Polttomoottorin esilämmitys kannattaa

Polttomoottorin esilämmitys kannattaa

22.01.2021

Viime viikkojen pakkaset muistuttivat taas autoilijoita autojen esilämmityksen tarpeesta. Paitsi polttomoottoreita lämmitettiin myös autojen sisätiloja. Paloturvallisuuden kannalta on tärkeää, että autossa käytetään vain niihin suunniteltuja lämmittimiä, ne asennetaan ja niitä käytetään ohjeiden mukaan. Ylilämmittäminen ei kannata missään lämpötilassa.

Valitettavasti autojen sisätilojen lämmittämiseen sopimattomien lämmityslaitteiden vuoksi on tänä talvena jo muutama auto syttynyt palamaan. On tärkeää, että autoissa käytetään vain sinne tarkoitettuja lämmityslaitteita, ne asennetaan ja niitä käytetään määräysten mukaisesti. Sähköautoissa tätä ongelmaa ei esiinny, koska niiden sisätilat saadaan lämmitettyä latauksen aikana auton omalla, kiinteällä lämmityslaitteella.

Esilämmitetystä polttomoottoriautosta tulee mahdollisimman vähän pakokaasuja omaan ja esimerkiksi päiväkodin pihaan. Myös liikenneturvallisuus ja ajomukavuus paranevat, kun liikkeelle lähdettäessä lasit ovat huurteettomia ja matkustamo lämmin.

Esilämmitys säästää polttoainetta yleensä sitä enemmän mitä vanhempi auto on. Harkitsematon sisätilanlämmittimen käyttö syö kuitenkin säästöt nopeasti.

Sähköauton lämpeneminen on huomattavasti nopeampaa, koska niissä lämpöä alkaa muodostua heti lämmityslaite käynnistettäessä. Niidenkään sisätiloja ei kannata lämmittää liian pitkään.

 

Vältä hukkalämmitystä

Liian pitkä lämmitys menee aina hukkaan. Sopiva esilämmitysaika kannattaa säätää ulkoilman lämpötilan mukaan ajastimella tai etäohjauksella. Uudemmissa automalleissa esilämmitystä ei taloudellisessa mielessä tarvita yli 0 °C lämpötiloissa, sillä bensiinimoottoritekniikan kehittymisen, ja myös moottorien koon pienentämisen, myötä moottoreiden kylmäkäytön energiatehokkuus on parantunut.

Kylmäkäynnistyksen jälkeen käytettävien omien sähköisten lämmittimien, kuten istuinlämmittimet, tuulilasin lämmitin, takalasinlämmitin, käyttö voi nostaa polttoaineenkulutusta selvästi verrattuna esilämmitettyyn autoon.

Moottorin esilämmitys vähentää myös lähipäästöjä ja moottorin kulumista ja parantaa liikenneturvallisuutta nopeuttamalla auton sisälämmityslaitteen toimintaa, jolloin ikkunoiden huurtuminen vähenee.

 

Vanhoissa autoissa suurempi hyöty

Keski-ikäisissä, noin kymmenvuotiaissa ja vanhemmissa automalleissa esilämmityksen käyttäminen kannattaa myös kustannussäästöjen vuoksi. Uusissakin autoissa esilämmitys on varsinkin kovilla pakkasilla edullisempi vaihtoehto kuin auton omien sähköisten lämmittimien käyttäminen.

Sisätilanlämmitintä ei kannata pitää päällä yli kahta tuntia. Sähköisten esilämmittimien lyhyemmät ajat viittaavat lohko- ja letkulämmittimiin, pitemmät säteilylämmittimiin.

 

Käyttöolosuhteissa saatujen kokemusten perusteella raskaan ajokaluston esilämmitysajat saadaan kertomalla yllä olevan taulukon luvut 1,5–2,0:lla.

 

Kylmäkäytön vähentäminen kannattaa:

• Häkä-, hiilivety- ja typenoksidi- ja hiukkaspäästöt alenevat. Hiukkaspäästöt vähenevät erityisesti suoraruiskutteisissa bensiiniautoissa ja niissä dieselautoissa, joissa ei ole hiukkassuodatinta (suurin osa Euro 4- ja sitä vanhemmista dieselautoista).
• Liikenneturvallisuus ja matkustusmukavuus paranevat, koska esilämmitetty moottori tuottaa nopeammin lämpöä matkustamoon.
• Ei tarvita tyhjäkäyntiä moottorin lämmittämiseksi.
• Moottorin kuluminen vähenee ja käynnistyvyys kovilla pakkasilla paranee.
• Jos flexfuel-autossa käytetään korkeaseosetanolia (E85), esilämmitetty auto käynnistyy myös kovilla pakkasilla.
• Dieselautojen hiukkassuodattimen tukkeutumisriski pienenee.
• Hybridiautossa esilämmitys vähentää polttomoottorin käyntiaikaa. Lataushybridiä voidaan ajaa enemmän verkosta ladatulla sähköllä, koska moottori ei käy turhaan.
• Akkuvaraajan käyttö parantaa auton käyttövarmuutta ja pidentää akun kestoikää talviolosuhteissa.
 

Teksti: Ari J. Vesa, Adato viestintä
Kuvat: Rodeo


Kommentit

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua!

#sähköauto #sähköinen liikenne  

Suurin osa rekisteröidyistä linja-autoista sähkökäyttöisiä

Teillämme kulkee jo reilusti yli 80.000 ladattavaa autoa. Henkilöautoissa sähköautojen, täyssähköautojen sekä ladattavien hybridien osuus oli elokuussa 28 prosenttia ja niiden osuus on kasvamassa yli 30 prosentin tänä vuonna. Tänä vuonna re...

#sähköauto #sähköinen liikenne  

Kotona sähköauto ladataan hidas- tai peruslatauksella

Kotilataus on osa sähköautoilun mukavuutta. Kotona, työpaikalla ja muissa paikoissa, joissa auto seisoo pitkään, riittää hidaslataus tai peruslataus. Nyt myös kiinteistöihin asennettavia latauslaitteita on alettu tilastoimaan ja tänä vuonna...

#sähköauto #sähköinen liikenne #vapaalla  

Sähköautoilua pääteiden ulkopuolella

Kokemuksen puutteessa monia askarruttaa sähköauton hankinnassa liikkuminen taajamien ja pääteiden ulkopuolella. Aivan turhaan! Kesällä yli 4000 kilometrin lomamatkan Länsi-, Pohjois- ja Itä-Suomen pikkuteillä tehnyt Marko Saarenketo ei kaip...

Katso myös nämä aihepiirit!

#sähköauto #sähköinen liikenne #laiteuutuudet #moottorilämmitys #sähköpotkulauta #turvallisuus #vapaalla #sähköpyörä #sähkölentokone #energiavinkki