Sähköautolla liikenteessä

01.10.2015, klo 09:32Kommentteja 0

Sähkö on autojen tulevaisuuden energialähde. Kaikki merkittävät autovalmistajat ovat ilmoittaneet sitoutuneensa sähköautoihin. Miten nyt myynnissä olevilla sähköautoilla pärjää liikenteessä? Koeajoimme ladattavan hybridin sekä kolme täyssähköautoa.


Mercedes Benz B Electric Drive.

Sähköautoja on kolmea eri tyyppiä, täyssähköauto, ladattava hybridi ja hybridi. Täyssähköauton ja ladattavan hybridin saa ladattua sähköverkosta, hybridi latautuu vain ajossa. Näillä autoilla pystyy ajamaan sähköllä kymmenistä kilometreistä muutamaan sataan kilometriin yhdellä latauksella. Ladattavassa hybridissä on sähkömoottorin lisäksi perinteinen polttomoottori ja automatiikka valitsevat käytetäänkö sähkömoottoria vai polttomoottoria ajettaessa.

Miten Volkswagen e-Golf, Mercedes Benz B Electric Drive ja Tesla Model S D 70 pärjäävät Mercedes-Benz C 350 e täyshybridille? Koeajoimme kaikki sekä maantiellä että kaupungissa. C-luokan Mersun vertaaminen VW Golfiin ja B-luokan Mersuun on lähtökohtaisesti väärin, mutta yritämmekin selvittää miten nykyisillä täyssähköautoilla pärjää jokapäiväisessä käytössä täyshybridiin verrattuna.

Sähkömoottori on ihanteellinen voimanlähde


Mercedes-Benz C 350 e.

Sähkömoottori on ihanteellinen auton voimanlähde. Voimansiirto on ratkaistavissa yksinkertaisesti ilman useita vaihteita. Myös peruutusvaihde on tarpeeton, koska sähkömoottorin pyörintäsuuntaa voidaan vaihtaa. Kaikki teho on käytettävissä lähes koko käyntinopeusalueella. Lisäksi sähköauton moottoritekniikan huoltotarve on minimaalinen.

Sähkömoottorissa ei myöskään kulu juurikaan energiaa hukkalämmön tuottamiseen eli sen hyötysuhde on hyvä. Sähkömoottorin avulla saadaan otettua myös jarrutusenergia talteen ja ladattua energia akkuihin. Jarrutusenergia saadaan käytettyä ajamiseen. Samalla vähenee myös jarrujen ja jarrupalojen kuluminen huomattavasti, joka jälleen pienentää huollontarvetta.

Sähköautot eivät ole uusi keksintö. Sähköautoja oli jo 1800-luvulla, mutta polttomoottori vei siinä vaiheessa voiton. Sähköautot jäivät odottamaan akkutekniikan kehittymistä ja energiankäytön tehostumista. Energiankäyttö on tehostunut ja akkutekniikkakin kehittynyt. Akkutekniikkaa kehitetään edelleen ja siinä nähdään varmasti vielä mullistuksia, jotta akkujen paino saadaan alas ja latausajat nopeammiksi.

Hiljaa ja voimalla liikkeelle


Tesla Model S D 70.

Koeajetut auton lähtevät kaikki hiljaa ja voimakkaasti liikkeelle. Sähkömoottoreista löytyy voimaa heti alusta lähtien, eikä niillä jää liikenteessä jalkoihin.

Kovassa kiihdytyksessä täyshybridi ottaa avuksi myös polttomoottorin. Mersussa on käytössä 279 hevosvoimaa 600 newtonmetrin väännöllä. Kiihtyvyyttä ja vääntöä riittää kaikkiin tarpeisiin.

Täyssähköautoista Tesla pystyy vastaamaan Mersun kiihtyvyyteen 332 hevosvoimalla ja 525 Nm:n väännöllä. Itse asiassa Teslan kiihtyvyys on parempi, kun koeajomalli saavuttaa 100 kilometrin tuntinopeuden 5,4 sekunnissa ja Mersu 5,9 sekunnissa. Ajotuntuma ja -ominaisuudet ovat molemmissa hyvät. Mersu vie tässä ajo-ominaisuuskisassa voiton lievästi vakaammalla etenemisellä maantiellä.

Volkswagenin e-Golf ja Mercedes Benzin B Electric jäävät kiihtyvyys-, teho- ja vääntöarvoissa näiden ylemmän luokan autojen perään, mutta lyövät useimmat oman kokoluokkansa autot.

E-Golfin teho on 115 hevosvoimaa ja vääntö 279 Nm, joka takaa 10,4 sekunnin kiihtyvyyden nollasta 100:n kilometriin tunnissa.

Teslan akustoa, käyttöjärjestelmää ja sähkömoottoria käyttävän MB B Electricin suurin teho on sport-asetuksilla 179 hevosvoimaa ja auto kiihtyy 0-100 kilometriin tunnissa 7,9 sekunnissa. Auton sähkömoottori tarjoaa 340 Nm:n väännön.

Kaupungissa ja tienpäällä


Volkswagen e-Golf.

Kaikilla autoilla pärjää loistavasti kaupungissa. Ahtailla kaduilla ja parkkipaikoilla VW e-Golf ja MB B Electric ovat kätevän kokoisia ja helposti hallittavia. Myös kookkaammat MB C 350 e ja Tesla Model S D 70 taipuvat kaupunkikaduille hyvin, mutta vaativat luonnollisesti enemmän tilaa kuin pienemmät autot. Nykytekniikka parkkikameroineen ja lähestymistutkineen auttaa monessa paikassa, jos muuten arastelee autolla ajoa ahtaisiin paikkoihin.

Toimintasäteet yhdellä latauksella riittävät kaikissa hyvin päivän tarpeisiin, jos ei ole koko päivää liikkeellä. Kaupungeista löytyy myös jo kiitettävästi pikalatauspisteitä, joilla kilometrejä saa ladattua runsaasti lisää jo puolentunnin lounastauolla.

Maantiellä sähköauto jää vielä hieman altavastaajaksi, lukuun ottamatta Teslaa. Mercedes Benz C 350 e toimii tarvittaessa polttomoottorikäyttöisen rinnakkaismallinsa tapaan niin kauan kuin tankissa riittää bensiiniä. Lisäksi apuna on sähkömoottori, jonne virtaa latautuu myös jarrutusenergian talteenotossa.

Volkswagen e-Golfilla ja Mercedes Benz B Electricillä maantieajo on rajatumpaa, koska siirtyminen esimerkiksi Helsingistä Turkuun tai Tampereelle eli noin 160 kilometrin etäisyydelle tekee tiukkaa ilman välilatausta. Käytännössä ajomatkat eivät ulotu kahteensataan kilometriin.

Mersulla ja Volkswagenilla ajoi ilman suurempaa hermoilua noin 140 kilometriä, kunhan ei sortunut moottoriteillä hurjasteluun, vaan malttoi pitää vauhdin maksimissaan sadassa kilometrissä tunnissa. Rauhallisemmalla ajolla maantiellä ja kaupungissa saattaa päästä pidempäänkin, kun huolehtii että kaikki jarruenergia otetaan talteen reitin varrella.

Teslalla pidempikin matka joutuu mukavasti. Teoreettinen toimintasäde on 440 kilometriä, eikä moottoritienopeuskaan syö akustojen virtavarantoja yhtä nopeasti kuin muissa ajetuissa sähköautoissa. Jos matkan varrelle osuu jokin Teslan omista latauspisteistä, joita Suomessa on nyt kolme, saa parinkymmenen minuutin kahvitauolla kolmesataa kilometriä lisää ajomatkaa.

Lue lisää koeajossa olleista autoista erillisistä, autokohtaisista jutuista.

Teksti: Ari J. Vesa

Tulosta

Osallistu keskusteluun

Kommentit


Uutiset

Valaise joulu turvallisesti

Syksyä ja joulunaikaa valaistaan näyttävillä kausi- ja jouluvaloilla. Valojen käytössä kannattaa muistaa sähköturvallisuus, niin sisällä kuin ulkona. Tietenkin myös valojen sähkönkulutuksella on merkitystä. Kun uusia valoja hankkii, löytyy kaupasta energiatehokkaita vaihtoehtoja, jotka kestävät huolellisesti käytettyinä useita vuosia. Lue lisää

Uutiset

Klikkauksesta jää jälki

Jätämme itsestämme datajälkiä tahtomattamme, mutta myös tarkoituksella. Somettajan kannattaa pohtia, mitä kaikkea haluaa itsestään kertoa. Lue lisää

Pääkirjoitus

Energiantuotannon päästöt vähenevät vauhdilla

Energiateollisuus ry on sitoutunut puolittamaan päästöt nykyisestä vuoteen 2030 mennessä. Sähköntuotannosta on jo yli 80 prosenttia päästötöntä ja myös lämmöntuotannon päästöt putoavat vauhdilla. Jo nykyisellään suomalainen sähkö on eurooppalaisissa päästövertailuissa kärkipaikoilla. Lue lisää

Energiatehokkuus

Maistiaisia 2020-luvun ruoasta

Ruokakulttuuri elää ja muuttuu. 2020-luvulla kasvisten käyttö lisääntyy ja pääsemme nauttimaan uudenlaisista mauista ja aterioista. Uutta voi syntyä myös vanhoista suomalaisista perinneruoista. Lue lisää

Liikenne

Latauspiste omalle kotipihalle

Sähköautojen, täyssähköautojen ja ladattavien hybridien myynti on kaksinkertaistunut jo muutaman vuoden. Kehitykselle ei näy loppua, joten latauspisteiden tarve kotipihoilla lisääntyy. Kotilataukset voidaan hoitaa julkisia latauspisteitä pienemmillä tehoilla, silloin paikkojen järjestäminen onnistuu taloyhtiöiden pihoillekin kohtuukustannuksin. Lue lisää

Vertailut

Liesituuletin pelastaa hajuilta, rasvalta ja kosteudelta

Keittiö ei ole vain paikka kokkailulle, vaan yhä useammin avoin osa kotia, jossa viihdytään ja samalla valmistetaan herkkuja tarjottaviksi. Ei olekaan sama pölähtääkö sieltä ilmaan hajuja, rasvaa ja kosteutta. Poistuvatko nämä kokkauksen sivutuotteet hyvällä liesituulettimella, Kuluttajalehti testasi 30 liesituuletinta valinnan tueksi. Lue lisää

Lämmitys

Tulkoon pakkaset!

Kotona ei kannata hytistä. Lämmitys- ja ilmastointilaitteiden oikea toiminta kannattaa varmistaa jo ennen paukkupakkasia. Lue lisää

Kodintekniikka

Liesituuletin pelastaa hajuilta, rasvalta ja kosteudelta

Keittiö ei ole vain paikka kokkailulle, vaan yhä useammin avoin osa kotia, jossa viihdytään ja samalla valmistetaan herkkuja tarjottaviksi. Ei olekaan sama pölähtääkö sieltä ilmaan hajuja, rasvaa ja kosteutta. Poistuvatko nämä kokkauksen sivutuotteet hyvällä liesituulettimella, Kuluttajalehti testasi 30 liesituuletinta valinnan tueksi. Lue lisää

Laiteuutuudet

Jauha itse kahvisi

Kun haluat nauttia kahvin kaikista aromeista ja kahvin oikeasta mausta, kahvi kannattaa jauhaa itse. Smeg on tuonut kuluttajien saataville ammattimaisen kahvimyllyn, jolla voit jauhaa kahvisi 30 eri jauhatusasteeseen. Lue lisää

Blogi

Kolumni: Sähköjuna sen teki

Sähköjuna muutti elämäni reilut 50 vuotta sitten. Ei sellainen oikea sähköjuna, jolla matkustetaan töihin tai laskettelemaan Lappiin. Sitä paitsi oikeita sähköjunia ei Suomessa edes ollut 1960-luvun puolivälissä. Tässä tarinassa sähköjuna on ympyrää kiertävä leikkijuna. Niitä näkee yhä joulunaikaan kauppojen ikkunoissa tai mainoksissa, vaikka pikkupojat eivät sellaisia enää osaa mankua lahjaksi – eikä niitä enää juuri myydä lelukaupoissakaan. Lue lisää