Kohti päästöttömiä kuljetuksia
15.04.2021
Kuljetukset ja tavarantoimitukset liike-elämälle kehittyvät kohti päästöttömyyttä. Esimerkiksi Daimler edistää voimakkaasti liikenteen sähköistymistä myös jakelutoiminnassa. Myös kylmäkuljetuslaitteistot on kehitetty sähköautoaikaan sopiviksi.
Daimlerin tuotestrategiaan kuuluu tarjota kaikista kuorma- ja pakettiautomalleistaan täyssähköversio lähivuosien kuluessa.
Verkkokaupan kasvun kautta tapahtuva noutopiste- ja kotijakelun lisääntyminen kasvattaa jakeluliikennettä erityisesti kaupunkialueilla. Liikennemäärien kasvaessa sähkökäyttöinen jakeluauto on oivallinen ratkaisu lähipäästöjen vähentämiseen tavaratoimituksissa. Sähköinen jakeluauto on kulkiessaan lisäksi lähes äänetön.
Tällä hetkellä täyssähköiset versiot ovat jo saatavilla Mercedes-Benz Vito- ja Sprinter- pakettiautoista sekä Daimlerin portfolioon kuuluvasta Fuso Canter -kuorma-autosta. Mercedes-Benz eSprinterin akusto on jo asiakkaan valinnan mukaan joko kolmen akkupaketin muodostama 41 kWh tai neljän akkupaketin muodostama 55 kWh. Suomessa keskitytään tarjoamaan suuremman toimintamatkan tarjoamaan suurempaan akustoon. Toimintasäde on WLTP-mittauksen mukaan 80 km/h nopeudenrajoittimella varustettuna 154 km.
Polttomoottorin korvaava sähkömoottori tuottaa 85 kW (116 hv) hetkellisen tehon ja 295 Nm:n väännön, jonka yksivaihteinen vaihteisto välittää etupyörille. Suurin jatkuva teho on 70 kW (95 hv). Akuston lataus voidaan joko suorittaa yön yli kotilatausasemasta (vaihtovirtalataus) tai CCS-pikalatauksella (tasavirtalataus).
Polttomoottorin korvaava sähkömoottori tuottaa 85 kW (116 hv) hetkellisen tehon ja 295 Nm:n väännön, jonka yksivaihteinen vaihteisto välittää etupyörille.
Lataus tauoilla tai pikalaturista
Autossa on pidempää pysäköintiä varten sisäänrakennettu 7,4 kW:n laturi, jonka avulla akusta latautuu tyhjästä täyteen noin kahdeksassa tunnissa. Työpäivän aikaisiin latauksiin sopii vakiovarusteinen DC-pikalataus. Pikalataus voidaan tehdä maksimissaan 80 kW:n teholla, jolloin latausaika (10–80 %) on 30 minuuttia. Vakiona autossa on 20 kW pikalatausteho, lisävarusteena saatavissa 80 kW pikalatausteho, myös Suomessa jälkiasenteisena.
Koriltaan eSprinter vastaa polttomoottorimalliston korkeaa A2-mallia. Korin pituus on 5926 mm ja kuormatilavuus 11 m3. Kantavuus Suomessa vakiovarusteisella isommalla akkupaketilla on noin 900 kg. Kookkaamman akkupaketin paino on 624 kg.
Huolenpitosopimus vakiona eSprinterissä
Valtuutetussa merkkihuollossa suoritettu vuosihuolto on välttämätön korkeajännitteisten komponenttien ja auton muun valmistajan tavoitteen mukaisen toiminnan varmistamiseksi. Mercedes-Benz eSprinterissä on vakiovarusteena kolmen vuoden / 160 000 km mittainen huolenpitosopimus.
Ennalta sovitun kiinteän kuukausimaksun myötä kaikki normaaliin auton kulumiseen ja huoltoon liittyvät toimenpiteet puskurista puskuriin sisältyvät huolenpitosopimuksen piiriin. Myös mahdolliset teknisten vikojen aiheuttamat rikkoutumiset kuuluvat huolenpitosopimuksen piiriin.
Ensimmäinen kylmäkuljetuksiin varustettu eSprinter Suomessa
Vehon pitkäaikainen asiakas, ekologisen jakeluliikenteen pioneerina pääkaupunkiseudulla operoiva A to B Finland Oy / A2B, päätyi paikallispäästöttömän jakelukaluston laajentamisessa Mercedes-Benz eSprinteriin.
Yrityksen koko 50 ajoneuvon kalusto toimii uusiutuvilla polttoaineilla: kotimaisella jätteistä tehdyllä biokaasulla ja tuulivoimalla tuotetulla sähköllä. Palvelun ydinalueita ovat pääkaupunkiseutu, Turku ja Tampere.
– Ekologiset kuljetukset ovat iso asia meille ja koko yhteiskunnalle. Palvelumme on jo hiilineutraalia. Nyt haluamme edelläkävijänä tuoda markkinoille täysin päästöttömät ruokaostosten kotiinkuljetukset uusimmalla tekniikalla. Sähköpakettiauton ja sähköllä toimivan kylmälaitteen yhdistelmällä voimme hoitaa kylmäkuljetukset sekä CO2-päästöttömästi että ilman terveydelle haitallisia lähipäästöjä, toteaa A2B:n toimitusjohtaja ja perustaja Tero Kakko.
Autossa on kotilatausta varten sisäänrakennettu 7,4 kW:n laturi, jonka avulla akusta latautuu tyhjästä täyteen noin kahdeksassa tunnissa. Vakiovarusteinen DC-pikalataus voidaan suorittaa maksimissaan 80 kW:n teholla, jolloin latausaika (10–80 %) on 30 minuuttia.
Myös kylmäkuljetuslaitteistot sähköautokauteen
Vantaalla asiakkaalle luovutetun auton kylmävarustuksen toteutuksesta vastaa Thermo King lämmönsäätölaitteiden maahantuoja VTA-tekniikka Oy.
– Kotiinkuljetukset laajenevat edelleen, ja puhtaat tekniikat ovat ratkaisevan tärkeitä ympäristöhaasteiden ratkaisemisessa, elintarvikkeiden ja lääkkeiden hävikin pienentämisessä ja kaluston tehokkuuden lisäämisessä.
– Thermo King jatkaa innovointia ja laajennamme sähköisiä kylmäketjuratkaisujamme auttaaksemme asiakkaitamme vastaamaan kestävän last mile deliveryn tarpeisiin. Yhteistyössä Mercedes-Benz AG:n kanssa edistämme kylmäkuljetusten sähköistämistä epäpuhtauksien, päästöjen ja melun vähentämiseksi, kertoo Francesco Incalza, Thermo Kingin johtaja Euroopassa, Lähi-idässä ja Afrikassa.
Thermo Kingin täysin sähköinen E-200-kylmälaite ja uusi litiumioniakku (Li-ion) tarjoavat itsenäisen ja vakaan kapasiteetin, mikä varmistaa katkeamattoman kylmäketjun, vaikka kuljettaja pysähtyy toimitusta tai taukoa varten. Toisin kuin tyypilliset dieselmoottoreille suunnitellut ratkaisut, E-200 tarjoaa vakiona jopa kaksi jäähdytysaluetta, riippumatta ajoneuvojen moottoreista, ja toimii saumattomasti sähkökäyttöisten ajoneuvojen kanssa.
Litiumioniakku on integroitu täysin E-200-yksiköiden patentoituun virranhallintaan. Tämä vähentää energiankulutusta, lisää auton autonomiaa ja parantaa tehokkuutta ja luotettavuutta.
Teksti: Ari J Vesa, Adato viestintä
Kuvat: Veho Oy
Kommentit
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua!
#sähköauto #sähköinen liikenne
Myös raskas liikenne sähköistyy
Samalla kun sähköautojen osuus on kivunnut noin 10 prosenttiin autokannasta, on myös raskas liikenne sähköistymässä. Sähköbussit, sähköpakettiautot, sähkökuorma-autot ja sähkörekat ovat jo osa suomalaista henkilö- ja tavaraliikennettä.
#sähköauto #sähköinen liikenne
Autokauppa laahaa, mutta sähköiset pitävät pintansa
Suomessa on tänä vuonna elokuun loppuun mennessä rekisteröity vajaa 75 000 uutta tai käytettynä maahantuotua henkilöautoa. Uusia henkilöautoista oli runsaat 50 000 kappaletta. Traficomin tilastoista selviää, että suurimmassa osassa rekister...
Onhan kiinteistössä lain mukainen sähköauton latauspiste? Valvonta alkaa vuodenvaihteessa!
Muussa kuin asuinkäytössä olevaan kiinteistöön, jossa on yli 20 pysäköintipaikkaa, on asennettava sähköauton latauspiste vuoden loppuun mennessä. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ilmoittaa aloittavansa latauspistevalvonnan heti vuoden...