysmateriaalista on rautaa. Tuulivoimalaitoksen purkujätteistä 85 prosenttia voidaan kierrättää teollisuuden raaka-aineiksi. Raudan lisäksi purkamisesta kertyy sähkömoottoreita, kaapelia, vaihteistoja ja vaihteistoöljyä. Purkuvaiheessa vaihteistot jätetään ehjäksi, jotta niiden sisällä olevan vaihteistoöljyn kierrättäminen olisi helpompaa.

— Vaihteistot toimitetaan öljyineen kierrätykseen, jolloin öljy erotellaan metallista vastaanottopaikassa, Salonen valottaa.

Loput 15 prosenttia kierrätykseen kelpaamattomasta materiaalista voidaan ainakin osittain käyttää energiajakeina.

Salosen mukaan nykyisin suurin osa purkutöissä syntyvästä materiaalista on kierrätyskelpoista. Ainoastaan asbesti on sellaista, jota ei voi kierrättää.

— Korsnäsin tuulivoimalaitosten purkutöissä syntyvästä materiaalista lasikuitu on haastavinta kierrätyksen näkökulmasta. Tosin sitäkin pystytään joiltakin osin käyttämään energiajakeina. Tässä kohteessa varsinaisia haitta-aineita, kuten asbestia, ei synny lainkaan.

Muuttuva tuuli ja korkeus haasteellisia

Korkealla tapahtuva nosturityöskentely ja yläilmoissa jatkuvasti muuttuva tuuli lisäävät purkutyön haasteellisuutta.

— Turvallisuus on kaikessa työskentelyssä tärkein kriteeri ja turvallisuusasioiden on oltava kunnossa joka hetki, Salonen toteaa.

— Voimakkaan tuulen vuoksi työskentelyajankohtia joudutaan silloin tällöin siirtämään. Tällaisessa tapauksessa ei auta muu kuin odottaa tuulen laantumista.

Salosen mukaan polttoleikkaaminen korkealla on vaativaa. Pelkästään tuuli ja työskentelykorkeus eivät tee työstä vaikeaa — myös tulipaloriskit on otettava huomioon.

— Palovaaran voivat aiheuttaa esimerkiksi rasvaiset osat ja vaihteistoöljyt.


Roottori irrotetaan ja lasketaan nosturilla maahan. Tämän jälkeen se pilkotaan polttoleikkaamalla.


Poikkeuksellinen kohde

Korkean rakennuksen purkamiseen verrattuna tuulivoimalaitos on purkumenetelmiltään poikkeuksellinen — jo pelkästään sen vuoksi, että laitos on polttoleikattava pienemmiksi osiksi yläilmoissa.

— Aluksi voimalaitoksen yläosasta leikataan irti roottori, joka lasketaan nosturilla alas. Maassa roottorista irrotetaan lavat polttoleikkaamalla. Tämän jälkeen tornista irrotetaan konehuone. Lopuksi pystyssä on pelkkä torni, jonka yläpäähään tehdään reikiä nosturin kiinnikkeitä varten. Tämän jälkeen torni leikataan juuresta poikki. Noin 30-metrinen torni saadaan tällä tavalla kaadettua hallitusti maahan nosturin avulla, Salonen kertoo.

Maassa torni pilkotaan viideksi noin kuuden metrin pituiseksi palaseksi, jotka vielä halkaistaan. Tämän jälkeen tornin kappaleet nostetaan kuorma-autoon ja kuljetetaan kierrätettäviksi.

Katso video Korsnäsin tuulipuiston purkutyöstä


Tulosta

Osallistu keskusteluun

Kommentit


kirjoitti pe 8. syyskuuta 2017 14.05.26

Kari Koo

Ei mennyt kierrätysprosentit lähimainkaan oikein.
Olisiko oikea luku 10% - 20%

Suurin osa tuulimyllyn materiaaleista on perustuksissa.
Se jäi kierrättämättä eikä kelpaa suuremman myllyn perustaksi.

Uutiset

Kokoaan suurempia kaloja

Maukkaat pikkukalat silakka, kilohaili ja muikku ovat myös ympäristön kannalta kestäviä valintoja. Lue lisää

Uutiset

Sähköntuottajien ahdinko syvenee

Tuulivoimalaitosten, ydinvoimalaitosten ja vesivoimalaitosten kiinteistöverot nousevat 13 prosentilla hallituksen budjettiesityksessä. Tämä lisää suomalaisten sähköntuottajien, teollisuuden ja kotitalouksien kustannuksia. Lue lisää

Pääkirjoitus

Sähköautot matkalla voittoon

Viimeistään Kiinan aikomus kieltää pelkästään bensiiniä ja dieseliä käyttävien autojen myynti nosti sähkön liikennepolttoaineena kärkeen. Kiina on maailman suurin automarkkina, jossa kaikki autonvalmistajat haluavat olla mukana. Enää ei autotehtailla ole aikaa empiä, vaan sähköautojen kehitystyöhön on ryhdyttävä tosissaan. Lue lisää

Energiatehokkuus

Nyt on näyttävien valaisinten aika

Tuntuuko siltä, ettei tänä vuonna oikeaa kesää ollutkaan ja että syksy tuli ajatusta nopeammin? Kodin sisustajalle ja kotona viihtyjälle syksy on kuitenkin tunnelmallista aikaa. Trendeistä voi kukin ammentaa itselle sopivan sisustuksen ja aina voi luoda myös omat trendit. Lue lisää

Liikenne

Täyssähköauto vai hybridi?

Sähköautot ovat tulossa vauhdilla. Mitä eroa on ladattavalla hybridillä ja täyssähköautolla? Koeajoimme Hyundai Ioniqin sekä ladattavana hybridinä että täyssähköautona. Molemmilla malleilla pääsee sähköautoilun makuun ja niiden sähköiset toimintasäteet ovat hyvät. Lue lisää

Vertailut

Täyssähköauto vai hybridi?

Sähköautot ovat tulossa vauhdilla. Mitä eroa on ladattavalla hybridillä ja täyssähköautolla? Koeajoimme Hyundai Ioniqin sekä ladattavana hybridinä että täyssähköautona. Molemmilla malleilla pääsee sähköautoilun makuun ja niiden sähköiset toimintasäteet ovat hyvät. Lue lisää

Lämmitys

Lämmitätkö vai tuhlaatko?

Viimeistään nyt on aika kytkeä lämmitys päälle. Varmista samalla, että ilmanvaihdon lämmöntalteenottolaite on käytössä. Näin pysäytät lämmitysenergian tuhlauksen ja vähennät vedon tunnetta. Lue lisää

Kodintekniikka

Nauti herkullisista uunijuureksista

Edullisesti ja helposti terveellistä. Kuulostaa jo melkein liian hyvältä. Täyteläisen maukkaat uunijuurekset ja vihannekset valmistuvat nopeasti uunissa pääruoaksi tai lisukkeiksi. Lue lisää

Laiteuutuudet

Segwaylta itse tasapainottavia henkilökuljettimia

Maailman johtava sähköisten henkilökuljettimien toimittaja on esitellyt kaksi uutta tuotetta, Segway miniLITEn ja miniPLUSsan, jotka muodostavat uuden minisarjakokoelman yhdessä nykyisen miniPRO-tuotteen kanssa. Lue lisää

Blogi

Olen Hollanti

Olen Hollanti, labradorinnoutaja ja kirpeä salmiakkikarkki. Psykologinen ikäni on 17 vuotta. Tunnusbiisini on Hullujussin Puuki vuuki luu. Tuosta ahkera naamakirjan käyttäjä voikin jo päätellä, että olen innostunut tekemään Facebookin erilaisia kuka olet tai olisit -testejä. Lue lisää