Laturilta laturille

Laturilta laturille

21.02.2019

Sähköautolla liikkuminen onnistuu helposti pidemmilläkin matkoilla. Latausverkosto on jo melko kattava ja se täydentyy koko ajan. Matka Helsingistä Rovaniemelle sujuu helposti saman päivän aikana kolmen latauspisteen kautta.

Sähköautolla liikkuminen vaatii vielä pienen etukäteissuunnittelun. Jotta matka sujuu mahdollisimman joutuisasti, kannattaa etukäteen selvittää mistä löytyvät reitin varren pikalatauspisteet sopivin välimatkoin. Latauspisteitä löytyy riittävästi jouheaan matkantekoon.

Latauspisteet löytyvät esimerkiksi suomalaisen www.latauskartta.fi -sivuston kautta tai www.plugshare.com -sivustolta. Plugsharelta löytyy myös kätevä puhelimeen tai tablettiin ladattava appi. Palvelujen käyttö on ilmaista.

 

Hanki lataustagit

Sähköauton lataamista varten tarvitaan vielä toistaiseksi latauspistettä operoivan yrityksen RFID-tagi, samaan tapaan kuin huoltoasemia varten tarvitaan kunkin ketjun oma luottokortti, jos luottokorttia haluaa käyttää.

Paljon sähköautolla liikkuvan kannattaa hankkia ainakin Virta, K-lataus, PlugIt ja Fortum Charge&Drive -tagit. Motoneteillä on kanta-asiakkailleen oma latausjärjestelmä, joka toimii avaamisen jälkeen ajokortin viivakoodilla. Edelleen saattaa matkalta löytyä myös latauspisteitä, jotka eivät vaadi minkäänlaista tunnistautumista. Suomeenkin on tulossa latauspisteet yhden tagin alle yhdistävä Plugsurfing-tagi, joka yhdistää Euroopan laajuisesti 75000 latauspistettä.

Latauksen voi usein käynnistää myös verkkosivun, sovelluksen tai tekstiviestin avulla, mutta käytännössä tagin käyttäminen on helpointa ja myös toiminta niillä on varminta. Virralla on käytössä myös luottokortin kokoinen tunnistautumiskortti.

Neljä RFID-tagia saattaa kuulostaa paljolta, mutta ne kulkevat keveinä ja pieninä kätevästi mukana auton avaimeen kiinnitettynä. Toimiva tapa on myös säilyttää RFID-tageja autossa.


Pikalatauspisteiden määrä tulee kasvamaan sähköautojen yleistyessä.

 

Ennakoi vähän

Lataustaukoja suunnitellessa kannattaa myös hieman ennakoida. Joskus latauspiste saattaa olla varattu, mutta jos akussa on hieman ylimääräistä virtaa jäljellä, voi siirtyä seuraavalle latauspisteelle.

Latauspisteitä on tulossa myös lisää. Nykyisten yhteyteen rakennetaan useampi pikalaturi ja jo nyt esimerkiksi K-lataus on varustanut kaikki pikalatauspisteet kahdella pikalaturilla ja usealla Type2-laturilla.

Type2-laturi on pikalaturia hitaampi vaihtoehto, mutta kun niitä on useimmiten pikalatauspisteiden yhteydessä, saa sähköautoilija aina virtaa, vaikka pikalaturi olisikin hetken varattu. Tietenkin hätätilassa saa virtaa kaikista normaaleista ulkona olevista schuko-pistorasioista eli kotitalouspistorasioista, jotka ovat tuttuja kotoa.

 

Myös kolmivaihelatausta

Osa sähköautoista pystyy hyödyntämään myös punaisia kolmivaihepistorasioita, joita löytyy meillä Suomessa yleisesti. Valtaosa maailman sähköliittymistä on yksivaiheisia ja kaikki valmistajat eivät ole katsoneet tarpeelliseksi varustaa autoa esimerkiksi 3x16 A laturilla.

Kolmivaihelataus löytyy nykyisistä autoista Renault Zoesta, BMW i3:sta, Audi e-Tronista sekä kaikista Teslan malleista. Volkswagenin uudesta e-Golfista löytyy kaksivaihelataus ja muista Suomessa myynnissä olevista autoista yksivaihelataus.

Käytön kannalta olisi ideaalista, että jokaiseen ladattavaan autoon saataisiin vakiona 3x16 A laturi, jolla saisi 11 kW lataustehon.


Teksti ja kuvat: Ari J. Vesa


Kommentit

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua!

#sähkölentokone  

Olisiko Suomesta sähköisen lentämisen edelläkävijäksi?

Lentoliikenteen runsaat hiilidioksidipäästöt puhuttavat. Yksi varteenotettavimmista vaihtoehdoista nykymuotoiselle lentoliikenteelle on lentokonekannan sähköistäminen. Tutkimuksen mukaan Suomi voisi olla sähköisen lentämisen edelläkävijämaa...

#sähköauto #sähköpyörä  

Vapautta sähköllä

Liikenteen ja liikkumisen sähköistyminen muuttaa monia asioita. Tulevaisuudessa ei jokainen enää omista omaa autoa, pyörää, potkulautaa, mopoa tai muuta liikennevälinettä, vaan nauttii sähköisestä vapaudesta käyttämällä erilaisia yhteiskäyt...

#sähköauto  

Latauspiste omalle kotipihalle

Sähköautojen, täyssähköautojen ja ladattavien hybridien myynti on kaksinkertaistunut jo muutaman vuoden. Kehitykselle ei näy loppua, joten latauspisteiden tarve kotipihoilla lisääntyy. Kotilataukset voidaan hoitaa julkisia latauspisteitä pi...

Katso myös nämä aihepiirit!

#sähköauto #sähköpyörä #sähkölentokone #laiteuutuudet