Ladattavien autojen kiinnostus kasvaa

Ladattavien autojen kiinnostus kasvaa

16.03.2021

Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus kasvaa uusien autojen kaupassa. Sähköautojen, täyssähköautojen ja ladattavien hybridien kiinnostus on nousussa. Ladattavaa hybridiautoa harkitsisi jo 36 prosenttia ja täyssähköautoa 17 prosenttia. Pääkaupunkiseudulla useampi valitsisi jo lataushybridin kuin bensa-auton.

LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselyn mukaan bensiiniauto nousee edelleen suosituimmaksi vaihtoehdoksi, kun suomalaisilta kysyy, millainen auto voisi tulla kyseeseen, jos he nyt olisivat hankkimassa autoa. Puolet vastaajista, 49 prosenttia kertoo, että he voisivat ostaa bensiiniauton, mutta ladattavaa hybridisähköautoa harkitsisi jo runsas kolmannes eli 36 prosenttia. Täyssähköautoa harkitsisi vajaa viidennes eli 17 prosenttia vastaajista.

Kiinnostus dieselautoihin jatkaa laskua. Dieselautoa harkitsisi 21 prosenttia. Myös kiinnostus ei-ladattaviin hybridiautoihin on vähenemässä. 20 prosenttia kertoo, että se olisi relevantti vaihtoehto. Ei-ladattavassa hybridissä auto tuottaa kaiken tarvitsemansa energian perinteisistä polttoaineista ja sähkömoottori herää avuksi vain ajossa, hyödyntäen esimerkiksi jarrutusten hukkaenergiaa.

 

Autoja mietitään laajalla skaalalla

– Kysely avaa sitä, että suomalaiset ovat alkaneet harkita autoja aiempaa laajemmalla skaalalla. Tämä peilaa tekniikan ja tarjonnan kehitystä ja toisaalta sitä, että käyttövoimista käydään nyt paljon keskustelua. Myös kaasuautot ovat kyselyn mukaan pitäneet yllättävän hyvin pintansa, vaikka suuret autovalmistajat ovat viime aikoina kertoneet panostavansa kehityksessä pääosin sähköiseen liikenteeseen, sanoo LähiTapiolan autopalveluista ja liikenneturvallisuudesta vastaava johtaja Tapani Alaviiri.

Kaasuautoa voisi kyselyn mukaan harkita joka kymmenes vastaaja. Kaasuautoa voi tankata maakaasulla tai ympäristöystävällisemmällä biokaasulla. Bensa- tai dieselauton voi myös muuntaa kaasukäyttöiseksi.

– Huomionarvoista on suuri lataushybrideihin kohdistuva kiinnostus. Kyselyn mukaan bensa-auto on edelleen suosituin vaihtoehto kaikissa ikäryhmissä, mutta ladattava hybridi on noussut kakkoseksi. Moni voi nähdä lataushybridin siirtymänä puhtaampaan liikenteeseen. Arkiajossa ladattava hybridi voi myös tulla bensa-autoa edullisemmaksi ja toisaalta polttomoottorilla voi huolettomasti ajaa myös pitkiä matkoja. Sähköautoilua tukevat myös verotus ja hankintatuet, sanoo Alaviiri.

 

Suurin sähköinto kaupungeissa

Suurinta kiinnostus sähköautoilua kohtaan on kaupunkiseuduilla. Pääkaupunkiseudulla asuvista lataushybridiä kertoo harkitsevansa jo 44 prosenttia vastaajista, kun pelkällä bensamoottorilla varustettua autoa harkitsisi enää 41 prosenttia. Täyssähköautoista on maaseutumaisissa kunnissa asuvista kiinnostunut vain viisi prosenttia vastaajista, kun pääkaupunkiseudulla osuus nousee viidennekseen.

Ladattavat autot ovat edelleen pääosin uusia ja hintavia menopelejä, mikä kattavamman latausverkoston ja esimerkiksi työsuhdeautoilun ohella selittää niiden painottumista kaupunkeihin.

Kyselyn mukaan täyssähköautot herättävät eniten kiinnostusta nuorissa ja keski-ikäisissä kuljettajissa. Täyssähköauton voisi harkita hankkivansa 20–26 prosenttia 15–44-vuotiaiden ikäryhmiin kuuluvista vastaajista, yli 65-vuotiaissa osuus jää kahdeksaan prosenttiin.

– Ladattavien autojen osuus jatkaa todennäköisesti kasvuaan uusien autojen kaupassa. Hissukseen niitä tulee teille myös käytettyinä vaihto- ja tuontiautoina. Isossa kuvassa, koko autokannassa, muutos on toki hitaampaa. Kaikille käyttövoimille tulee jatkossakin löytymään kysyntää, mitä kuvastaa sekin, että kyselyn mukaan pitkien etäisyyksien maaseudulla suosituimmat vaihtoehdot ovat edelleen bensa- ja dieselautot.

 

Uusien käyttövoimien osuus autokaupassa kasvaa

Suomessa viime vuonna ensirekisteröidyistä uusista henkilöautoista vaihtoehtoisia käyttövoimia, sähkö- tai kaasukäyttöisiä, oli jo 20 prosenttia. Lataushybridit muodostivat tästä valtaosan. Koko henkilöautokannassa bensiiniautojen osuus oli kuitenkin Traficomin mukaan edelleen noin 70 prosenttia ja dieselin runsas neljännes. Täyssähköautoja oli vuoden lopussa liikenteessä noin 9700, kun kaikkiaan henkilöautoja oli liikennekäytössä 2,75 miljoonaa.

Monipuolistuva tarjonta, nopeasti kehittyvä teknologia ja vilkas keskustelu eri käyttövoimien plussista ja miinuksista voi Alaviirin mukaan myös hämmentää monia. Tästä kielii myös Arjen katsaus -kyselyn tulos, jonka mukaan 16 prosenttia vastaajista ei osannut sanoa, minkä käyttövoiman he nyt valitsisivat autokaupoilla.

– Monia varmasti mietityttää, miten autojen hinnat ja jälleenmyyntiarvot tulevat kehittymään 2020-luvulla, miten nopeasti tekniikka kehittyy ja miten esimerkiksi poliittiset päätökset tulevat vaikuttamaan autoilun kustannuksiin. Valitettavasti tulevaisuutta ei voi ennustaa täydellä varmuudella, joten auton hankinnasta korostuu sen henkilökohtainen käyttöarvo: mihin käyttöön ja millaisiin omin tarpeisiin sen ostaa.

– Ja vaikka ei uutta autoa hankkisikaan, niin vanhasta kannattaa aina pitää huolta. Uusikaan auto ei toimi uudenveroisesti, jos sitä ei huolleta, jättää vikoja korjaamatta tai ajaa hyvin kuluttavasti. Hyvin toimiva auto on yleensä myös turvallisempi ja ympäristöystävällisempi auto.
 

Teksti: Ari J. Vesa, Adato viestintä
Kuva: Rodeo
 


Kommentit

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua!

#sähköauto #sähköinen liikenne  

Myös raskas liikenne sähköistyy

Samalla kun sähköautojen osuus on kivunnut noin 10 prosenttiin autokannasta, on myös raskas liikenne sähköistymässä. Sähköbussit, sähköpakettiautot, sähkökuorma-autot ja sähkörekat ovat jo osa suomalaista henkilö- ja tavaraliikennettä.

#sähköauto #sähköinen liikenne  

Autokauppa laahaa, mutta sähköiset pitävät pintansa

Suomessa on tänä vuonna elokuun loppuun mennessä rekisteröity vajaa 75 000 uutta tai käytettynä maahantuotua henkilöautoa. Uusia henkilöautoista oli runsaat 50 000 kappaletta. Traficomin tilastoista selviää, että suurimmassa osassa rekister...

#sähköinen liikenne #sähköuto  

Onhan kiinteistössä lain mukainen sähköauton latauspiste? Valvonta alkaa vuodenvaihteessa!

Muussa kuin asuinkäytössä olevaan kiinteistöön, jossa on yli 20 pysäköintipaikkaa, on asennettava sähköauton latauspiste vuoden loppuun mennessä. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ilmoittaa aloittavansa latauspistevalvonnan heti vuoden...

Katso myös nämä aihepiirit!

#sähköauto #sähköinen liikenne #turvallisuus #vapaalla #moottorilämmitys #laiteuutuudet #sähköpyörä #energiavinkki #tulevaisuus #ympäristö #sähköpotkulauta #sähköuto #hyvinvointi #sähkölentokone #viihde-elektroniikka #energiansäästö #energiatehokkuus #kotona #ilmastonmuutos #aurinkopaneeli