Uudenlainen kotimainen ajoneuvo tieliikennekäyttöön

Uudenlainen kotimainen ajoneuvo tieliikennekäyttöön

21.05.2021

Sähköiset liikkumisvälineet monipuolistavat mahdollisuuksiamme liikkua. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tieliikennekäyttöön tyyppihyväksymä sähkökäyttöinen, kotimainen ja kaksipaikkainen ajoneuvo Scouter edustaa uutta tapaa liikkua ilman lähipäästöjä.

Uudella nelipyöräisellä L1e-A-luokan ajoneuvolla voi ajaa siellä missä polkupyörälläkin – pyöräilyn liikennesäännöillä. Kuskilla ei tarvitse olla ajokorttia, mutta liikennevakuutus ajoneuvoon pitää hankkia. Scouterin maksiminopeus on 25 km/h.

– Tieliikenteestä puuttui kevyt ratkaisu, joka on suunniteltu lyhyiden matkojen tekemiseen tavaroiden ja matkustajan kanssa, kertoo Scouterin idean synnystä Scouter Mobility Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja Petri Pitkänen.

– Päästöttömyyden ohella yksinkertaisuus, turvallisuus ja hauskuus ovat olleet keskeisiä suunnittelukriteereitämme. Kun ensimmäisenä tekee jotain sellaista, mitä kukaan ei ole tullut ajatelleeksi, on matka väistämättä jännittävä. Tavanomaisesta poikkeavat ratkaisut haastavat vanhaan ajatteluun pohjaavan maailman. Kaupunkien ja lomakeskusten hiilineutraalisuustavoitteiden saavuttamiseksi tarvitaan Scouterin tyyppisiä ratkaisuja, jotta liikenteen päästöt vähenevät, jatkaa Pitkänen.

 


Metrin levyiset Scouterit mahtuvat hyvin suunnitelluille kevyen liikenteen väylille mainiosti.
 

Kotimaisin voimin uudenlaisille ajoneuvoille

Scouter on ensimmäinen sähkökäyttöinen L-luokan ajoneuvo, joka on saanut Suomessa EU-tyyppihyväksynnän.

– Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että ajoneuvo pystytään hyväksymään tieliikenteeseen myös muualla Euroopassa suomalaisen hyväksynnän perusteella, kertoo Traficomin asiantuntija Jukka Juhola.

Ajoneuvoluokka L1e-A, mihin Scouterkin kuuluu, on harvinainen, joten sen tekniset vaatimukset ovat etenkin 4-pyöräiselle ajoneuvolle vaatineet uuden soveltamista.

Lisäksi hyväksyntään liittyvät testausmenetelmät ovat vaatineet tutkimuslaitoksilta panostuksia. – On hienoa, että suomalaiset tutkimuslaitokset ottivat tämän haasteen vastaan ja lähtivät aktiivisesti kehittämään omaa osaamistaan sekä edellytyksiä testauksille. Erityisen hienoa tässä on se, että nyt tällaisen uudenlaisen liikkumisvälineen tyyppihyväksynnän hankkiminen kotimaisin voimin on mahdollista myös muille toimijoille, toteaa Juhola.

 

Tavaroiden ja matkustajan kuljettamiseen kaikille

Tämä ajoneuvo on suunniteltu mahdollistamaan päästötön lähiliikkuminen tavaroiden ja matkustajan kanssa. Ajoneuvossa on kaksi vierekkäistä paikkaa ja suuri tavaratila. Laitteella ajetaan kevyen liikenteen väylillä eikä sen käyttäjältä vaadita ajokorttia. Scouter on alusta asti suomalainen innovaatio ja sen valmistus tulee olemaan myös Suomessa. Päästöttömyys, turvallisuus ja hauskuus ovat Scouterin keskeisiä ominaisuuksia.

– Nyt tuli tehtyä jotain ainutlaatuista, mitä kukaan ei ole aiemmin tehnyt, iloitsee Petri Pitkänen.

– Tavoitteenamme oli tehdä liikkumisratkaisu, jota kaikki voivat käyttää. Scouterin ilmastovaikutus on helppo ymmärtää, kun lyhyet matkat tavaroiden ja kaverin kanssa voi taittaa Scouterilla auton sijaan.

 


Scouterilla voi lähteä vaikka eväsretkelle porukalla.
 

Testattu eri ammattiryhmillä

Scouter on ollut testikäytössä eri ammattiryhmillä, kuten kodinhoitajilla ja kuriireilla. Yrityksissä Scouteria on käytetty muun muassa yhteiskäyttöpyöränä ja yksityishenkilöt ovat hoitaneet sillä päivittäisiä ajoja. Kokemukset ovat olleet positiivisia ja Scouter on osoittautunut soveltuvan hyvin erilaisiin käyttötarkoituksiin. Etenkin ajamisen turvallisuutta ja hauskuutta sekä suurta tavaratilaa on arvostettu korkealle.

Laitteen suunnittelussa on ajateltu etenkin erilaisia yhteiskäyttökohteita, kuten kaupunkeja, kampuksia, satamia, lentokenttiä, lomakeskuksia, yrityksiä ja taloyhtiöitä. Katukuvasta erottuvana ja ympäristöystävällisenä tuotteena se tarjoaa mainostajille alustan oman brändin esiintuomiselle.

 

Varsinainen tuotanto alkaa syksyllä

Scouter-ajoneuvojen esituotanto on käynnissä ja varsinainen tuotanto käynnistyy syksyllä 2021.

– Scoutereita ovat tilanneet sekä yritykset että kuluttajat ja julkisia yhteiskäyttökohteita valmistellaan kaupunkien kanssa, kertoo Pitkänen.

Jatkossa yrityksen tähtäin on selkeästi kansainvälisillä markkinoilla. Scouter on herättänyt kiinnostusta ympäri maailman.

 

Teksti: Ari J. Vesa, Adato viestintä
Kuvat: Scouter Mobility Oy

 

 


Kommentit

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua!

#sähköauto #sähköinen liikenne  

Suurin osa rekisteröidyistä linja-autoista sähkökäyttöisiä

Teillämme kulkee jo reilusti yli 80.000 ladattavaa autoa. Henkilöautoissa sähköautojen, täyssähköautojen sekä ladattavien hybridien osuus oli elokuussa 28 prosenttia ja niiden osuus on kasvamassa yli 30 prosentin tänä vuonna. Tänä vuonna re...

#sähköauto #sähköinen liikenne  

Kotona sähköauto ladataan hidas- tai peruslatauksella

Kotilataus on osa sähköautoilun mukavuutta. Kotona, työpaikalla ja muissa paikoissa, joissa auto seisoo pitkään, riittää hidaslataus tai peruslataus. Nyt myös kiinteistöihin asennettavia latauslaitteita on alettu tilastoimaan ja tänä vuonna...

#sähköauto #sähköinen liikenne #vapaalla  

Sähköautoilua pääteiden ulkopuolella

Kokemuksen puutteessa monia askarruttaa sähköauton hankinnassa liikkuminen taajamien ja pääteiden ulkopuolella. Aivan turhaan! Kesällä yli 4000 kilometrin lomamatkan Länsi-, Pohjois- ja Itä-Suomen pikkuteillä tehnyt Marko Saarenketo ei kaip...

Katso myös nämä aihepiirit!

#sähköauto #sähköinen liikenne #laiteuutuudet #moottorilämmitys #sähköpotkulauta #turvallisuus #vapaalla #sähköpyörä #sähkölentokone #energiavinkki