Uudella virransiirtotekniikalla langaton lataus jopa liikkeessä
02.02.2022
Lataamisen tekniikat kehittyvät. Tulevaisuudessa lataaminen onnistuu jopa ladattavan laitteen liikkuessa. Suunnitelmissa on myös sähköautojen lataaminen liikkeessä. Suomessa kehitettävä langaton lataus saattaa mullistaa monta laitteiden lataukseen liittyvää asiaa.
Aalto-yliopistossa on kehitetty sähkönsiirtotekniikka, jossa varastorobotti, kodinkone tai matkapuhelin latautuu missä tahansa latausalueella ja jopa laitteen liikkuessa. Tekniikan kehittyessä tämä tarjoaa ennenäkemättömiä mahdollisuuksia, jopa sähköautojen lataukseen.
Yksinkertaista langatonta virransiirtoa on käytetty jo vuosia, mutta olemassa olevat järjestelmät eivät voi ladata laitteita, jotka ovat kaukana latauspisteestä. Yhden suuren lähettimen käyttäminen koko alueen kattamiseen aiheuttaa liian suuren sähkövirtapiikin eikä sähkön virtausta yksittäiseen laitteeseen voida hallita. Jos taas käytetään useita pieniä lähettimiä, vastaanottimien on oltava tietyssä asennossa ja lähettimen sekä vastaanottimen on oltava täsmälleen kohdakkain.
Aalto-yliopiston tutkijat tarttuivat tähän ongelmaan ja kehittivät sähkönsiirtotekniikan, joka toimii lähettimen ja vastaanottimen sijainnista sekä suunnasta riippumatta. Uuden virransiirtotekniikan ansiosta laitteita voidaan ladata ilman johtoja tai pistokkeita.
Varastorobotit, keittiölaitteet ja jopa puhelimet tai kannettavat tietokoneet voivat saada virtaa missä tahansa latausalueella. Koska virransiirto jatkuu myös laitteen ollessa liikkeessä, tekniikka voi jonain päivänä ladata sähköajoneuvoja niiden ollessa liikkeellä.
– Metodimme kauneus on siinä, että se on hyvin yksinkertainen mutta varsin hienostunut, kertoo projektia johtanut tutkijatohtori Prasad Jayathurathnage.
On mielenkiintoista nähdä, saadaanko tästä toimiva ratkaisu sähköautojen lataukseen.
Lähettimet ristikkoon
Uuden tekniikan keskeisenä ajatuksena on järjestää lähettimet ristikkoon siten, että viereisten lähettimien virta kulkee vastakkaiseen suuntaan – yksi lähetin kiertää myötäpäivään ja viereiset vastapäivään tai päinvastoin.
Tämä luo ruudukon, jossa on positiivisia ja negatiivisia lähetyskeloja, joiden välissä on magneettivuo. Lähetinruudukon yläpuolella oleva vastaanotin kaappaa positiivisten ja negatiivisten lähettimien välisen magneettivuon ja muodostaa sähkövirran laitteen lataamista varten.
– Loppujen lopuksi kyseessä on sähkömagneettinen järjestelmä. Lähestymistapamme oli selvittää, miten voisimme havaita vastaanottimen ja sijainnin sähkömagneettisesti, Jayathurathnage kertoo.
Koska vastaanotin käynnistää virransiirron, ja useat lähettimet latausalueella tunnustelevat, missä kohdin järjestelmä kytkeytyy päälle, virtausta yksittäiseen laitteeseen voidaan hallita. Tämä tarkoittaa myös sitä, että virta siirtyy vain vastaanottimelle, joten useita laitteita voidaan ladata samanaikaisesti aktivoimatta kuitenkaan laajaa aluetta.
Vierekkäiset lähettimet ja vastaanotin tuottavat yhdessä halutun kokoisen ja muotoisen latausalueen.
– Pohjimmiltaan kyseessä on haku: lähettimet kuuntelevat havaitakseen vastaanottimen, kertoo projektin jatko-opiskelija Shamsul Al Mahmud.
Jos virransyöttö vastaanottimeen alkaa, viereiset lähettimet kytkeytyvät päälle aktiivitilaan, valmiina siirtämään virtaa, jos vastaanotin ilmaantuu niiden ylle.
– Tällä konfiguraatiolla saamamme tehokkuus oli lähes jatkuvaa ja virtaa tuli jatkuvasti riippumatta vastaanottimen sijainnista ja suunnasta. Tehonsiirto jatkui sujuvasti myös vastaanottimen liikkuessa, kertoo hankkeeseen osallistunut tutkija Ishtiaque Panhwar.
Testissä jopa sähköautojen lataukseen
Tekniikka on ollut testikäytössä varastoroboteissa yhteistyössä suomalaisen Solteq Robotics -yrityksen kanssa. Tutkijatohtori Jayathurathnage johtaa lisäksi Business Finlandin rahoittamaa Parkzia-hanketta. Hankkeessa pyritään kaupallistamaan uutta tekniikkaa teollisuudelle ja kuljetusalalle.
– Tekniikan vienti laboratoriosta ulkomaailmaan ja sen näkeminen varastossa oli minulle henkilökohtaisesti jännittävä hetki. Olin vihdoin tuomassa kymmenen vuoden tutkimuksen tulosta laboratoriosta maailmalle, Jayathurathnage kertoo.
Vaikka tekniikka on pohjimmiltaan valmis käytännön sovelluksiin, se tarvitsee vielä kaupallista valmistelua ja sertifiointia. Sillä välin Aalto-yliopiston tutkijat jatkavat tekniikan kehittämistä ja parantamista. Yksi tiimin tavoitteista on nostaa tehotasoa noin 1 kW:sta noin 20 kW:iin, jotta tekniikan tuottamalla teholla voitaisiin ladata sähköajoneuvoja.
Tekniikka parantaa arkeamme
– Tällä hetkellä keittiötyövälineet kuten riisikeitin on asetettava tiettyyn paikkaan energian saamiseksi pistorasiasta. Teknologiamme avulla voimme kuitenkin tehdä koko työpöydästä laitteiden tai jopa puhelimien virtalähteen, Jayathurathnage sanoo.
Teksti: Ari J. Vesa, Adato viestintä
Kommentit
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua!
#sähköauto #sähköinen liikenne
Autokauppa laahaa, mutta sähköiset pitävät pintansa
Suomessa on tänä vuonna elokuun loppuun mennessä rekisteröity vajaa 75 000 uutta tai käytettynä maahantuotua henkilöautoa. Uusia henkilöautoista oli runsaat 50 000 kappaletta. Traficomin tilastoista selviää, että suurimmassa osassa rekister...
Onhan kiinteistössä lain mukainen sähköauton latauspiste? Valvonta alkaa vuodenvaihteessa!
Muussa kuin asuinkäytössä olevaan kiinteistöön, jossa on yli 20 pysäköintipaikkaa, on asennettava sähköauton latauspiste vuoden loppuun mennessä. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ilmoittaa aloittavansa latauspistevalvonnan heti vuoden...
#sähköauto #sähköinen liikenne
Sähköautojen latauspisteet lisääntyvät
Sähköautojen teho- ja suurteholatauskentät ovat lisääntyneet vauhdilla. Ne ovat ylittäneet selvästi vähenevän tankkausverkoston määrän. Kun mukaan lasketaan peruslatauspisteet, kokonaismäärä yli kaksinkertaistuu ja vuoden loppuun mennessä o...