Valitse turvallinen jatkojohto ja käytä sitä oikein
05.02.2021
Pakkanen paukkuu haastaen ulkona käytettävien sähkölaitteiden toimivuuden ja kestävyyden. Monilla on esimerkiksi suositusten vastaisesti käytössä jatkojohto autojen moottorien ja sisätilan lämmittämisen yhteydessä sekä erilaisten laitteiden lataamisessa.
Auton lämmittimen liitäntäjohdolle on asetettu tiukemmat vaatimukset kylmissä olosuhteissa, kuin muille ulkokäyttöön tarkoitetuille jatkojohdoille. Auton lämmittimen liitäntäjohdon on kestettävä -40 asteen pakkasta, mutta jatkojohdoilla ei ole tällaisia vaatimuksia. Myös esimerkiksi ulkomaisista verkkokaupoista tilattujen johtojen pakkasenkestosta ei ole mitään takuita.
Vastaava vaatimus on olemassa myös sähköautojen latausjohdoille, joskin niitä koskevan standardin vaatimus on vain -35 astetta, kaikkien ulkona käytettävien johtojen tapaan. Latausjohdoissakin on näkynyt Suomen olosuhteiden kannalta puutteellisia tuotteita, joita on hankittu esimerkiksi ulkomaisista nettikaupoista.
Pahimmillaan jopa maahantuodun auton alkuperäisen laturin johdossa on havaittu puutteita.
Jatkojohdot ulkona
On tärkeää tietää, ettei jatkojohtoja pidä käyttää autolämmityksessä eikä niitä saa käyttää myöskään sähköautojen latauksessa. Jatkojohtojen käyttöön liittyy suuri riski, että ne jäävät jännitteisinä lojumaan lumihankeen alueelle, jossa vaaroja tuntemattomat, esimerkiksi lapset ja lemmikit, voivat päätyä kosketuksiin johtojen kanssa.
Riskejä kasvattaa se, ettei valittu jatkojohto ole välttämättä soveltuva ympäröiviin olosuhteisiin. Sähköautojen latauksessa jatkojohdot muodostavat merkittävän heikon lenkin pitkäaikaisessa kuormituksessa ja voivat aiheuttaa myös palovaaraa.
Ulkokäyttöön tarkoitetun jatkojohdon on oltava roiskevedenpitävä. Ulkokäyttöön tarkoitetun sähköjohdon kotelointiluokitus on oltava IP44. Sisäkäyttöön tarkoitetut jatkojohdot ovat ainoastaan kosketussuojattuja. Sisäkäyttöön tarkoitettujen johtojen luokitus on IP20 ja ne eivät kestä pakkasta ja varsinkaan pakkasessa taivuttelua.
Kuluttajan kannattaa olla kaupassa tarkkana ja varmistaa myyjältä, missä olosuhteissa jatkojohto on tarkoitettu käytettäväksi.
– Se, millaista jatkojohtoa ulkona käyttää, ei ole yhdentekevää. Sisätiloihin tarkoitetut jatkojohdot ja kaapelit on yleensä valmistettu pvc-muovista, joka ei kestä auringonvaloa eikä alhaisia lämpötiloja. Sisätiloihin tarkoitettua jatkojohtoa ei myöskään ole yleensä suojattu kosteudelta, sanoo SGS Fimkon myyntijohtaja Mika Koivunen.
Pakkastestissä murtuneita kaapeleita.
Johdot ja kaapelit Suomen olosuhteisiin testattuna
Ulkona, piha-alueilla, parvekkeilla ja terasseilla käytettäviin sähkölaitteisiin on valittava tähän käyttöön soveltuva kumikaapeli. Sen tunnistaa kaapeliin tehdyistä merkinnöistä. Kaapeli, joka on merkitty koodilla H05RN-F tai H07RN-F, soveltuu rakenteeltaan ja materiaaleiltaan jatkuvaan ulkokäyttöön. Myös kaapeli, jossa on koodi H05RR-F, soveltuu ulkokäyttöön.
Kaikki ulkokäyttöön tarkoitetut kumikaapelit eivät täytä ulkokäytön vaatimuksia. Monet markkinoilla olevat halpatuontikaapelit halkeilevat, kun mittari näyttää miinusta, paljastaen pahimmassa tapauksessa kupariset johtimet alttiiksi kosketukselle. Kun tällainen kaapeli on kytkettynä sähköverkkoon, johtimien koskettaminen on hengenvaarallista.
Ulkokäyttöön tarkoitettujen kumikaapeleiden on kestettävä hyisissä, -35 asteen pakkasolosuhteissa suoritettu taivutustesti. Testissä ei saa syntyä halkeamia vaippaan eikä eristeeseen. Lisäksi kaapelin vaipan täytyy läpäistä pakkaslukemissa suoritettu iskutesti.
Turvallisuus on tärkeintä sähkön käytössä
Sähkön vaarallisuutta ei pidä vähätellä. Sähkö- ja sähkötyöturvallisuudesta säädetään lailla, koska käyttöturvallisuuteen on suhtauduttava sen vaatimalla vakavuudella.
– Sähköasennustyöt ovat luvanvaraisia töitä. Asennukset tulee teettää oikeudet omaavilla ammattilaisilla. Kuluttajan onkin parasta luottaa myös kaapelien hankinnassa ammattilaisiin, jotka osaavat valita FI-merkityt tai muuten vaatimukset täyttävät tuotteet, opastaa Löydä sähkömies -palvelun tekninen asiantuntija Matti Orrberg Sähkö- ja teleurakoitsijaliitosta.
Hyvä muistaa jatkojohtoja hankittaessa ja käytettäessä
– Älä käytä jatkojohtoa autoa lämmitettäessä tai ladattaessa.
– Valitse jatkojohto käyttötarkoituksen mukaan.
– Älä käytä sisäkäyttöön tarkoitettua johtoa ulkona.
– Jos havaitset selkeitä murtumia johdoissa, lopeta niiden käyttö, tarkista / tarkistusta johdon soveltuvuus ulkokäyttöön ja korjauta tarvittaessa johto.
– Varmista, että käyttämäsi johto on asianmukaisesti testattu ja turvallinen. FI-merkitty johto on testattu Suomen olosuhteisiin sopivaksi.
– Oikeudet omaavien sähköasennusyritysten yhteystiedot saa www.loydasahkomies.fi hakupalvelusta
Teksti: Ari J. Vesa, Adato viestintä
Kuvat: SGS Fimko
Kommentit
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua!
#sähköauto #sähköinen liikenne
Myös raskas liikenne sähköistyy
Samalla kun sähköautojen osuus on kivunnut noin 10 prosenttiin autokannasta, on myös raskas liikenne sähköistymässä. Sähköbussit, sähköpakettiautot, sähkökuorma-autot ja sähkörekat ovat jo osa suomalaista henkilö- ja tavaraliikennettä.
#sähköauto #sähköinen liikenne
Autokauppa laahaa, mutta sähköiset pitävät pintansa
Suomessa on tänä vuonna elokuun loppuun mennessä rekisteröity vajaa 75 000 uutta tai käytettynä maahantuotua henkilöautoa. Uusia henkilöautoista oli runsaat 50 000 kappaletta. Traficomin tilastoista selviää, että suurimmassa osassa rekister...
Onhan kiinteistössä lain mukainen sähköauton latauspiste? Valvonta alkaa vuodenvaihteessa!
Muussa kuin asuinkäytössä olevaan kiinteistöön, jossa on yli 20 pysäköintipaikkaa, on asennettava sähköauton latauspiste vuoden loppuun mennessä. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ilmoittaa aloittavansa latauspistevalvonnan heti vuoden...